Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-01-24, 16:15
  #1
Medlem
Nooomys avatar
Vad skulle hända om man blev tagen av polisen och de försöker först få en att lämna kissprov men man nekar det och sedan vill de att man ska lämna blodprov men nekar det också? Vilket brott gör jag mig skylldig till och vad kan ja få för straff för det?

Har förstått att man om man blir tagen med cannabis i sin kropp blir det 1500 i böter + 500 till brotsf.fonden och sedan förlorar man sitt körkort och om man vill ha tillbaka det måste man gå på pisseprov som kostar ca 6000 + uppkörning

Vad händer om man nekar både kissprov och blodprov?

skulle man kunna argumentera att man inte kan kissa på beställning och när de försöker ta blodprov säga att man har enorm sprutskräck om ballar ut helt totalt så att de inte kan sticka en?
2010-01-24, 16:22
  #2
Medlem
cdxz11s avatar
Försöker du göra motstånd när de skall ta blodprovet kommer de hålla fast dig och ta det ändå skulle jag gissa.
2010-01-24, 16:22
  #3
Avstängd
waicens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nooomy
Vad skulle hända om man blev tagen av polisen och de försöker först få en att lämna kissprov men man nekar det och sedan vill de att man ska lämna blodprov men nekar det också? Vilket brott gör jag mig skylldig till och vad kan ja få för straff för det?

Har förstått att man om man blir tagen med cannabis i sin kropp blir det 1500 i böter + 500 till brotsf.fonden och sedan förlorar man sitt körkort och om man vill ha tillbaka det måste man gå på pisseprov som kostar ca 6000 + uppkörning

Vad händer om man nekar både kissprov och blodprov?

skulle man kunna argumentera att man inte kan kissa på beställning och när de försöker ta blodprov säga att man har enorm sprutskräck om ballar ut helt totalt så att de inte kan sticka en?

Don't do drugs.
2010-01-24, 16:36
  #4
Medlem
Flatroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
Försöker du göra motstånd när de skall ta blodprovet kommer de hålla fast dig och ta det ändå skulle jag gissa.

Så vitt jag vet så är det bara vägra och säga att du precis pissat ut 2 liter och inte kommer kunna pissa igen på ett bra tag. Om de då tvingar dig att dricka vatten tills du pissar så räknas det som tortyr om du inte vill, tror jag.
Kan vara myt, jag vet inte. Bara något jag har hört (!!!)
2010-01-24, 16:38
  #5
Medlem
Så vitt jag vet kan du neka pissprov, men blodprov tar dom på dig vare sig du vill eller inte.
2010-01-24, 16:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
Försöker du göra motstånd när de skall ta blodprovet kommer de hålla fast dig och ta det ändå skulle jag gissa.

Jag har funderat på det där, och jag tror inte att vårdpersonal får medverka till tvångsåtgärder om det inte finns ett vårdintyg, dvs ett belut om sluten psykiatrisk vård. Och snutar får inte sticka kanyler i folk.

Om du vägrar lämna urinprov och blir transporterad till sjukhus för blodprovtagning bör vårdpersonalen backa om du förklarar att det sker mot din vilja. Läkare och sköterskor blir antagligen fällda av ansvarsnämnden om de tar till tvångsåtgärder.

Förmodligen kör de något socialt trick och säger "jasså, du vill lämna blodprov du..." och sedan hävda att du samtyckt om du muttrat något till svar. Man bör nog tydligt säga "nej", och "jag kommer att anmäla dig till ansvarsnämnden om du tar provet under tvång".

De kan antagligen bara vänta tills du pissar i byxorna och sedan vrida ur dina nerpissade byxor i provkoppen. Fast då kan du gott hävda att provet blivit förorenat under proceduren.

Vore intressant att posta frågan under "juridik".
2010-01-24, 16:52
  #7
Medlem
Nooomys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacGyver01
Jag har funderat på det där, och jag tror inte att vårdpersonal får medverka till tvångsåtgärder om det inte finns ett vårdintyg, dvs ett belut om sluten psykiatrisk vård. Och snutar får inte sticka kanyler i folk.

Om du vägrar lämna urinprov och blir transporterad till sjukhus för blodprovtagning bör vårdpersonalen backa om du förklarar att det sker mot din vilja. Läkare och sköterskor blir antagligen fällda av ansvarsnämnden om de tar till tvångsåtgärder.

Förmodligen kör de något socialt trick och säger "jasså, du vill lämna blodprov du..." och sedan hävda att du samtyckt om du muttrat något till svar. Man bör nog tydligt säga "nej", och "jag kommer att anmäla dig till ansvarsnämnden om du tar provet under tvång".

De kan antagligen bara vänta tills du pissar i byxorna och sedan vrida ur dina nerpissade byxor i provkoppen. Fast då kan du gott hävda att provet blivit förorenat under proceduren.

Vore intressant att posta frågan under "juridik".

Jag vet att de får MAX hålla en i 8 timmar sen måste de släppa den eller häkta dig... tror knappas att de häktar en...

Tror inte heller att de kommer vrida piss ur nerpissade byxor..
då jag utan tvekan skulle både kissa och bajsa på mig för att slippa betala 2000 kr + förlora körkort + 6000 kr för pisseprov för att få tillbaka körkortet

en ny fråga.. Hur gör de när de tar blodprov tar dem det från ven eller finger?
även om de håller fast armen så kan du röra dig så passmycket (spänna muskeln i armen eller vicka armen fram och tillbaka) att de blir omöjligt för dem att sticka i en ven utan att skada dig
2010-01-24, 17:01
  #8
Medlem
Nexorlights avatar
polisen får inte begå ett brott för att lösa ett annat! så inte ska dom få utöva våld på dig för att hålla fast dig och ta blodprov. så länge du INTE själv utövat någon som helst våld mot dom. Då hävdar de nog att du är psykiskt sjuk och inte kan besluta åt dig själv...
2010-01-24, 17:07
  #9
Medlem
tem04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
Försöker du göra motstånd när de skall ta blodprovet kommer de hålla fast dig och ta det ändå skulle jag gissa.
Du gissade heeelt rätt!
Dom efeter jag suttit 4 timmar ocg vägrat så slog dom ner mig håll fast arnarna å sköterskan gjorde sitt......sen blev det böter för jag vakat i tre dagar..... eläääände!!
2010-01-24, 17:11
  #10
Medlem
tem04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nexorlight
polisen får inte begå ett brott för att lösa ett annat! så inte ska dom få utöva våld på dig för att hålla fast dig och ta blodprov. så länge du INTE själv utövat någon som helst våld mot dom. Då hävdar de nog att du är psykiskt sjuk och inte kan besluta åt dig själv...
Lever du inågon fantasivärld????
Polisen tror du att dom följer lagarna......nä nä don bryter ner dig och du åker på våld mot tjänsteman eller våldsamtmotstånd, det beror hur snälla dom är, inte tror du väl på fullaste alvar på det du skriver!!
Vänta å skriv när du torskat 10ggr får du se hur lagliga dina fiiina poliser är!!
2010-01-24, 17:15
  #11
Medlem
Nooomys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tem04
Du gissade heeelt rätt!
Dom efeter jag suttit 4 timmar ocg vägrat så slog dom ner mig håll fast arnarna å sköterskan gjorde sitt......sen blev det böter för jag vakat i tre dagar..... eläääände!!

går inte det att anmäla poliserna och sköterskan för tjänstefel? för det är väll det? eller?
2010-01-24, 18:01
  #12
Medlem
Nexorlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tem04
Lever du inågon fantasivärld????
Polisen tror du att dom följer lagarna......nä nä don bryter ner dig och du åker på våld mot tjänsteman eller våldsamtmotstånd, det beror hur snälla dom är, inte tror du väl på fullaste alvar på det du skriver!!
Vänta å skriv när du torskat 10ggr får du se hur lagliga dina fiiina poliser är!!

dom följer lagar men såklart har de fula knep. verkar som du inte klarar stress så bra. jag har minsann varit i liknande situationer och så länge jag varit skärpt lugn och tänkt logiskt har jag klarat mig. anledningen du tror att dom inte följer lagar är nog för att du själv inte vet vad som gäller och att du faller för deras knep. har du också torskat 10 ggr så bör du nog tänka över ditt liv.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback