Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-11, 08:26
  #553
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Du menar på samma sätt som bilbälten och airbags är värdelösa, när det finns ABS och antisladdsystem.

Vi kan inte räkna med att "robotar" ska kunna bekämpa fienden på långt håll och ute till havs och uppe i luften, eftersom det dels skulle bli ofantligt mycket dyrare (100ggr dyrare räcker inte på långa vägar) och dels eftersom fienden mycket väl kan uppträda dolt i initialskedet som tyskarna i Polen 1939, Norge, Nederländerna och Belgien 1940, Tjeckoslovakien 1968, Ukraina 2014 o.s.v.

Vi kan inte stoppa fienden med Aster-30 om fienden kommer till Gotland med ett "nödlandande" Aeroflotflygplan, RBS-17 kan inte stoppa fienden om fienden kommer in i landet i TIR-lastbilar och ISO-containrar, IRIS-T kan inte stoppa fienden om man kommer in med en reguljär kärra från Braathens Regional Airlines, med utrustningen redan dold i operationsområdet och RBS-15 kan inte stoppa fienden om han kommer in med ett stort antal mindre landstigningsbåtar.

Jo, det är säkert sant men jag menar att om vi inte kan stoppa eventuell Fi ex vid vår territorialvattengräns så är nog chanserna små att vi kan freda oss. Jag läste några böcker om hur det var på Gotland vid ofred och vad jag minns från den vart det ingen kvar.
Naturligtvis räcker inte avsatta pengar utan mer måste till och det rejält. Kanske vi kan få en robotkedja av US för det är ju ändå en del av deras gräns det gäller.
Nu är jag helt förvissad om att lede Fi inte kommer därifrån och det vi kan göra är att snacka med honom och upprätta samarbete och kanske göra en trevlig övning ihop med dem.
Citera
2017-09-11, 08:51
  #554
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Du har helt rätta sak, men oavsett så är det i stort garanterat att man kommer råka ut för reguljära förband på hemmaplan som behöver nedkämpas oavsett hur effektiva robotsystemsystem vi än må ha. Då är ett system som detta rent livsfarligt att uppträda mot som oskyddad trupp. Omfattande sabotageförsök kommer ske mot robotbatterier, ammonutionsdepåer, ledningssystem, radarinstallationer, hamnar, stridsflygplan etc INNAN fientliga transportföretag är inom räckvidd för svenska robotar. Lede fi vet mycket väl att Sverige har fullt dugliga robotar som kan ge förordande verkan om de får opererar fritt.

Som gammal signalist med endast k-pist, 07 och spränghandgranat 39C vet jag inte så mycket om skalförsvaret men det borde vara bättre att stoppa Olle så långt som möjligt innan grinden.
Förvarningen i form av sabotageförsök och liknande ger ju vid handen att lede Fi är på gång.
Vi skyddade våra stationer med tråd mot lede Fi som då var löjtnanten & kapten som tyckte det var kul att anfalla oss när vi satt där långt uti skogen med en öl eller två.
Citera
2017-09-12, 17:01
  #555
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Jo, det är säkert sant men jag menar att om vi inte kan stoppa eventuell Fi ex vid vår territorialvattengräns så är nog chanserna små att vi kan freda oss. Jag läste några böcker om hur det var på Gotland vid ofred och vad jag minns från den vart det ingen kvar.
Naturligtvis räcker inte avsatta pengar utan mer måste till och det rejält. Kanske vi kan få en robotkedja av US för det är ju ändå en del av deras gräns det gäller.
Nu är jag helt förvissad om att lede Fi inte kommer därifrån och det vi kan göra är att snacka med honom och upprätta samarbete och kanske göra en trevlig övning ihop med dem.

försvaret skall inte vars dom ett ägg, där allt är förlorat om skalet spricker. Försvaret skall vara som en lök, bryter någonting igenom det yttersta skalet så finns det ett till lager och ett till lager och ett till lager och varje bromsar såväl penetration som försök att öppna upp i sidled. På så vis kan man låta en fiendes landstigningsföretag nå fram och nöja sig med att decimera det, men samtidigt skona dina egna sjö och flygresurser så att de kan fortsätta bekämpa fienden till sjöss. Istället för att krossa det första landstigningsföretaget, men kanske tvingas offra egna fartyg och eget flyg så att det blir en pyrrhusseger och nästa landstigningsföretag kan komma fram ohindrat eller närapå ohindrat. Sedan kan armén ta hand om vad som kommit iland. Där kommer grabatkastarpansarbandvagnarna in i bilden och blir viktiga, särskilt om de med lämpliga styrda granater kan börja bekämpa landstigningsföretaget innan det nått stranden.
Citera
2017-09-12, 19:23
  #556
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
försvaret skall inte vars dom ett ägg, där allt är förlorat om skalet spricker. Försvaret skall vara som en lök, bryter någonting igenom det yttersta skalet så finns det ett till lager och ett till lager och ett till lager och varje bromsar såväl penetration som försök att öppna upp i sidled. På så vis kan man låta en fiendes landstigningsföretag nå fram och nöja sig med att decimera det, men samtidigt skona dina egna sjö och flygresurser så att de kan fortsätta bekämpa fienden till sjöss. Istället för att krossa det första landstigningsföretaget, men kanske tvingas offra egna fartyg och eget flyg så att det blir en pyrrhusseger och nästa landstigningsföretag kan komma fram ohindrat eller närapå ohindrat. Sedan kan armén ta hand om vad som kommit iland. Där kommer grabatkastarpansarbandvagnarna in i bilden och blir viktiga, särskilt om de med lämpliga styrda granater kan börja bekämpa landstigningsföretaget innan det nått stranden.

Jaja, det låter bra men den Svenska "löken" är nog ganska rutten inuti.
Jag tror att kan vi inte bomba lede Fi sönder och samman innan de kommer iland får vi nog hoppas på någon annan.
Citera
2017-09-12, 21:08
  #557
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Jo, det är säkert sant men jag menar att om vi inte kan stoppa eventuell Fi ex vid vår territorialvattengräns så är nog chanserna små att vi kan freda oss. Jag läste några böcker om hur det var på Gotland vid ofred och vad jag minns från den vart det ingen kvar.
Naturligtvis räcker inte avsatta pengar utan mer måste till och det rejält. Kanske vi kan få en robotkedja av US för det är ju ändå en del av deras gräns det gäller.
Nu är jag helt förvissad om att lede Fi inte kommer därifrån och det vi kan göra är att snacka med honom och upprätta samarbete och kanske göra en trevlig övning ihop med dem.
När hände detta? Antingen för väldigt längesedan eller så har jag och många fler missat något.
Citera
2017-09-12, 21:55
  #558
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
När hände detta? Antingen för väldigt längesedan eller så har jag och många fler missat något.

Det var en bok av Lars Wilderäng så kolla denna länk:
http://cornucopia.cornubot.se/
Midvintermörker vill jag minnas och där hjälpte ingenting. Precis så tror jag att det kommer att gå till.
Jag är övertygad om att om lede Fi lyckats sätta sin fot på svenskt land så är det kört med eller utan granatkastare.
Flyg och en h-vetes massa missiler är det enda som hjälper + naturligtvis en rejäl övervakning vi bl.a radar.
Citera
2017-09-13, 01:06
  #559
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Det var en bok av Lars Wilderäng så kolla denna länk:
http://cornucopia.cornubot.se/
Midvintermörker vill jag minnas och där hjälpte ingenting. Precis så tror jag att det kommer att gå till.
Jag är övertygad om att om lede Fi lyckats sätta sin fot på svenskt land så är det kört med eller utan granatkastare.
Flyg och en h-vetes massa missiler är det enda som hjälper + naturligtvis en rejäl övervakning vi bl.a radar.
Aha, har själv läst två av hans böcker och dom var helt ok.
Nu finns det ju en del att önska ang försvarets prioriteringar, men jag hoppas aldrig fiktiva berättelser av MÖPen Wilderäng får styra försvarets materielinköp.
Granatkastare är för övrigt ett väldigt bra vapen om det övas och används rätt.
Citera
2017-09-13, 02:52
  #560
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Aha, har själv läst två av hans böcker och dom var helt ok.
Nu finns det ju en del att önska ang försvarets prioriteringar, men jag hoppas aldrig fiktiva berättelser av MÖPen Wilderäng får styra försvarets materielinköp.
Granatkastare är för övrigt ett väldigt bra vapen om det övas och används rätt.
Böckerna var ju överpositiva, vilket författaren medgivit.

Den ryska anfallaren är utan artilleri i böckerna. Detta för att det skall bli en berättelse. IRW rör sig inte rysk militär utan riktigt artilleri.

GRK är inte artilleri utan indirekt eld.
Citera
2017-09-13, 03:14
  #561
Medlem
75190255508s avatar
Sorry för lite OT, men:

Granatkastarpansarbandvagn, vilket underbart ord.

Vad jobbar du som då?
Jag är granatkastarpansarbandvagnsförare. Fick min granatkastarpansarbandvagnsförarlicens förra veckan.
Citera
2017-09-13, 04:17
  #562
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 75190255508
Sorry för lite OT, men:

Granatkastarpansarbandvagn, vilket underbart ord.

Vad jobbar du som då?
Jag är granatkastarpansarbandvagnsförare. Fick min granatkastarpansarbandvagnsförarlicens förra veckan.
Nja, tänk på om din tjänst är granatkastarpansarbandvagnshjälpmekaniker..
Citera
2017-09-13, 04:35
  #563
Medlem
75190255508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Nja, tänk på om din tjänst är granatkastarpansarbandvagnshjälpmekaniker..
Vad gör granatkastarpansarbandvagnshjälpmekanikern när han har för mycket att göra? Kallar han på sin granatkastarpansarbandvagnshjälpmekanikerassistent ? Eller konsulterar han sin granatkastarpansarbandvagnshjälpmekanikermanual?
Citera
2017-09-13, 07:27
  #564
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Nja, tänk på om din tjänst är granatkastarpansarbandvagnshjälpmekaniker..

Detta svar är typiskt för FB. Man kan inte ens läsa och först ens en rads mening och innehåll.
Han skrev ju att han fått sin granatkastarpansarbandvagnsförarlicens.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback