Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-28, 21:48
  #1
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Kort och gott, är det lagligt att installera övervakningskameror i den hyresrätt där jag bor? Är det något speciellt man bör tänka på i och med att man inte äger lägenheten?
Citera
2010-10-28, 22:00
  #2
Medlem
25TaLifes avatar
Paranormal Activity va?
Citera
2010-10-28, 22:09
  #3
Medlem
var ska du ha den? vad filmar den?
Citera
2010-10-28, 22:49
  #4
Moderator
Pentyls avatar
Du får filma bäst du vill hemma hos dig själv. På alla sätt du kan komma på.
Dock inte ut i trapphus eller liknande.
Citera
2010-10-29, 00:48
  #5
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurra2525
varför ska du ha en övervakningskamera?
Mest för att det går. Jag gillar att pilla med tekniska saker och sen är det inte helt fel med lite säkerhet heller. Man kan ju faktiskt råka ut för inbrott. Det finns helt ok IP-kameror för ca 500 till 1000 kr från Kina på internet så det handlar inte om några större kostnader. Jag har redan en hemmaserver så det handlar mest om att lösa den tekniska biten för mig.

Det som sporrar mig lite extra nu är att vi ska ha stambyten i våra lägenheter framåt våren, och igår fick jag höra lite skräckhistorier från min granne. Tydligen så har hyresvärden anlitat någon jävla polackfirma (bytt firma 3 gånger eller nåt sånt också), och dessa människor har tydligen fått för sig att göra de allra mest skumma saker hemma hos folk när de inte varit där. De har gått och lagt sig i folks sängar och någon hade till och med kommit hem och upptäckt en person badandes i deras badkar. Inte för att jag har särskilt mycket hemma som är värt att skydda, men ifall jag ska ha sådant löst folk springandes hemma hos mig så kan det bli intressant att ha lite koll på dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Du får filma bäst du vill hemma hos dig själv. På alla sätt du kan komma på.
Dock inte ut i trapphus eller liknande.
Jag har en liten uteplats. Är det ok att filma mot den också? Det finns risk att offentliga gator kommer med på filmen då.
Citera
2010-10-29, 01:17
  #6
Medlem
Superkaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Jag har en liten uteplats. Är det ok att filma mot den också? Det finns risk att offentliga gator kommer med på filmen då.

Det är antagligen inte lagligt.
Citera
2010-10-29, 10:01
  #7
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
...
Jag har en liten uteplats. Är det ok att filma mot den också? Det finns risk att offentliga gator kommer med på filmen då.
Finns en vägledande dom där en judisk församling ville videoövervaka sin entré, på förekommen anledning.
Det slutade med att entrén förvisso är övervakad men bilden beskuren (kameran vinklad) så att inget mer än entrén och halva översta trappsteget till entrén syns på bilderna. Menligheten skall inte behöva bli filmad när de vinglar omkring på offentlig plats.
Eftersom dessa kameror är placerade utomhus där allmänheten kan göra sig tillträde utan att knappt märka det själva, så tarvas tillstånd. Länsstyrelsen bereder, stämplar och fakturerar.
Citera
2010-11-05, 16:32
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Finns en vägledande dom där en judisk församling ville videoövervaka sin entré, på förekommen anledning.
Det slutade med att entrén förvisso är övervakad men bilden beskuren (kameran vinklad) så att inget mer än entrén och halva översta trappsteget till entrén syns på bilderna. Menligheten skall inte behöva bli filmad när de vinglar omkring på offentlig plats.
Eftersom dessa kameror är placerade utomhus där allmänheten kan göra sig tillträde utan att knappt märka det själva, så tarvas tillstånd. Länsstyrelsen bereder, stämplar och fakturerar.


Måste ju fråga, har själv en veranda som är inhägnad medelst beskärda buskar.
Där borde jag ju få filma sålänge den inte filmar utanför mitt "område" för det är ju mig veterligen så att det är privat mark och jag kan ju gripa folk där för olaga intrång om så skulle behövas.

Känns ju lite overkill med Länsstyrelsen för en sån sak egentligen:P men är väl antagligen inte ok iaf...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback