Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-12-06, 18:56
  #1
Medlem
fuckinghellstorms avatar
Min kompis skiljde sig för några år sedan och krig med hennes ex bröt ut. Tyvärr använder han dottern som något slags krigsföringsmaterial. Detta har lett till att hon fick egen vårdnad.

Han hade dottern den dagen beskedet nådde honom, och sedan dess har ingen av dem synts till. Lägenheten står tom, han har sålt bilen, sagt upp sig från jobbet och en granne har sett honom med resväska. Så det pekar ju mot att han tagit med sig dottern till sitt hemland Palestina.

Min vän har gjort allt hon kan för att förhindra att detta ska ske i över ett års tid, försökt få honom att lämna in sitt pass etc (eftersom ens barn står med i ens palestinska pass kan han ta med henne dit hur han vill) men lagarna vi har för att förhindra sånt här är ju totalt värdelösa.. Polisen gör ingenting eftersom det inte går att bevisa att han inte är kvar i Sverige. Hon har ringt hans släktingar men de är väldigt hemlighetsfulla och vill inte berätta något.

Så nu undrar jag om någon har några tips? Någon som vet hur man gör för att spåra hans e-mail/telefonsamtal? Kan man lura en låssmed till att öppna hans lägenhet för att leta ledtrådar, hon har ju hans efternamn som står på dörren? Vad är straffet ifall hon skulle åka fast? Så länge det inte är fängelsestraff på det är hon beredd att betala böter eller vad det nu kan vara för detta brott.

Helst av allt vill hon ju få tillbaka sin dotter, men att ta reda på om han är i Sverige eller inte är också ett steg på vägen. Han kan även befinna sig i Jordanien där han har släktingar.
Citera
2010-12-06, 19:13
  #2
Medlem
Annanas-mans avatar
Bryta sig in i huset, om den här sagan är sann så kanske hon redan tänkt på de eller?
Citera
2010-12-06, 19:15
  #3
Medlem
AmalGRAMs avatar
Det ser väldigt mörkt ut för din vän. Om han har åkt till Palestina så kan inte hon göra något. Även om hon får veta adressen till hennes ex's bostad så är det inte precis att han kommer ge tillbaka ungen för att hon ber om den.

Sjukt jobbigt läge. Hoppas det löser sig.
Citera
2010-12-06, 21:59
  #4
Medlem
fuckinghellstorms avatar
Ja precis, bryta sig in är vad hon funderat på. Men det beror ju lite på vad det innebär för straff, smidigast är väl att anlita låssmed och låssas att hon bor där, hennes efternamn står ju på dörren... men det är väl olagligt på nått sätt, förmodligen bara böter eller liknande. Grejen är den att i fängelse får hon ju inte heller vara med sin dotter...Nu är jag ju ytterst tveksam på att såna brott leder till fängelse, men ändå, vill ju veta innan hon gör något förhastat.
Citera
2010-12-06, 22:03
  #5
Medlem
Hummlers avatar
Jaha vad ska vi göra åt saken? Luska fram var han är? Tror att ni kan sköta det bättre då man kan tycka att tjejen har koll på hans familj osv. Men men, blir man ihop med en blatte så får man skylla sig själv.
Citera
2010-12-06, 22:22
  #6
Avstängd
axyons avatar
skönt att vi fått ut ännu en hyding ur sverige. jag förstår inte problemet?
Citera
2010-12-06, 22:31
  #7
Medlem
fuckinghellstorms avatar
Problemet är att hennes svenska barn är med, hon vill ha tillbaka sin unge som pappan tagit.

Rasism ignoreras i fortsättningen.
Citera
2010-12-08, 15:46
  #8
Medlem
fuckinghellstorms avatar
Jag kanske var lite otydlig med vad jag vill.
Jag vill ha tips på hur man letar rätt på försvunna personer, oavsett om metoderna är moraliskt försvarbara eller inte.
Citera
2010-12-15, 21:27
  #9
Medlem
Barn och familj ->Försvunna personer
//Moderator
__________________
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2010-12-17 kl. 01:37.
Citera
2010-12-15, 21:40
  #10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Försvunnet barn i Palestina.

Citat:
Ursprungligen postat av fuckinghellstorm
Jag kanske var lite otydlig med vad jag vill.
Jag vill ha tips på hur man letar rätt på försvunna personer, oavsett om metoderna är moraliskt försvarbara eller inte.

Om det skulle förhålla sig på det sättet att han har tagit dottern med sig till Palestina så ser det verkligen mörkt ut för din vän. Hur gör man för att söka reda på ett försvunnet barn i Palestina? I de flesta andra länder kan man ju gå via ambassad, domstol etc men jag undrar om det går att göra på ett ställe som detta? En inhemsk advokat måste anlitas och det lär nog kosta en hel del.

Jag antar att detta är flickans far som du talar och som har tagit sin dotter med sig?

Vad tror din vän själv?
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-12-15 kl. 21:44.
Citera
2010-12-16, 04:05
  #11
Medlem
micro113s avatar
Om hon har enskild vårdnad och han har försvunnit med barnet så bör väl första steget vara att kontakta polisen och hennes eget juridiska ombud.

Polisen är ju de som kan hjälpa till med efterlysning, kontroll vid/av bostaden, telefon, osv.
Citera
2010-12-16, 16:19
  #12
Medlem
Det är mycket svårt att få tillbaka barnen då de väl försvunnit, ni får ju räkna med att barnen är bortförda. Har han släktingar i andra länder också, det hon kan göra är att åka dit och se om hon kan få någon skymt av barnen. Men annars är det nästan hopplöst att få tillbaka barnen då de ofta stängs/låses in just för att mamman inte ska komma åt dem, men hon kan sätta sig och vänta vid skolor på morgonen, det är störst chansen, med slöja så hon inte blir igenkänd.

Det kan vara svårt då det är grindar överallt, men har hon tur går barnen själv till skolan om de är i den åldern.

Hon måste försöka få barnen över någon gräns vilken som helst, men inte direkt till sverige.
Kan innebära att de måste ta sig lång väg till fots också, hon bör ha med sig mycket pengar för att kunna muta och betala långtaxi och sånt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback