Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-11, 13:13
  #1
Medlem
Hej!

Jag har en del vinster i aktier som jag skulle vilja plocka ut, men detta skulle då påverka CSN-bidraget som jag får.

Vet ni om det är smidigt att överföra mina värdepapper till en familjemedlem för att sedan låta denna sälja och sedan skicka över pengarna till mig?
Finns det någon gräns på hur mycket man får föra över mellan 2 konton?
(bankomater har ju en begränsning på hur mycket pengar man får ta ut har jag för mig)
Citera
2011-01-11, 13:19
  #2
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjaphp
Hej!

Jag har en del vinster i aktier som jag skulle vilja plocka ut, men detta skulle då påverka CSN-bidraget som jag får.

Vet ni om det är smidigt att överföra mina värdepapper till en familjemedlem för att sedan låta denna sälja och sedan skicka över pengarna till mig?
Finns det någon gräns på hur mycket man får föra över mellan 2 konton?
(bankomater har ju en begränsning på hur mycket pengar man får ta ut har jag för mig)

Hur lugnt som helst. Vi använde dock Avanza.
Citera
2011-01-11, 13:29
  #3
Medlem
Får man pengarna direkt när man för över dem mellan 2 avanza-konton?

Hur blir det sen när min familemedlem X ska fylla i K4 då? Sätter han då mitt inköpspris som hans inköpspris och sedan hans försäljningspris?

Det känns som nån form av skattesmitning det här, fast skatten betalas ju i slutändan, bara av en annan person
Citera
2011-01-11, 16:20
  #4
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjaphp
Får man pengarna direkt när man för över dem mellan 2 avanza-konton?

Hur blir det sen när min familemedlem X ska fylla i K4 då? Sätter han då mitt inköpspris som hans inköpspris och sedan hans försäljningspris?

Det känns som nån form av skattesmitning det här, fast skatten betalas ju i slutändan, bara av en annan person

Ena personen skänker aktierna till andra från Avanza till Avanza. Andra säljer dem, för över pengarna till sitt bankkonto och den betalar sedan tillbaka till person etts bankkonto.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback