Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-13, 21:38
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
540mg Concerta är maxdos gånger 7! Det är inte leka med en sån stor dos rakt upp & ner så snabbt.

Du borde ringa Giftinformationscentralen 010-456 67 00 direkt öppet dygnet runt eller 112 insta så du inte råkar ut för något farligt speciellt med hjärtat!
Personen är avstängd. Hur ska man veta nu om hon klarar sig eller om hon uppsöker vård?! Herregud! Jag ska inte öppna upp sådant här på FB. Man blir ju påverkad…
2024-03-13, 22:08
  #26
Avstängd
TredjeDikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaellkritik
Ur FASS:
Överdosering
Vid behandling av överdosering ska den fördröjda frisättningen av metylfenidat från depotberedningar med förlängd verkan beaktas.
...
Effekten av peritonealdialys eller extrakorporeal hemodialys vid överdosering av metylfenidat har inte fastställts.
https://www.fass.se/m/produkt/200211...lth/tabproductIdiot.
Jag skulle ringa 1177 eller 112 om jag var du.
Idiot.
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Ring 112 och berätta vad du tagit.
Idiot.
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
540mg Concerta är maxdos gånger 7! Det är inte leka med en sån stor dos rakt upp & ner så snabbt.

Du borde ringa Giftinformationscentralen 010-456 67 00 direkt öppet dygnet runt eller 112 insta så du inte råkar ut för något farligt speciellt med hjärtat!
Idiot.
Citat:
Ursprungligen postat av LilaTulpanen
Ring SOS och berätta. Uppenbarligen behöver du hjälp! Bry dig inte om vad alla andra säger om att du klarar dig. Det är individuellt. Sök hjälp! Om du mår så dåligt och dessutom är du fortfarande väldigt ung så ska du tvinga fram hjälpen. Att du tagit en så stor dos av narkotikaklassat läkemedel säger ju mycket om ditt mående och även personlighet. Jag vet att det är svårt men försök hitta en drivkraft som får dig orka och vilja leva. Livet är verkligen hårt men du finns i denna värld av en anledning. Hur svårt det än är, så kämpa!

Gå och sök hjälp nu, omedelbart!
Idiot.

Det är en helt vanlig pundardos! Inget att vara orolig för. Lägg av med sån fucking idiotisk alarmism om ni inte fattar bättre! Jag har tagit 2000 mg vid ett tillfälle och jag överlevde ganska bra.
2024-03-13, 22:12
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Idiot.
Idiot.
Idiot.

Idiot.

Det är en helt vanlig pundardos! Inget att vara orolig för. Lägg av med sån fucking idiotisk alarmism om ni inte fattar bättre! Jag har tagit 2000 mg vid ett tillfälle och jag överlevde ganska bra.
Det är en ung tjej som mår jättedåligt, som ropar på hjälp, har tagit en stor mängd läkemedel som kan skada henne, hon verkar inte vara en "pundare".
En ung människa som inte orkar leva, men inte vill dö.
Klart som fan att hon måste ringa efter hjälp.
2024-03-13, 22:16
  #28
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaTulpanen
Personen är avstängd. Hur ska man veta nu om hon klarar sig eller om hon uppsöker vård?! Herregud! Jag ska inte öppna upp sådant här på FB. Man blir ju påverkad…

Märkte det nu också :/ Precis som du säger, nu kan vi ju inte få någon uppdatering eller information från henne överhuvudtaget om hur det går för hon eller om hon klarar sig åkte in eller någonting

Jag hoppas innerligt hon inte råkar ut för någonting allvarligt och att hon ringde & fick hjälp snabbt 🙏 Hon skrev oroväckande saker som tyder på suicidala tendenser från hennes sida, det är sorgligt hon behöver hjälp 😥
2024-03-13, 22:16
  #29
Medlem
ShlomoDenGalnes avatar
Exakt

Dumma jävla pundare som ger pundar råd
2024-03-13, 22:19
  #30
Avstängd
TredjeDikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det är en ung tjej som mår jättedåligt, som ropar på hjälp, har tagit en stor mängd läkemedel som kan skada henne, hon verkar inte vara en "pundare".
En ung människa som inte orkar leva, men inte vill dö.
Klart som fan att hon måste ringa efter hjälp.
NEJ det är absolut ingen stor mängd! Det måste framkomma något mer om detta ska vara livshotande på något sätt.

Att folk mår psykiskt dåligt är inget skäl att "ringa 112" eller "söka akut". Dessa rekommendationer måste kopplas till absolut allvarliga fall om det inte ska gå inflation och folk "ropar varg" för ingenting. 0.5 gram tjack eller motsvarande medicin (concerta, ritalin osv) är absolut inte livshotande.
2024-03-13, 22:28
  #31
Medlem
Inget farligt kommer såklart hända då CS generellt inte är farligt om man inte har hjärtfel.
2024-03-13, 22:29
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilaTulpanen
Personen är avstängd. Hur ska man veta nu om hon klarar sig eller om hon uppsöker vård?! Herregud! Jag ska inte öppna upp sådant här på FB. Man blir ju påverkad…
Inget farligt alls med detta.
2024-03-13, 22:30
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
NEJ det är absolut ingen stor mängd! Det måste framkomma något mer om detta ska vara livshotande på något sätt.

Att folk mår psykiskt dåligt är inget skäl att "ringa 112" eller "söka akut". Dessa rekommendationer måste kopplas till absolut allvarliga fall om det inte ska gå inflation och folk "ropar varg" för ingenting. 0.5 gram tjack eller motsvarande medicin (concerta, ritalin osv) är absolut inte livshotande.
Om du bara visste hur folk utnyttjar samhällsresurser och ringer efter ambulans för att dom har gaser eller ont i en tå, skulle du nog inte uttrycka dig sådär.

Självklart ska tjejen ringa 112.
Hon är suicidal och har tagit en stor dos narkotikaklassad medicin som kan orsaka stora skador.
Antingen hamnar hon på akuten eller på psykakuten, hellre det än att hon faktiskt dör.

Hon vill inte dö, hon behöver hjälp att orka leva.
Det är en ung tjej, ingen jävla pundare.
2024-03-13, 22:31
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Märkte det nu också :/ Precis som du säger, nu kan vi ju inte få någon uppdatering eller information från henne överhuvudtaget om hur det går för hon eller om hon klarar sig åkte in eller någonting

Jag hoppas innerligt hon inte råkar ut för någonting allvarligt och att hon ringde & fick hjälp snabbt 🙏 Hon skrev oroväckande saker som tyder på suicidala tendenser från hennes sida, det är sorgligt hon behöver hjälp 😥
Vem som helst som har grundläggande vetskap om narkotika alls vet att det inte ens är i närheten av farligt, personen skulle ha kunnat dra i sig 50st o det hade inte varit farligt däremot så lär det vara lite ångest med tanke på vilken skit medicin metylfenidat är.
2024-03-13, 23:08
  #35
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Det är ju en helt normal disco-dos. Nog för att hälften hade varit nog men du har inget egentligt att oroa dig för. Bortsätt från tokigheterna du kan hitta på

Leta upp ett rave vettja!

Ja, men nu fick ju TS tjack nojja och börjar inbilla sig att hjärtat går sönder eller att man dör. Ofta är detta inte så fallet utan bara en psykologisk effekt av "tjack nojja".

Ta inte droger när du är nere.
2024-03-13, 23:19
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosnisse56
ja vet inte darrig och magen gurglar lite, har legat helt still i sängen så har inte känt så jättemycket mer än hjärtklappning i typ 15min efter ja tagit de men nu dunkar det inte lika hårt längre. har gått typ 1 timme nu skulle jag gissa, om man läser om överdos av concerta så står det att efter 2-5tim eller något så kan man få alla biverkningar. men står ingenstans om hur många mg som blir farligt/räknas som överdos 🤷‍♀️


Du måste läsa på FASS för vårdpersonal. Lär knappast stå att du får alla biverkningar efter en viss stund.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback