Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-08-09, 15:56
  #1
Medlem
Chrippe.s avatar
Till moderator: Jag har letat igenom de flesta ämnen i jakt på att hitta passande underforum till något. Men jag hittade inget som behandlade just denna problematik, men ni är välkomna att flytta om tråden om den anses felplacerad.
Jag ska försöka fatta mig kort men ändå begripligt nu.

Till att börja med en kort presentation av min familj, ganska vanlig Svenson. Jag är enda barnet, 20 år. Mamma & pappa +50. Vi har en granne på landstället, vars barn, 17 och 21 år gamla bor i Portugal och är födda där, men har senaste somrarna tillbringat loven på landstället ifråga. 21 åringen, låt oss kalla henne för Sandra – har sedan några år tillbaka bosatt sig i Sverige och börjat plugga på gymnasium i en förort till Stockholm. Vi var alla glada över att hon trivdes här i Sverige, fått egen lägenhet, hade hittat pojkvän och börjat studera något hon brann för. Den lyckan varade dessvärre inte allt för länge, ganska snart så märkte Sandras pappa att hon frågade om pengar allt oftare, trots att hon hade studiebidrag, bostadsbidrag os.v. som hon skulle klara sig på.

Än så länge anade vi inget oråd på något vis, utan förstod att börjat festa och vara ute allt mer vilket vi ansåg vara rätt bra för henne, då hon hade lite svårt att skaffa vänner i början av vistelsen i Sverige. Tiden gick dock, 1 år senare blir hon allt mer frånvarande i telefon (enligt Sandras pappa), och verkar liksom inte vara sig själv. Min far, och Sandras är sedan många år mycket goda vänner med varandra och har stöttat varandra i en del familjeproblem som uppkommit senaste åren.

Sedan, ganska plötsligt så upphörde all kontakt med Sandra, hon gick inte längre att nå på mobilen eller datorn. Efter några veckor fick Sandras pappa ett mejl från Sandra där hon berättade att hon länge varit med i kristen kyrka (läs: Sekt), i ca. 7-8 månader hade hon varit med dem. De hade tagit ifrån henne mobil och dator så hon ska slippa kommunicera med omvärlden. Sandra verkade nöjd med detta, och skrev också att hon nyligen varit på ett 6-veckors läger ute i skogen tillsammans med sekten.

Nu är vi i nutid, senaste 5-7 dagarna… Sandras bror som är 17 år, bor i Portugal men kommer till Sverige på somrarna för att jobba lite för hans pappas företag. Han är mycket klok, och är oerhört orolig över sin syster och särskilt att det inte går att få kontakt med henne. Jag, Sandras bror, och min far har suttit flera kvällar i rad och pratat om hur vi ska rädda henne från detta. Men, som en blixt från klar himmel svarade Sandra plötsligt på sin gamla telefon igår kväll, Sandras bror pratade med henne en bra stund på Portugisiska, jag förstod inte vad de sa – men han lätt ganska arg, som att han skällde på henne. Efter samtalet berättade han att hon inte verkade alls vara som den syster han tidigare känt. Hon är helt hjärntvättat, hon hade pratat om förlorade själar och demoner under samtalet.

Hur som helst, kyrkan... eller, sekten, kontrollerar henne totalt. Hon bor mer eller mindre i denna kyrka i en söderförort till Stockholm, tillsammans med en rumskamrat som är sjukt manipulerande. Hon satt enligt hans utsago och frågade i bakgrunden hela tiden – ” är det en man du pratar med? ” … ” Män är inte tillåtna här ” ..osv. osv.

I alla fall, vi lyckades bestämma träff med henne inne i stan IMORGON för några timmars snack. Jag, min far och hennes bror alltså. Vårt mål är självklart att få henne ur denna sekt och komma tillbaka till verkligheten, bli den hon var. Lägga ner allt snack om onda demoner och förlorade själar.. Allt det där snacket skrämmer faktiskt skiten ur mig.

Frågeställningen är: Hur ska vi bäst gå tillväga för att lyckas?? Jag och min far tror på ett lugnt möte och verka intresserade istället för hotfulla. Medans hennes bror, från Portugal är beredd att ta till våld och personligen åka till kyrkan och ”snacka” med prästen, eller vad det nu kallas inom en sekt?

Så snälla flashback, ta detta seriöst. Jag skulle behöva råd om hur jag (vi) ska lägga fram att vi vill ha henne tillbaka och att sekten inte är bra för henne. När jag lärde känna henne lite för några år sedan verkade hon vara en otroligt fint tjej, smart likaså. Mötet är alltså imorgon vid lunchtid. Så ös på med råd, jag behöver er nu!

Kommer inte ha möjlighet att läsa och besvara förrän ca 23 ikväll då jag ska iväg till jobbet strax… Men hoppas på er hjälp!
Citera
2011-08-09, 16:10
  #2
Medlem
Ytterligare en anledning till att all religion borde dra åt helvete.

Tänkte först föreslå att ni skulle prata med henne lugnt och sansat men sen kom jag på att det är en religiös människa du talar om; och de går inte att diskutera med.

Så det alternativet kan ni slopa. Eller det är väl värt det de första fem minutrarna, men funkar inte det så får ni ta till några andra metoder.
__________________
Senast redigerad av Ninjaflipp 2011-08-09 kl. 16:15.
Citera
2011-08-09, 16:17
  #3
Medlem
Asiktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrippe.
Text.


Det värsta ni kan göra är att bråka på henne.

Mitt enda tips till er är att kidnappa henne. Hjärntvätta om henne alt. ta henne hem till Portugal.

En fråga bara - Låter ni inte henne bestämma över sitt liv själv? Hon vill ju tydligtvis vara med i sekten!
Citera
2011-08-09, 16:27
  #4
Medlem
Cleptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrippe.
Till moderator: Jag har letat igenom de flesta ämnen i jakt på att hitta passande underforum till något. Men jag hittade inget som behandlade just denna problematik, men ni är välkomna att flytta om tråden om den anses felplacerad.
Jag ska försöka fatta mig kort men ändå begripligt nu.

Till att börja med en kort presentation av min familj, ganska vanlig Svenson. Jag är enda barnet, 20 år. Mamma & pappa +50. Vi har en granne på landstället, vars barn, 17 och 21 år gamla bor i Portugal och är födda där, men har senaste somrarna tillbringat loven på landstället ifråga. 21 åringen, låt oss kalla henne för Sandra – har sedan några år tillbaka bosatt sig i Sverige och börjat plugga på gymnasium i en förort till Stockholm. Vi var alla glada över att hon trivdes här i Sverige, fått egen lägenhet, hade hittat pojkvän och börjat studera något hon brann för. Den lyckan varade dessvärre inte allt för länge, ganska snart så märkte Sandras pappa att hon frågade om pengar allt oftare, trots att hon hade studiebidrag, bostadsbidrag os.v. som hon skulle klara sig på.

Än så länge anade vi inget oråd på något vis, utan förstod att börjat festa och vara ute allt mer vilket vi ansåg vara rätt bra för henne, då hon hade lite svårt att skaffa vänner i början av vistelsen i Sverige. Tiden gick dock, 1 år senare blir hon allt mer frånvarande i telefon (enligt Sandras pappa), och verkar liksom inte vara sig själv. Min far, och Sandras är sedan många år mycket goda vänner med varandra och har stöttat varandra i en del familjeproblem som uppkommit senaste åren.

Sedan, ganska plötsligt så upphörde all kontakt med Sandra, hon gick inte längre att nå på mobilen eller datorn. Efter några veckor fick Sandras pappa ett mejl från Sandra där hon berättade att hon länge varit med i kristen kyrka (läs: Sekt), i ca. 7-8 månader hade hon varit med dem. De hade tagit ifrån henne mobil och dator så hon ska slippa kommunicera med omvärlden. Sandra verkade nöjd med detta, och skrev också att hon nyligen varit på ett 6-veckors läger ute i skogen tillsammans med sekten.

Nu är vi i nutid, senaste 5-7 dagarna… Sandras bror som är 17 år, bor i Portugal men kommer till Sverige på somrarna för att jobba lite för hans pappas företag. Han är mycket klok, och är oerhört orolig över sin syster och särskilt att det inte går att få kontakt med henne. Jag, Sandras bror, och min far har suttit flera kvällar i rad och pratat om hur vi ska rädda henne från detta. Men, som en blixt från klar himmel svarade Sandra plötsligt på sin gamla telefon igår kväll, Sandras bror pratade med henne en bra stund på Portugisiska, jag förstod inte vad de sa – men han lätt ganska arg, som att han skällde på henne. Efter samtalet berättade han att hon inte verkade alls vara som den syster han tidigare känt. Hon är helt hjärntvättat, hon hade pratat om förlorade själar och demoner under samtalet.

Hur som helst, kyrkan... eller, sekten, kontrollerar henne totalt. Hon bor mer eller mindre i denna kyrka i en söderförort till Stockholm, tillsammans med en rumskamrat som är sjukt manipulerande. Hon satt enligt hans utsago och frågade i bakgrunden hela tiden – ” är det en man du pratar med? ” … ” Män är inte tillåtna här ” ..osv. osv.

I alla fall, vi lyckades bestämma träff med henne inne i stan IMORGON för några timmars snack. Jag, min far och hennes bror alltså. Vårt mål är självklart att få henne ur denna sekt och komma tillbaka till verkligheten, bli den hon var. Lägga ner allt snack om onda demoner och förlorade själar.. Allt det där snacket skrämmer faktiskt skiten ur mig.

Frågeställningen är: Hur ska vi bäst gå tillväga för att lyckas?? Jag och min far tror på ett lugnt möte och verka intresserade istället för hotfulla. Medans hennes bror, från Portugal är beredd att ta till våld och personligen åka till kyrkan och ”snacka” med prästen, eller vad det nu kallas inom en sekt?

Så snälla flashback, ta detta seriöst. Jag skulle behöva råd om hur jag (vi) ska lägga fram att vi vill ha henne tillbaka och att sekten inte är bra för henne. När jag lärde känna henne lite för några år sedan verkade hon vara en otroligt fint tjej, smart likaså. Mötet är alltså imorgon vid lunchtid. Så ös på med råd, jag behöver er nu!

Kommer inte ha möjlighet att läsa och besvara förrän ca 23 ikväll då jag ska iväg till jobbet strax… Men hoppas på er hjälp!
Ni ska inte vara hotfulla men inte intresserade heller för då tror hon att ni accepterar det hon håller på med.Alltså hon blir mer motiverat att lära sig mer om sekten etc.
Sen ska ni inte heller vara för hotfulla, det leder till att hon bygger en mur framför sig och litar inte på er längre. Det kan leda då till att i framtiden kommer hon inte svara i telefon eller ta kontakt med er.Ni måste helt enkelt övertyga henne att sekter är inte alls bra Lycka till
Citera
2011-08-09, 16:35
  #5
Medlem
Gatorades avatar
Vilken söderförort?

Tror bestämt att jag ska dit och ordna upp detta själv, äckliga jävla snevridna människor!
Citera
2011-08-09, 16:41
  #6
Medlem
http://www.fri-sverige.se/
http://hjalpkallan.se/

Kanske kan dessa länkar ge något av värde. Jag skulle akta mig för att vara öppet kritisk och aggressiv, snarare visa att det finns en kärleksfull familj som saknar henne och vill ha kontakt oavsett vem hon är eller vad hon gör.

Iofs har jag detta grundat på att vara anhörig till en missbrukare, där direkta konfrontationer mest leder till en ökad distansering och grälande.
Citera
2011-08-09, 16:55
  #7
Medlem
captengroggs avatar
Verkligen hemskt det du beskriver att folk börjar tro så blint på religioner att de gör allt de säger. Att de bryter från sina familjer för att joina sin nya "familj" e ju tragiskt. Men sekter brukar ju leta efter vilsna ungdomar som söker någon mening i livet. Kan nog vara svårt att prata med henne eftersom hon tycker att deras tro är ju det bästa som finns. Försök påminna henne om hennes familj och hur stor betydelse hon har för dem. I början så ska ni nog inte kritisera och bedöma då kommer hon bara bryta kontakten med er mer och bli svårare och nå. Men det är synd om hon blir helt hjärntvättad.
Citera
2011-08-09, 17:21
  #8
Medlem
Gå till närmste bibliotek och låna boken "Sekten" skriven av Peter Pohl. I slutet av boken står flera telefonnummer till organisationer där man kan få hjälp m precis dessa saker! Lycka till
Citera
2011-08-09, 17:33
  #9
Medlem
StockholmSyndromes avatar
Jag tvivlar på att ni kan få henne att ändra sig under ett par timmars prat. Avprogrammering är som avvänjning; det tar tid. Då hon är över 18år så är det kidnappning om ni tar henne mot hennes vilja, men kanske det är en utvägen ni är villiga att ta...
Citera
2011-08-09, 18:35
  #10
Medlem
TheGamers avatar
Som några sagt, tvinga henne inte då kommer hon bara sätta sig på tvären utan försök att prata med henne som vanligt, "kallprat" och fråga henne saker om hur det är och står till med denna sekt osv, inget fientligt och sen försök med lugna ord, inte skrika eller tjata utan förklara bara att ni saknar henne och att ni vill ha henne hem igen.

Detta är då mitt enda ord och jag ska gå lite OT nu, men folk som tror på en religion/sekt kan köra upp något stort i röven!!

// TheGamer
Citera
2011-08-09, 19:06
  #11
Medlem
MahablaMkloutas avatar
Det allra bästa vore nog att ha med er en avhoppare från sekten - denne borde kunna hjälpa henne att genomskåda dravlet. Till och med hon som aktiv medlem måste väl erkänna att personen har erfarenhet av saken och vet vad den pratar om. Det skulle väga tyngre än att bara ni som utomstående försöker övertyga henne.
Citera
2011-08-09, 20:26
  #12
Medlem
Håller tummarna, enda tipset jag kan ge finns redan i tråden, http://www.fri-sverige.se/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback