• 1
  • 2
2007-02-13, 11:08
Medlem
Golonkas avatar
Nu har denna tråd sin utgångspunkt från en bok och ett inlägg på DN Debatt, men jag hoppas vi kan ta det här i stället för i litteraturforumet, eftersom ämnet är inrikespolitik!

Jag skulle göra en liten peggning här för David Erberhard, psykitriker och överläkare på St: Göran, som skrivit en bok som utgör en liten termometer i röven på Sverige i synnerhet och västvärlden i allmänhet. Att läsa boken I Trygghetsnarkomanernas Land var för mig en oerhörd aha-upplevelse. Klarsynt och pedagogiskt förklarar Eberhard varför det ser ut som det gör i vårt samhälle och jag kan inget annat än skiva under på hela resonemanget. Sverige som nation lider av panikångest! Är det fler politiskt intresserade som läst Eberhards bok och vill diskutera innehållet? Jag rekommenderar annars en googling på karlen, så kör vi igång!
Citera
2007-02-13, 14:03
Medlem
Bananrepubliks avatar
Tycker Erberhard är det mest intressanta inslaget i samhällsdebatten på många år. Det är helt underbart att någon faktiskt vill ge sig in i den diskussionen, för den behövs verkligen. Har dock inte läst hans bok utan bara några av hans krönikor/debattinlägg (i DN tror jag det var).
Citera
2007-02-13, 14:27
Medlem
mr_zipoxs avatar
Har inte läst boken men läste lite på
http://www.panorstedt.se/templates/P....aspx?id=42804
Han värkar helt klart ha ett liknande sätt att se på sverige som jag.
Citera
2007-02-13, 16:12
Medlem
Golonkas avatar
För min del var det liksom ÄNTLIGEN när jag läste boken. Han är klockren i sin diagnos av det svenska välfärdssamhället och dess konsekvenser. Det värsta är att hans medicin både är smärtsam och besk, därför kommer INGEN politiker att våga ta till sig av samhällskritiken. Det är så långt från politiskt korrekt man kan komma. Spontant tänkte jag att om någon skulle vilja ge sig på att styra upp det här, så kommer det att krävas ett omfattande mandat från väljarna och en utökad mandatperiod vid makten. Tyvärr lär vi väl aldrig få se detta, utan här kör vi på med folkhemsprojektet tills vi förtvinar och dör bort... En själslig långsam lobotomering.

Så jävla coolt det var att exempelvis läsa om synen på arbete, lagstiftningen om cykelhjälmarna och råden gällande ammning/alkohol. Det där har jag funderat på länge i exakt de banorna men alla har fan glott på mig som om jag var en total idiot när man sagt någonting.
Citera
2007-02-13, 16:35
Medlem
en_tomtes avatar
Intressant boktips. Det billigaste jag kunde hitta var AdLibris som säljer den för 145 kr och ger fri frakt om man orkar vänta en dag extra: http://bok.compricer.se/9151847426

Hur som helst är den beställd.
Citera
2007-02-13, 16:48
Medlem
Old Nicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
För min del var det liksom ÄNTLIGEN när jag läste boken. Han är klockren i sin diagnos av det svenska välfärdssamhället och dess konsekvenser.

Det är väl inte direkt bara det svenska välfärdssamhällets trygghetsnarkomani han kritiserar, utan hela västvärldens. Själv tycker jag att han drar vissa saker lite för långt, men det är nyttigt att läsa boken och få lite perspektiv. En sak har han helt rätt i och det är att vi har tappat förmågan att värdera risker och skriker på förbud och regleringar för saker som inte alls är farliga. Att trygghetsnarkomanin faktiskt påminner om ett tvångssyndrom stämmer oerhört bra.

Att det t.ex. inte är farligt att amma när man druckit ett glas vin borde vara självklart för alla som har läst matematik på grundskolan, men i samhällsdebatten låter det ju som att det är ett skäl för tvångsomhändertagande av barnen och borde bestraffas med minst 10 år bakom lås och bom.

Gravida får snart inte äta några livsmedel alls, och om folkhälsoinstitutet ostört får härja vidare ett tag till kommer problemet snart att vara att osäkra blivande mödrar inte får i sig de näringsämnen som krävs för att fostret skall må bra. Exemplena är många.
Citera
2007-02-13, 16:53
Medlem
insideouts avatar
boken är beställd...verkar helt klart läsvärd...
Citera
2007-02-13, 20:06
Medlem
BigBadZekeWolfs avatar
Beställt.

Akademibokhandeln skulle ha 279 bagis för den. Internet erbjöd
mellan 145 - 180 + frakt för densamma. Får visserligen vänta
några dar men det är det värt.

Om vi ändå ventilerar samhällsböcker, kanske lite OT?, kan jag
rekommendera Göran Häggs bok Välfärdsåren. Handlar om svensk
historia och samhällsutveckling under åren 1945- 1986.
Förbannat bra bok. Hägg är betydligt vassare med pennan än med
truten i TV-soffan på fredagarna.

HIttade en länk : http://www.flashback.org/showthread.php?t=353998

- BBZW
Citera
2007-02-13, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Nu har denna tråd sin utgångspunkt från en bok och ett inlägg på DN Debatt, men jag hoppas vi kan ta det här i stället för i litteraturforumet, eftersom ämnet är inrikespolitik!

Jag skulle göra en liten peggning här för David Erberhard, psykitriker och överläkare på St: Göran, som skrivit en bok som utgör en liten termometer i röven på Sverige i synnerhet och västvärlden i allmänhet. Att läsa boken I Trygghetsnarkomanernas Land var för mig en oerhörd aha-upplevelse. Klarsynt och pedagogiskt förklarar Eberhard varför det ser ut som det gör i vårt samhälle och jag kan inget annat än skiva under på hela resonemanget. Sverige som nation lider av panikångest! Är det fler politiskt intresserade som läst Eberhards bok och vill diskutera innehållet? Jag rekommenderar annars en googling på karlen, så kör vi igång!

Det infantila samhället av Carl Hamilton kanske även den kan vara något. Handlar om att med alltför stor trygghet kommer de som lever i ett samhälle inte alls vara beredda på obehagligheter. Jag har inte läst den, men baksidestexten var intressant.

En hel del ångest kommer säkert av den falska föreställningen att politiker kan och bör förebygga problem vilka inte alls borde visa sig överhuvudtaget. Det ska således inte bara finnas ett skydd mot inkomstbortfall under arbetslöshet utan själva arbetslösheten i sig är ett uppseendeväckande ont fenomen vilket inte borde finnas därför att FN:s mänskliga rättigheter säger att man har ju faktiskt rätt till arbete. Men men.. reality!
Citera
2007-02-13, 20:27
Medlem
BigBadZekeWolfs avatar
Citat:
Det infantila samhället av Carl Hamilton

Är det samme man som skrev en krönika i gårdagens aftonblad
med rubriken "Fotbollslandslaget behöver en kvinna"?
I såna fall räcker det nog om du läser omslaget. Vilken PK-tomte!

- BBZW
Citera
2007-02-13, 21:21
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBadZekeWolf
Är det samme man som skrev en krönika i gårdagens aftonblad
med rubriken "Fotbollslandslaget behöver en kvinna"?
I såna fall räcker det nog om du läser omslaget. Vilken PK-tomte!

- BBZW

Njaee... Hamilton är ingen Pk-tomte. Det Infantila Samhället är en blåglödgad dildo rätt i röven på sossestatens familje och utbildningspolitik b.la. Kan med fördel läsas parrallelt med Eberhard, som också refererar till Hamiltons diskurs ett par ggr. Hamilton är klart bra.
Citera
2007-02-13, 21:39
Medlem
BigBadZekeWolfs avatar
Kanske ska ge snubben chansen dårå.

Brukar läsa krönikörerna på Aftonbladets baksida men
förutom Hakelius är det sällan någon som säger mig något iaf.
En tidig Hakelius märk väl. Även han har tappat.

Hamilton har, om jag minns rätt, nån enstaka gång lyckats
klämma ur sig något av intresse som nått fram till mig. Enstaka, av 100!

Citat:
Barnen får inte längre vara barn utan hetsas att bli vuxen. Föräldraskapet har tagits över av kompisgäng och en infantil massmediakultur medan de vuxna är upptagna av att leta efter evig ungdom. Resultatet är ett samhälle i sönderfall. Stressjukdomar, missbruk och självmordsförsök bland barn och tonåringar ökar dramatiskt. Det infantila samhället rör en ödesfråga: demokratin behöver ansvarskännande medborgare. Men - vem skall fostra dem?

Recensionen från Bokus verkar ju lovande iaf.

- BBZW
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in