Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-11, 21:03
  #1
Medlem
skinner5000s avatar
Har en kapitalförsäkring hos Avanza och funderar på att pumpa in mer pengar samt att sprida riskerna lite mer. Fick då upp ögonen för fonden Avanza Zero som tydligen ska vara helt avgiftsfri. Visst, det är en indexfond som bara följer OMXS30, men hur kan den vara helt gratis? Finns det någon hållhake?
Citera
2008-12-11, 21:24
  #2
Medlem
avanza zero

mig veterligen så finns det väl ingen hållhake med den?

den är gratis av två anledningar tror jag:
  1. billig, den sköts av en dator
  2. konkurrens, andra fondbolag har väl också gratis indexfonder

personligen så har jag den i min kollektion av ppm-fonder. kanske inte så smart idag när omx har dykt ned till -50% i år men jag har sjukt många år kvar till pension.

ja jag erkänner, jag köpte fondavgiftsdebatten med hull och hår.

go sverker
Citera
2008-12-11, 22:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Har en kapitalförsäkring hos Avanza och funderar på att pumpa in mer pengar samt att sprida riskerna lite mer. Fick då upp ögonen för fonden Avanza Zero som tydligen ska vara helt avgiftsfri. Visst, det är en indexfond som bara följer OMXS30, men hur kan den vara helt gratis? Finns det någon hållhake?

Du är redan på den ändå - man måste öppna en avanza depå. Avanza Zero är fantastisk.
Citera
2008-12-12, 09:19
  #4
Medlem
PrettySneakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Har en kapitalförsäkring hos Avanza och funderar på att pumpa in mer pengar samt att sprida riskerna lite mer. Fick då upp ögonen för fonden Avanza Zero som tydligen ska vara helt avgiftsfri. Visst, det är en indexfond som bara följer OMXS30, men hur kan den vara helt gratis? Finns det någon hållhake?

Som sagt ska den vara 100% gratis. Enligt deras sida står det följande:

Citat:
Vissa saker är precis så bra som de låter, ett talande exempel är Avanza Zero, Sveriges enda avgiftsfria fond!*

* Nej, inte ens här nere i marginalen gömmer det sig några avgifter!

Jag tror att de har fonden för att göra reklam för sig själva samt att de lånar ut aktier till blankare. Mao så kan de mycket väl tjäna pengar på den ändå.
Citera
2008-12-12, 12:13
  #5
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula
[*]konkurrens, andra fondbolag har väl också gratis indexfonder

Nej ingen annan erbjuder en gratis indexfond. Avanza vet att som lockas in med indexfonden är troliga att senare göra andra affärer vilket ger förtjänst. Jag vet att Hemberg(?) har talat om det någon gång men minns inte vilken siffra som nämndes.
Citera
2008-12-12, 17:31
  #6
Medlem
slutagnälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Har en kapitalförsäkring hos Avanza och funderar på att pumpa in mer pengar samt att sprida riskerna lite mer. Fick då upp ögonen för fonden Avanza Zero som tydligen ska vara helt avgiftsfri. Visst, det är en indexfond som bara följer OMXS30, men hur kan den vara helt gratis? Finns det någon hållhake?
Du betalar courtage när du köper och säljer.
Citera
2008-12-12, 18:31
  #7
Medlem
Avanza Zero är en reklamprodukt som drar kunder till företaget, och som förhoppningsvis göra andra affärer också hos dem.

Sen kostar det inget att erbjuda en passiv indexfond då den sköts automatiskt av en dator, tex en vanlig PC för några tusenlappar klarar av att förvalta hela Avanza Zero fonden.

.
Citera
2008-12-12, 20:42
  #8
Medlem
coolboy86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutagnäll
Du betalar courtage när du köper och säljer.

Nej. Man betalar inte courtage. Den är helt avgiftsfri
Citera
2008-12-13, 02:41
  #9
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Sen kostar det inget att erbjuda en passiv indexfond då den sköts automatiskt av en dator, tex en vanlig PC för några tusenlappar klarar av att förvalta hela Avanza Zero fonden.

Nja det där är väl en liten överdrift då även mäklarna själva betalar avgifter för handel vilket blir nödvändigt då inte alla innehav kommer behålla samma relation till varandra.
Citera
2008-12-14, 22:42
  #10
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolboy86
Nej. Man betalar inte courtage. Den är helt avgiftsfri

Avanza Zero omsätter en väldig massa aktier i Avanzas medlemskap. För alla dessa affärer betalar fondandelsägarna indirekt en avgift till Avanza och dess aktiemäkleri.

Även om den inte har synlig avgift, så betyder det inte att Avanza inte tjänar pengar på den. Istället för courtage vid köp av fonden så betalar fonden courtage vid köpen av aktierna.
Citera
2008-12-15, 09:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiKaShing
Avanza Zero omsätter en väldig massa aktier i Avanzas medlemskap. För alla dessa affärer betalar fondandelsägarna indirekt en avgift till Avanza och dess aktiemäkleri.

Även om den inte har synlig avgift, så betyder det inte att Avanza inte tjänar pengar på den. Istället för courtage vid köp av fonden så betalar fonden courtage vid köpen av aktierna.

http://www.avanza.se/aza/avanzafonde.../faktablad.pdf

Har för mig att jag har läst att Avanza bjussar på courtaget med. Om så inte var fallet ligger TKA-TER ändå på mindre än 0,04 procent, dvs det avrundas till 0,0 procent med en decimal enligt faktabladet. Inte så mycket att tjata om.
Citera
2009-01-09, 23:44
  #12
Medlem
Kuris avatar
Är det inte aktiernas utdelning som är haken? Säg att aktierna delar ut i april och fonden delar ut i februari.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback