Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-12-14, 13:56
  #1
Medlem
Hej,

För ungefär 4 år sedan så var jag i Thailand i 2 veckor på semester. Den här gången så tänkte jag också åka till Thailand, men först Bali och kanske Malaysia. Kanske inte spelar någon roll var man vart innan men..

För fyra år sedan så fanns det någon slags "fee" för att lämna landet, bangkok. Alltså man var tvungen att pröjsa 2000 Bath (är inte säker på att det var 2k). Den här gången flyger jag med AirChina, vet någon om det är så fortfarande, eller om det är olika beroende vilket flygbolag man flyger med?

Nån som flugit med AirChina och vet att det är en sån där Fee fortfarande?

Tack på förhand!
Citera
2009-12-14, 13:57
  #2
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humannature
Hej,

För ungefär 4 år sedan så var jag i Thailand i 2 veckor på semester. Den här gången så tänkte jag också åka till Thailand, men först Bali och kanske Malaysia. Kanske inte spelar någon roll var man vart innan men..

För fyra år sedan så fanns det någon slags "fee" för att lämna landet, bangkok. Alltså man var tvungen att pröjsa 2000 Bath (är inte säker på att det var 2k). Den här gången flyger jag med AirChina, vet någon om det är så fortfarande, eller om det är olika beroende vilket flygbolag man flyger med?

Nån som flugit med AirChina och vet att det är en sån där Fee fortfarande?

Tack på förhand!
Va? Har jag aldrig gjort eller ens hört talas om...
Citera
2009-12-14, 13:59
  #3
Medlem
Phormeuss avatar
2006 fick jag göra samma sak.
500 Baht om jag minns rätt.
Hade inga pengar kvar eftersom jag skulle lämna landet så jag var tvungen att ta ut just för det ändamålet
Citera
2009-12-14, 14:18
  #4
Medlem
På nya flygplatsen är det ej så.
Citera
2009-12-14, 14:19
  #5
Medlem
Phormeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mistadabolina
På nya flygplatsen är det ej så.

Jag flög från Suvarnabhumi (nya) när jag fick betala.
Citera
2009-12-14, 14:24
  #6
Medlem
takeuschis avatar
det är en internationell flygskatt på 500tbh (inrikes flygskatt 30tbh) som vanligtvis betalas vid inträde till gate-området på flygplatsen. detta är obligatoriskt när man flyger från thailand.
Citera
2009-12-14, 14:28
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeuschi
det är en internationell flygskatt på 500tbh (inrikes flygskatt 30tbh) som vanligtvis betalas vid inträde till gate-området på flygplatsen. detta är obligatoriskt när man flyger från thailand.

Okej, då kan jag alltså räkna med 500tbh när jag åker hem från Thailand sen.
Citera
2009-12-14, 14:44
  #8
Medlem
Eventuella avgifter brukar ingå i biljettpriset.
Citera
2009-12-14, 15:28
  #9
Medlem
skumt. jag behövde ej betala denna avgift sist jag var i thailand. det var iof sig 1.5 år sedan.
Citera
2009-12-14, 16:58
  #10
Medlem
Tror jag sluppit betala de gånger jag fått en billig sista minuten restplats på charterplanen, men aldrig kommit undan avgiften när jag flugit reguljärt. Kanske är inbakat i charter, men inte reguljärt?

Såg en svensk trebarnsfamiljefar står o svära vid incheckningen i bkk för några år sen. Han hade inte en enda baht kvar till avgiften x 5
Citera
2009-12-14, 17:27
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Tror jag sluppit betala de gånger jag fått en billig sista minuten restplats på charterplanen, men aldrig kommit undan avgiften när jag flugit reguljärt. Kanske är inbakat i charter, men inte reguljärt?

Såg en svensk trebarnsfamiljefar står o svära vid incheckningen i bkk för några år sen. Han hade inte en enda baht kvar till avgiften x 5

Även inbakat i reguljärt nu för tiden. Kan tänka mig att extrema lågprisbolag låter sina passagerare betala den avgiften själva men alla större bolag lägger in alla avgifter på biljetten.
Citera
2009-12-14, 22:07
  #12
Avstängd
Korrekt av flback

Citat:
Ursprungligen postat av flback
Även inbakat i reguljärt nu för tiden. Kan tänka mig att extrema lågprisbolag låter sina passagerare betala den avgiften själva men alla större bolag lägger in alla avgifter på biljetten.
Korrekt av flback

Det är en flygplatsskatt som så gott som alla flygplatser världen över tar ut. Som regel är den inbakad i det totala flygpriset.

I Bangkok är den numer inbakad i det totala flygpriset. Ni som har bokat och har era elektroniska biljetter ser det som en avgift som heter TS och är idag på SEK 146:-. Alla svenska flygplatser tar ut en liknande skatt och den heter i Sverige YA och är t ex på Arlanda SEK 163:- per idag.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1076926

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback