Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-17, 17:48
  #1
Medlem
Hej
Hittar ingen tråd om detta så jag startar en.

Tänkte att vi kunde namnge alla nattklubbar som fanns i Gbg i på 90-talet.
Jag börjar med några från 90-talets början och framåt.

Alfreds, låg i samma hus som Que Club (nu hotell Avalon), när huset brann, så försvann även Alfreds.
Alfreds flyttade provisoriskt till Friggagatan, där servitörerna åkte rollerblades topless.Vill minnas att Alfreds sedan försvann.
Academus, låg i huset mittemot Que club, alltså i det hus där McDonalds ligger, var väl egentligen ingen riktig nattklubb vill minnas att dom bara sålde typ mellanöl.

Sedan är det några jag inte minns namnet på, låg en nattklubb vid Kompassen, där Stadium alt McDonalds ligger, var nog en italiensk restaurang på dagarna, minns att man gick igenom en lång gång innan man kom dit.

Mittemot Palace, huset som brann för ett gäng år sedan fanns en restaurang i flera våningar, namnet var Johanna´s från början, vill minnas att det hette Patricia senare?

Kajsa Varg i Majorna, lite efter Chapmans torg.

Låg även en nattklubb på vån 2 brevid Hard Rock, någon som minns namnet på denna?
På denna tid hade även Fiskekorgen nattklubb på helgerna.
Har även minne av ett ställe vid Domkyrkan, kan namnet vara typ Christina´s? Var där Suko Thai är idag. Attack gruppen som gjorde Oa hela natten, var där och spelade en gång.

Låg även en nattklubb på samma gata som ingången till Sats kompassen, någon som minns namnet?

Julien, längst upp på Avenyn,idag ligger det en firma där som säljer exklusiva bilar.

Fyll gärna på med ställen där Ni hängde, i början alt mitten av 90-talet
__________________
Senast redigerad av goahead 2011-09-17 kl. 17:50. Anledning: felstav
Citera
2011-09-17, 18:02
  #2
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Academus bytte namn till Top One, minns inte vilket år

Cue Club var stavningen såvitt jag minns

Försöker komma ihåg namnet på stället vid Kompassen

EDIT: Får för mig att det hette Ferdinand, stämmer det?
__________________
Senast redigerad av Fantomsmaerta 2011-09-17 kl. 18:12.
Citera
2011-09-17, 18:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Academus bytte namn till Top One, minns inte vilket år

Cue Club var stavningen såvitt jag minns

Försöker komma ihåg namnet på stället vid Kompassen

EDIT: Får för mig att det hette Ferdinand, stämmer det?

Ferdinand ligger i huset brevid,i samma hus som NK, detta låg i samma hus som ingången till Sats Kompassen, dock några portar längre ner
Citera
2014-02-06, 00:57
  #4
Medlem
Dags för en liten bump i den här tråden känner jag.

Jag tror att klubben som ni pratar om, och som låg vid Fredsgatan / Tidigare Clock och senare McDonalds hette Lincontro** (med någon apostrof någonstans). När det gäller klubben som låg på samma gata som SATS så hette väl den Walk Over i två plan om jag inte misstar mig (där låg senare en lyxigare möbelaffär). Möjligen gick stället under annat namn innan det fick detta namn.

Hittade för övrigt en mycket charmig och nostalgivande sida av Lasse Dolk (DJ-profil) där flera klubbar nämns. Fick många aha, - och flashbacks när jag läste denna sida. Kul att veta vad som gällde innan man själv var ute och drällde på slutet av 80,- och början av 90-talet.

http://dj-dolken.se/dj_dolken.html

Någon som förresten vet vad som hände med Johanna / Patriciahuset? Inte sjutton blev det någon ny kåk där inte. En trätrappa och ett ambulerande kaffefik är väl allt som kommit till. Föga spännande.

** Har ett groteskt minne därifrån. Vet inte om snubben till DJ hade kommit över ett ex av en sampler, eller något slags DJ-däck med samplingsfunktion. I vart fall sabbade DJn varje låt genom att spela upp sina egna samplingar (i form av stön, utrop eller....rapar) när låtarna spelades. Tror bara att vi var där ett fåtal tillfällen.

Vad det däremot gäller Walk Over (eller vad det hette innan dess), så gillade jag verkligen att det det var i etage. Har för mig att det även var två dansgolv där (varav ett i miniatyr).

Sen var det ju klubb på Fiskekrogen med...måste varit vid några svaga år för den krogen. Vad mer..hm..jo, Golden Days hade ju vid samma tid dansgolv med. Med käck tryckare som sistalåt varje danskväll. Himla käckt jojo... (å andra sidan gällde väl den obligatoriska tryckarlåtan som stängningslåt på de flesta ställen).

Vet inte om det även var i denna tråd...eller om jag läste det i någon annan... Någon frågade efter klubben som låg på Avenyn, intill där Hardrock ligger. Det var ju Zoo Club. Var inte helt förtjust i det stället. Tokhög volym och distorition.

Nog för nu. Må väl och hoppas jag lyckats friska upp lite minnen... =)
Citera
2024-04-24, 11:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spacedebree
Dags för en liten bump i den här tråden känner jag.

Jag tror att klubben som ni pratar om, och som låg vid Fredsgatan / Tidigare Clock och senare McDonalds hette Lincontro** (med någon apostrof någonstans). När det gäller klubben som låg på samma gata som SATS så hette väl den Walk Over i två plan om jag inte misstar mig (där låg senare en lyxigare möbelaffär). Möjligen gick stället under annat namn innan det fick detta namn.

Hittade för övrigt en mycket charmig och nostalgivande sida av Lasse Dolk (DJ-profil) där flera klubbar nämns. Fick många aha, - och flashbacks när jag läste denna sida. Kul att veta vad som gällde innan man själv var ute och drällde på slutet av 80,- och början av 90-talet.

http://dj-dolken.se/dj_dolken.html

Någon som förresten vet vad som hände med Johanna / Patriciahuset? Inte sjutton blev det någon ny kåk där inte. En trätrappa och ett ambulerande kaffefik är väl allt som kommit till. Föga spännande.

** Har ett groteskt minne därifrån. Vet inte om snubben till DJ hade kommit över ett ex av en sampler, eller något slags DJ-däck med samplingsfunktion. I vart fall sabbade DJn varje låt genom att spela upp sina egna samplingar (i form av stön, utrop eller....rapar) när låtarna spelades. Tror bara att vi var där ett fåtal tillfällen.

Vad det däremot gäller Walk Over (eller vad det hette innan dess), så gillade jag verkligen att det det var i etage. Har för mig att det även var två dansgolv där (varav ett i miniatyr).

Sen var det ju klubb på Fiskekrogen med...måste varit vid några svaga år för den krogen. Vad mer..hm..jo, Golden Days hade ju vid samma tid dansgolv med. Med käck tryckare som sistalåt varje danskväll. Himla käckt jojo... (å andra sidan gällde väl den obligatoriska tryckarlåtan som stängningslåt på de flesta ställen).

Vet inte om det även var i denna tråd...eller om jag läste det i någon annan... Någon frågade efter klubben som låg på Avenyn, intill där Hardrock ligger. Det var ju Zoo Club. Var inte helt förtjust i det stället. Tokhög volym och distorition.

Nog för nu. Må väl och hoppas jag lyckats friska upp lite minnen... =)
Den länken funkar inte men denna funkar. Mycket kul att läsa där.
https://dj-dolken.se/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback