1.
Q: Går det att
byta nick eller måste man regga en ny användare?
A: Nej, du måste registrera en ny användare. Din gamla raderas inte, utan kommer ligga kvar och sova.
2.
Q: Kan jag
ändra i inlägg efter att de postats?
A: Tryck på knappen ”Ändra” nere till vänster i ditt inlägg, gör sedan de ändringar du önskar. Redigeringsfönstret är öppet 1 timme, sedan försvinner knappen. Ange också vad/varför du ändrat.
3.
Q: Om man ändrar i ett inlägg kommer ”
edit-raden” fram (”
Senast redigerad av...”), men inte alltid. Hur funkar det egentligen?
A: Om du redigerar inom 2 minuter efter att inlägget postats så kommer inte ”edit-raden” fram.
4.
Q: Kan jag
radera mina inlägg?
A: Du kan inte radera dina inlägg.
5.
Q: Hur
citera inlägg som andra gjort?
A: Med CITERA-knappen längst ned till höger i inlägget du vill citera. Har du redan redigeringsfönstret öppet skriver du in texten som ska bli citat, markerar den och trycker på pratbubbleknappen uppe till höger: [quote]Citat[/quote]. Om den citerades namn ska visas lägger du till detta med ”=”: [quote=Användarnamn]Citat[/quote]
6.
citera flera inlägg i samma post?
A: Du får ”klippa och klistra” manuellt.
7.
länka till andra sidor?
A: Skriv fullständig länkadress – t.ex.
http://www.flashback.se – så görs denna automatiskt om till en klickbar länk.
8.
namnge länk? T.ex. en jättelång med en massa bokstäver och tecken, hur gör jag om den till en kort rubrik som är en klickbar länk?
A: [url=fullständig länkadress]Kort rubrik[/url].
9.
Q: Jag vill
slippa ”Du lämnar nu Flashback Forum”-sidan! Finns det något tillägg till Firefox som gör att man länkas direkt till andra sidor?
A: Flashscript
10.
Q: Hur gör man
röd text? Finns det andra färger än röd?
A: [highlight]röd text[/highlight]. Det finns bara rött.
11.
Q: Vad är det för
typsnitt/storlek på texten i inläggen?
A: Verdana, 10 pt.
12.
Q: Vad är
maxstorlek på avatarer?
A: 100 × 100 pixlar eller 19,5 kB (vilket som är minst).
13.
Q: Varför har vissa användare
parental advisory-avatar?
A: Deras avatarer är klassade som offensiva, och du är inte inloggad eller har valt att inte visa sådant. Kontrollpanel –> Redigera alternativ och scrolla till botten.
Din avatar och signatur ska inte vara stötande - Se regel
0.05.
14.
Q: Vissa användare har som avatar en grå ruta med text att
avataren är borttagen av moderator (”
Din avatar är bortplockad, vänligen läs PM! //Moderatorerna”) – är det ett skämt?
A: Det är inget skämt. Din avatar och signatur ska inte vara stötande - Se regel
0.05
15.
Q: Varför visas inte ”
Senaste aktivitet” i vissa medlemmars profiler?
A: De surfar osynligt: Kontrollpanel –> Redigera alternativ –> Surfa 'osynlig'.
16.
Laidback och när får man tillgång dit?
A: Laidback är ett forum med en mer avslappnad karaktär för den som varit medlem i 6 månader och har skrivit över 200 inlägg.
Systemet uppdaterar automatiskt rättigheterna en gång per dygn. Därför kan du behöva vänta upp till ett dygn från det att du uppfyller kraven tills det att du får tillgång till forumet.
17.
Passwords och när får man tillgång dit?
A: Passwords är ett forum där man postar lösenord till olika sidor (porr). Kravet för tillgång till passwordsforumet är 6 månaders medlemskap samt att man skrivit över 500 inlägg.
Systemet uppdaterar automatiskt rättigheterna en gång per dygn. Därför kan du behöva vänta upp till ett dygn från det att du uppfyller kraven tills det att du får tillgång till forumet.
18.
Q: Varför räknas inte alla mina inlägg i
postcount?
A: Mysfaktorn i några forum (Laidback, Humorlänkar, Matchpratforumet i Sport, samt i Viktiga meddelanden-forumet) kommer av lägre krav på diskussionskvalitet än i huvuddelen. Liksom dessa forum njuter smärre undantag från KFK (se nedan), undantas dina där gjorda inlägg från postcount. Inlägg som hamnar i Papperskorgen räknas också bort.
19.
Outlaw?
A: En gömd forumavdelning som bara admins och moderatorer har tillgång till. Där diskuteras varningar, banningar och annat som behöver tas ”bakom gardinerna”.
20.
Q: Vilka är moderatorer?
A: https://www.flashback.org/showgroups.php
21.
Q: Hur gör man en
omröstning (poll)?
A: Du måste vara moderator för att göra en poll. PM:a förfrågan till den som är moderator i det forum du vill ha en poll i, så gör denna kanske en åt dig.
22.
Q: Hur får jag tillgång till
Avancerad IT-säkerhet?
A: Avancerad IT-säkerhet i IT-säkerhetsforumet har samma villkor för insläpp som Laidback - dvs över 200 inlägg skrivna och 6 månaders medlemskap.
23.
Q: Report post (
RP), hur fungerar det?
A: Klicka på varningsskylten nere till vänster i inlägget som ska rapporteras, motivera kortfattat. De moderatorer vars forum rapporten gäller får denna i forumets inbyggda RP-system och kan se vem som blev RP:ad, vilken inlägg/tråd det gäller samt vem som skickade RP:n . Därefter beslutas om lämplig åtgärd.
24.
Q: Kan jag ställa in så att jag får direkt
meddelande om PM?
A: Kontrollpanel –> Redigera alternativ –> Meddelanden & ämnesbevakning –> Privata meddelanden –> Visa popup-meddelande vid nytt privat meddelande.
25.
Q: Det händer att jag blir
utloggad när jag ska posta. Jag måste logga in på nytt, och då försvinner inlägget jag skrivit! Vad ska jag göra?
A: Logga in med ”Kom ihåg mig?” förbockat; annars loggas du ut automatiskt efter c:a 15 minuters inaktivitet mot servern (eller om browsern stängs). Eller kopiera texten i ditt inlägg innan du trycker ”Skicka svar”, så har du en backup. Eller förhandsgranska oftare. Eller, om olyckan redan skett: Logga in; texten bör hamna rätt. Om den inte gör det, så backa browsern förbi inloggningen till redigeringsfönstret där din text ligger kvar, posta.
26.
Q: Jag
loggas inte ut! Hur jag än gör så blir jag inloggad igen.
A: Radera kakor manuellt. Exempelvis c:\dokuments and settings\din_user\cookies och radera din_user@forum.flashback[1].txt .
27.
Inaktuell
28.
Inaktuell
29.
Q: Jag vill inte se alla Flashbacks forum, bara de som intresserar mig! Kan jag
sortera forum som jag vill?
A: Under sidräknaren: Forumverktyg –> Prenumerera på detta forum respektive Ämnesverktyg –> Prenumerera på det här ämnet. Med denna funktion samlas de forum du önskar under Kontrollpanelen. Lägg sedan Kontrollpanelen som bokmärke så kommer du direkt dit.
30.
ta bort prenumerationer på forum?
A: Kontrollpanel –> Lista prenumerationer. I högerkanten bockar du för de ämnen vars prenumerationer ska upphöra, anger i rullgardinen Valda ämnen: Radera prenumeration och klickar sedan Ok. -Klart!
31.
Q: Har Flashback egen
IRC-kanal? Vad är adressen?
A: Ja, den officiella kanalen hittar du under "chat" bredvid kontrollpanelen. Adressen dit ifall du använder en egen klient är irc.flashback.info
32.
Q: Kan forumet
RSS-feedas?
A: Ja.
33.
Q: Klockan går fel! Fixa!
A: Klockan på forumet går rätt, det är du som måste ställa in din tidszon. Kontrollpanel –> Redigera alternativ –>Alternativ för datum & tid –> Tidszon. Ändra till GMT +1:00 hour för Sverige i tiden.
34.
Q: Var/när/hur/varför startade Flashback?
A: http://www.flashback.se/faq/
35.
Q: Varför får vi inte diskutera
piratkort? Det är ju inte olagligt att diskutera!
A: http://www.flashback.se/flashbacks/md/
36.
KFK?
A: Flashback Forum ställer krav på kvalitet och läsvärde. Medlemmar som motarbetar den fria debatten i forumet, genom att publicera inlägg med för låg kvalitet och bristande debattunderlag blir bannlysta. Förkortningen KFK står för ”Kvalitet framför kvantitet”.
http://www.flashback.org/rules/
Sammanställd av
vTrill och
Zwerchstand.