Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-07, 01:18
  #1
Avstängd
gurrraas avatar
Jag vet inte om det var bara jag som fick höra det när jag var mindre, att man inte skulle stå upp och kissa för att risken för prostatacancer ökade! Självklart fick detta att hålla mig borta från att stå och kissa, men jag började så småningom att göra det igen.

I alla fall, nu i helgen hade jag några polare som slaggade här efter vi hade varit ute. Nu idag skulle morsan städa inne på toan och så var det tydligen nån som hade pissat nästan allt utanför. Ämnet om prostatacancer togs upp nu igen (10år senare). Mor min sa att det hade med trycket i blåsan att göra och att det självklart blev högre om man stod upp vilket skulle leda till en ökad risk för prostatacancer.

Själv har jag svårt att tro på det här. Vad säger ni? Finns det någon kunnig i ämnet här på fb?

Vore kul med ett svar, så man vet om det är ofarligt att stå upp när man kissar eller inte!
Citera
2011-09-07, 01:22
  #2
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Sitter du ner och pissar så lämnar allt piss din kropp, medan när du står upp lämnas det kvar en del piss i kanalerna.

Så det är bättre att sitta och pissa vilket våra förfäder gjorde när de hukade sig. att stå upp och pissa är en sak man gör utav lathet och det sitter nu kvar.
Citera
2011-09-07, 01:24
  #3
Avstängd
gurrraas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Sitter du ner och pissar så lämnar allt piss din kropp, medan när du står upp lämnas det kvar en del piss i kanalerna.

Så det är bättre att sitta och pissa vilket våra förfäder gjorde när de hukade sig. att stå upp och pissa är en sak man gör utav lathet och det sitter nu kvar.
Ja, det är klart. Men ser inte hur risken för prostatacancer kan öka?
Citera
2011-09-07, 01:28
  #4
Medlem
Fjantooomens avatar
Något vetenskapligt belägg för vad din mamma sa finns inte. Hon sa det väl för att ni helt enkelt skulle sitta ner och inte stänka utanför.
Citera
2011-09-07, 01:37
  #5
Medlem
Fjantooomens avatar
Däremot kan man lättare få urinvägsinflammation och därmed prostatit (prostatainflammation) om man inte tömmer blåsan helt.
Citera
2011-09-07, 01:37
  #6
Medlem
revodnebs avatar
Nej det ökar inte risken för prostatacancer, däremot ökar det risken för problem med prostata när du blir äldre.
__________________
Senast redigerad av revodneb 2011-09-07 kl. 01:51.
Citera
2011-09-07, 01:57
  #7
Avstängd
gurrraas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjantooomen
Däremot kan man lättare få urinvägsinflammation och därmed prostatit (prostatainflammation) om man inte tömmer blåsan helt.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nej det ökar inte risken för prostatacancer, däremot ökar det risken för problem med prostata när du blir äldre.
Tack, då vet jag! Inte för att jag trodde på det ändå, men man vet ju aldrig.
Citera
2011-09-07, 08:52
  #8
Medlem
fan bra tråd ju! lärde mig ngt kul nu
Citera
2016-01-05, 22:08
  #9
Medlem
Är sitta och kissa bättre för hälsan?
http://www.pellebilling.se/2012/06/a...re-for-halsan/
Citera
2016-01-05, 23:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurrraa
Jag vet inte om det var bara jag som fick höra det när jag var mindre, att man inte skulle stå upp och kissa för att risken för prostatacancer ökade! Självklart fick detta att hålla mig borta från att stå och kissa, men jag började så småningom att göra det igen.

I alla fall, nu i helgen hade jag några polare som slaggade här efter vi hade varit ute. Nu idag skulle morsan städa inne på toan och så var det tydligen nån som hade pissat nästan allt utanför. Ämnet om prostatacancer togs upp nu igen (10år senare). Mor min sa att det hade med trycket i blåsan att göra och att det självklart blev högre om man stod upp vilket skulle leda till en ökad risk för prostatacancer.

Själv har jag svårt att tro på det här. Vad säger ni? Finns det någon kunnig i ämnet här på fb?

Vore kul med ett svar, så man vet om det är ofarligt att stå upp när man kissar eller inte!

Går du barfota i skogen så får du fotsvamp, simmar du direkt efter att du har ätit så drunknar du, har du hatt så blir du skallig och krossar du en spegel så får du sju års olycka. Så visst får du prostatacancer ifall du står och pissar. Detta gäller speciellt älgar. Det är farligt att leva ...

Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Sitter du ner och pissar så lämnar allt piss din kropp, medan när du står upp lämnas det kvar en del piss i kanalerna.

Så det är bättre att sitta och pissa vilket våra förfäder gjorde när de hukade sig. att stå upp och pissa är en sak man gör utav lathet och det sitter nu kvar.
Vilka kanaler?
Citera
2020-02-26, 17:39
  #11
Medlem
Tillssons avatar
Alla har fel.

Citat:
Urolog slår hål på myt om mäns kissande.
- För människor med blåstömningssvårigheter kan det vara lättare att sitta ner, det får man prova sig fram. Men det finns inga motiv till en generell rekommendation att sitta ner, säger Gustaf Rehn, urolog.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6256910
Citera
2022-12-14, 00:00
  #12
Medlem
NewDawnFadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Sitter du ner och pissar så lämnar allt piss din kropp, medan när du står upp lämnas det kvar en del piss i kanalerna.

Så det är bättre att sitta och pissa vilket våra förfäder gjorde när de hukade sig. att stå upp och pissa är en sak man gör utav lathet och det sitter nu kvar.
Enligt information som jag fått av en läkare på urologen, har det ingen betydelse om man står eller sitter ned och kissar. Man ska, enligt honom, använda den metod som känns bäst.

Har dock hört att, det som Marlo.S skriver, att våra förfäder gjorde kissandet till en konst, då de satt på huk. Med det skrivet, så ut i skogen eller i trädgården och sitt på huk utan stöd. Får testa själv i morgon.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback