2011-03-06, 20:24
Medlem
8051arbasts avatar
I rapport idag 2011-03-06 var det ett inslag där de påstod att vattnet efter köksblandaren innehöll 12 gånger gränsvärdet av bly. Inkommande vatten låg långt under gränsvärdet.

http://svt.se/2.22620/1.2349301/vatt...ga_mangder_bly

Detta skulle bero på en blandare från Gustavsberg, som var gjord av mässing med 2.5 % blyinblandning. De intervjuade en representant från Gustavsberg. Han skulle kolla upp saken...

Att familjen började undersöka saken berodde på att en syster vart dålig när hon hälsade på, så de började söka orsak.

Jag har ett antal frågor om detta:

Stämmer det att Gustavsberg använder blyhaltig mässing? Det är inte normalt...

Med bly i blandaren, kan blyet fällas ut till vattnet i sådan mängd att gränsvärdet överskrids?

Med blyhalt några gånger gränsvärdet, kan man få "akuta" förgiftningssymptom? Jag tycker det borde behövas år av exponering.

Min misstanke är att de som prov på vatten efter blandaren använde varmvatten från en varmvattenberedare. Varmvattenberedaren tror jag är källan.
Citera
2011-03-06, 20:33
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8051arbast
...
Med blyhalt några gånger gränsvärdet, kan man få "akuta" förgiftningssymptom? Jag tycker det borde behövas år av exponering.
...
Vanligtvis krävs långvarig exponering, men förtäring av blysalter eller organiskt bly kan ge symtom inom ett dygn. Symtom kan variera men domineras ofta av aptitlöshet, illamående, kräkningar och diarré eller förstoppning. Buksmärtor, skador på lever och njurar samt, vid massiv förgiftning, encefalopati som utvecklas under dagar till veckor.

De andra frågorna lämnar jag gärna till fysiker eller kemister.
Citera
2011-03-07, 15:47
Medlem
Kökskranar/köksblandare som innehåller bly.

Bly i Kranar/Blandare.

Blandare innehåller mässing, mässing innehåller bly.
Det finns olika nivåer på mässing, både lägre blyhalt och högre.
Ofta hittar man dom med hög blyhalt på importerade lågprisblandare
då en billig mässing används, men även en svensk standardblandare innehåller allt för mycket
bly. Testet på nyheterna igår var gjort på en standardblandare och
där konstaterades att även den var 12 gånger mer bly än gränsvärdet
för dricksvatten. För att helt undvika bly i en blandare, ska man välja
en rostfri blandare. Finns både i borstat och polerad yta.

- Här förklaras tydligt skilnaderna mellan en mässingblandare och en i rostfritt stål:
http://www.nivito.se/Rostfritt-stal/index.html

- Bly särskilt farligt för barn, då detta kan sänka deras IQ:
http://svt.se/2.22620/1.2306341/bly_...rligt_for_barn

- Köksblandare läckte farliga mängder bly

- Rostfria Köksblandare från Nivito i borstat och polerat helt utan mässing och bly.
http://www.nivito.se
Citera
2011-03-07, 22:23
Medlem
8051arbasts avatar
Jag får nog ge mig, mässing kan tydligen vara en fara

Brass Devices in Plumbing Systems Can Create Serious Lead-in-Water Problems
http://www.sciencedaily.com/releases...1111141849.htm
Citera
2011-03-08, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8051arbast
I rapport idag 2011-03-06 var det ett inslag där de påstod att vattnet efter köksblandaren innehöll 12 gånger gränsvärdet av bly. Inkommande vatten låg långt under gränsvärdet.

Detta skulle bero på en blandare från Gustavsberg, som var gjord av mässing med 2.5 % blyinblandning. De intervjuade en representant från Gustavsberg. Han skulle kolla upp saken...

Att familjen började undersöka saken berodde på att en syster vart dålig när hon hälsade på, så de började söka orsak.

Jag har ett antal frågor om detta:

Stämmer det att Gustavsberg använder blyhaltig mässing? Det är inte normalt...

Med bly i blandaren, kan blyet fällas ut till vattnet i sådan mängd att gränsvärdet överskrids?

Min misstanke är att de som prov på vatten efter blandaren använde varmvatten från en varmvattenberedare. Varmvattenberedaren tror jag är källan.

Det är inte normalt?i princip alla tillverkare använder mässing till blandare.Om dessa inte görs i andra mtrl tex rostfritt alt aluminium.

Från Gustavsbergs hemsida:• Högsta tillåtna blyhalten i mässingen som används vid vår krantillverkningen är 1 % för gjutmässing och 2,7 % för stångmässing. Båda materialen är typgodkända.

Frivilliga tester för typgodkännande
Hur mycket bly som en kran får fälla ut är strängt kontrollerat men testerna är frivilliga. Gustavsberg har valt att alltid testa sina produkter för typgodkännande. Gränsvärdet är idag satt till 20 mikrogram bly/dygn och enligt Nordiska kommittén för Byggbestämmelser ligger Gustavsbergs blandare under gränsvärdet. Vid den senaste mätningen utförd av SP Sveriges Tekniska forskningsinstitut låg maxvärdet för Gustavsbergs blandare på 5,9 mikrogram bly/dygn, mindre än en tredjedel av det gällande gränsvärdet.

I stort sett alla tillverkare av kranar i Sverige använder sig idag av mässing, en legering som innehåller bly, och huvuddelen av de befintliga kranarna i Sverige är tillverkade av mässing. Även Gustavsbergs kranar är tillverkade av mässing, förutom kranen Coloric som är tillverkad av aluminium. Källa:www.Gustavsberg.se

Kärringen i programmet har ett ph på 6,4 i sitt vatten.det enda jag hittar på nätet med samma surhet är urin....mysigt att dricka det.skulle tro att hennes syrra nog mådde dåligt av vattnet då bly utfällningen inte borde vara stor nog att ge utslag så fort.Bättre kärringen fixar till sitt vatten istället för att skapa en jävla hälsokaos i land o rike.

Och värdet dom fick fram när dom gjorde mätningen var nog utan att spola ur kranen först vilket man "normalt" gör när man ska dricka vattnet eller?Jag vill iaf ha nytt och kallt vatten när jag ska dricka.

Näe svt behövde väl fixa till tittarsiffrorna nu när ev. tv licensen ska avskaffas:P
Citera
2011-03-09, 23:15
Medlem
Har väl lite att tillägga då jag jobbar på ett av sveriges större kommunala vattenlab.

Det vattnet som tanten hade är INTE dricksvatten enligt livsmedelsverkets regler. Ett kommunalt vatten får inte ha ett pH under 7,5. Hon hade en egen brunn, och självklart så påverkar ett surare vatten metaller mer korrosivt än vad ett basiskt vatten gör, vilket alla kommunala vatten är-- basiska. Det finna även annat som kan agera korrosivt på lednignarna...en låg hårdhetsgrad agerar aggressivt, likaså en låg alkalinitet...men mycket sånt står det om antingen på socialstyrelsen eller livsmedelsverket....

Om man vill undvika att få i sig de metaller som finns i mässingen så behöver man bara göra en sak: SPOLA kranjäveln tills vattnet blir kallt. Dricker ni varmt vatten får ni skylla er själva.
Citera
2011-03-10, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epikur
Om man vill undvika att få i sig de metaller som finns i mässingen så behöver man bara göra en sak: SPOLA kranjäveln tills vattnet blir kallt. Dricker ni varmt vatten får ni skylla er själva.
men å andra sidan kan man enkelt säga - bly ska inte förekomma i något som kommer i kontakt med vår mat.
Inte i kaffebryggare, inte i vattenkranar.
Så enkelt är det. Det har inte där att göra!
Varje mikrogram som vi får i oss, eller spolar ut i naturen, är ett mikrogram för mycket.

En gång i tiden hade vi vattenrör som löddes ihop av legering med bly och/eller kadmium i sig. Inte bra det heller och kan fann snabbt alternativ. Samma sak borde gälla här, gör om, gör rätt!
Citera
2011-03-10, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epikur
Har väl lite att tillägga då jag jobbar på ett av sveriges större kommunala vattenlab.

Det vattnet som tanten hade är INTE dricksvatten enligt livsmedelsverkets regler. Ett kommunalt vatten får inte ha ett pH under 7,5. Hon hade en egen brunn, och självklart så påverkar ett surare vatten metaller mer korrosivt än vad ett basiskt vatten gör, vilket alla kommunala vatten är-- basiska. Det finna även annat som kan agera korrosivt på lednignarna...en låg hårdhetsgrad agerar aggressivt, likaså en låg alkalinitet...men mycket sånt står det om antingen på socialstyrelsen eller livsmedelsverket....

kunde knappast skrivit bättre själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Marimbu
men å andra sidan kan man enkelt säga - bly ska inte förekomma i något som kommer i kontakt med vår mat.
Inte i kaffebryggare, inte i vattenkranar.
Så enkelt är det. Det har inte där att göra!
Varje mikrogram som vi får i oss, eller spolar ut i naturen, är ett mikrogram för mycket.

En gång i tiden hade vi vattenrör som löddes ihop av legering med bly och/eller kadmium i sig. Inte bra det heller och kan fann snabbt alternativ. Samma sak borde gälla här, gör om, gör rätt!

Låter som en drömmare.....Jag tror iaf att vi kommer alltid ha metaller/gifter som kommer i kontakt med vår mat.Svårt att undvika det när mat besprutas och allt skit som blandas i för att maten ska hålla sig "färsk" längre.

Det här är ju inget problem med vattnet då man i 99ggr av 100 spolar fram kallt och nytt vatten innan man dricker det eller hur?Och då står inte vattnet still i kranen =obefintligt med bly i ditt dricksglas.
Men vill du betala för dyrare kranar typ rostfria vilka oftast innehåller nickel....så javisst gör det då.

Men problemet är väl att det blir upp till 10ggr dyrare att tillverka rostfria kranar än liknande i mässing.
Gustavsberg gör ju redan kranar i aluminium=coloric (jag har en svart sån i badrummet:P)så alternativ finns,och dom är inte mycket dyrare än mässingkranar men billigare än rostfria,frågan är ju om aluminium avger ngt till vattnet?Det kanske epikur kan svara på?
Citera
2011-03-12, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGammalPirat
Men problemet är väl att det blir upp till 10ggr dyrare att tillverka rostfria kranar än liknande i mässing.
Gustavsberg gör ju redan kranar i aluminium=coloric (jag har en svart sån i badrummet:P)så alternativ finns,och dom är inte mycket dyrare än mässingkranar men billigare än rostfria,frågan är ju om aluminium avger ngt till vattnet?Det kanske epikur kan svara på?

De flesta metaller lakas ut i vatten, bara i mer eller mindre halter. Det relevanta är ju vilken metall som lakas ut. Järn är inte särskilt gifitigt, så det kan man klunka i sig rätt mycket av. Sen att det inte smakar så ott är ju en annan femma. Tungmetallerna däremot är ju skadliga, så då är såklart halterna för otjänligt mycket lägre. Sen blir egna brunnar ALDRIG otjänliga, men om man har ohälsosamma halter eller värden som ligger helt åt fanders så får man ju åtgärda det...

Mycket av metallerna kommer från råvattnet, inte ledningsnätet.

Vill ni ha koll på vilka halter som gäller så finns de här:
För kommunalt dricksvatten: http://www.slv.se/upload/dokument/la...05/2001_30.pdf

För Vatten för enskild förbrukning (egen brunn): http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/...ts/2003_17.pdf
Senast redigerad av epikur 2011-03-12 kl. 14:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in