2015-02-26, 18:06
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
du kan väl svara på en fråga.
Det gör jag som jag vill. Pratar om vad jag vill, när jag vill, hur jag vill och om jag vill.
Kan du hålla dig till ämnet tack!
Om du inte minns vart du är så kan jag hjälpa dig på vägen.....
Du är på ett forum som kallas vetenskap.
Under denna flik finns religion.
Du är nu på tråden: Det är ologiskt att tro på Gud.
Det finns ingen tråd som heter : du kan väl svara på frågan Gabrielle.
Du kan väl starta en om du vill men jag vet inte vart du skall starta den. Tips fråga Moderatorerna under fliken Flashback.

Så nu kan du börja tala om logiken om GUD eller hur du nu vill logilisera Gud.
Var så god......
Citera
2015-02-26, 18:12
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Kan hålla med dig om att tjusningen i vetenskapen ligger just där i själva förklaringsmodellen av den verklighet man tror sig ha fullkomligt begrepp på men som endast handlar om att man tror sig veta den bästa lösningen och för tillfället den bäste, det kan komma nya rön och det gör det alltid och just för att det finns människor med ett öppet sinne.

Grundkonceptet av teorin (om vi tittar på evolutionsteorin eftersom detta är aktuellt i diskussionen)
ändras inte. Det naturliga urvalet, den blinda, omedvetna, automatiska process som Darwin upptäckte, VET vi idag är förklaringen till existensen av och det skenbart meningsfulla i allt levande
Självfallet har Darwins teori" reviderats, precis som all annan vetenskap, sedan han skrev sin bok "Om arternas uppkomst", och det är den läran som lärs ut i skolorna idag. Och visst lärs det ut som ett faktum - det är lika mycket ett faktum som att jorden är en sfär! Vad sen folk tror spelar mindre roll i sammanhanget.
Citera
2015-02-26, 18:13
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Det gör jag som jag vill. Pratar om vad jag vill, när jag vill, hur jag vill och om jag vill.
Nu är du där igen.
Hävdar att du får göra som du vill men talar om för andra hur de skall göra...
Hur var det nu med din överlägsna logik igen?
Citera
2015-02-26, 18:22
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Grundkonceptet av teorin (om vi tittar på evolutionsteorin eftersom detta är aktuellt i diskussionen) ändras inte. Det naturliga urvalet, den blinda, omedvetna, automatiska process som Darwin upptäckte, VET vi idag är förklaringen till existensen av och det skenbart meningsfulla i allt levande
Självfallet har Darwins teori" reviderats, precis som all annan vetenskap, sedan han skrev sin bok "Om arternas uppkomst", och det är den läran som lärs ut i skolorna idag. Och visst lärs det ut som ett faktum - det är lika mycket ett faktum som att jorden är en sfär! Vad sen folk tror spelar mindre roll i sammanhanget.

Många förväxlar dessutom evolutionen (ett observerbart naturfenomen) med Darwins teori om hur den fungerar (det naturligs urvalet). För mer om detta se mitt inlägg här:

http://www.flashback.org/p52420882#p52420882
Citera
2015-02-26, 18:27
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
nej tack jag avstår

Trampade jag på en öm tå? Aj då, var absolut inte meningen isåfall. Ville bara ha en lite saklig, vuxen och kreativ debatt angående trådens ämne. Men med dina ordbajserier och sanslöst vansinniga och logiska kullerbyttor verkar det helt enkelt som jag hoppats på för mycket.
Precis som Bogomil sedan länge redan konstaterat: Helt makaber pseudo-argumentation och fullständigt ologiska resonemang du yttrar. Som att debattera med en vuxen bebis med släng av narcissism. Hade hoppats på att komma igenom din lilla bubbla, men finns nog folk som är bättre rustade eller utbildade för detta ändamål. Tack för mig!
Citera
2015-02-26, 18:29
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Trampade jag på en öm tå? Aj då, var absolut inte meningen isåfall. Ville bara ha en lite saklig, vuxen och kreativ debatt angående trådens ämne. Men med dina ordbajserier och sanslöst vansinniga och logiska kullerbyttor verkar det helt enkelt som jag hoppats på för mycket.
Precis som Bogomil sedan länge redan konstaterat: Helt makaber pseudo-argumentation och fullständigt ologiska resonemang du yttrar. Som att debattera med en vuxen bebis med släng av narcissism. Hade hoppats på att komma igenom din lilla bubbla, men finns nog folk som är bättre rustade eller utbildade för detta ändamål. Tack för mig!
Nejdå hade ingen lust att prata med dig mer.
Citera
2015-02-26, 18:44
Medlem
Citat:
Om du inte minns vart du är så kan jag hjälpa dig på vägen.....
Du är på ett forum som kallas vetenskap.
Under denna flik finns religion.
Du är nu på tråden: Det är ologiskt att tro på Gud.
Det finns ingen tråd som heter : du kan väl svara på frågan Gabrielle.
Du kan väl starta en om du vill men jag vet inte vart du skall starta den. Tips fråga Moderatorerna under fliken Flashback.

Så nu kan du börja tala om logiken om GUD eller hur du nu vill logilisera Gud.
Var så god......

ja, det är ologiskt att tro på Gud och jesus.
Citera
2015-02-26, 19:25
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
ja, det är ologiskt att tro på Gud och jesus.

Vi tar det igen (så tråden får sitt svar):
Angående om det är logiskt möjligt att tro på gud är svaret tveklöst JA!
Då vi vet vad logisk betyder inser vi att det mesta är nämligen logiskt möjligt.
Det är logiskt möjligt att min granne äter upp min TV-apparat t ex.
Eller att man kan sväva i luften medan man mediterar.
Eller att man kan bli osynlig när man äter frusen yoghurtglass.
Men det är inte praktiskt möjligt. Det är fullständigt fysikaliskt omöjligt och ytterst osannolikt utifrån hela den vetenskapliga erfarenhet vi har.
Det finns dock några få saker som inte är logisk möjliga, som t ex att konstruera en kvadratisk cirkel eller dividera ett primtal med fyra.
Det ska understrykas att något som är logiskt möjligt betyder däremot inte att det är sannolikt. T ex att det finns någon gud, som exempelvis den kristendomen beskriver med dess egenskaper.
Citera
2015-02-26, 19:35
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Då vi vet vad logisk betyder inser vi att det mesta är nämligen logiskt möjligt.
Men det är inte praktiskt möjligt. Det är fullständigt fysikaliskt omöjligt och ytterst osannolikt utifrån hela den vetenskapliga erfarenhet vi har.
Det finns dock några få saker som inte är logisk möjliga, som t ex att konstruera en kvadratisk cirkel eller dividera ett primtal med fyra.
Det ska understrykas att något som är logiskt möjligt betyder däremot inte att det är sannolikt. T ex att det finns någon gud, som exempelvis den kristendomen beskriver med dess egenskaper.
Hur menar du?
Att du inte får ett rent heltal som kvot?
Du kan ju dividera alla primtal med 4, det är ju inga problem.
Citera
2015-02-26, 19:55
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Fullständigt fysikaliskt omöjligt är väldigt starka ord, särskilt i ett universum där det mesta kan hända på grund av vakuumfluktuationer.

Ytterst osannolikt är en bättre beskrivning av dessa och andra konstiga händelser.
Citera
2015-02-26, 20:01
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Fullständigt fysikaliskt omöjligt är väldigt starka ord, särskilt i ett universum där det mesta kan hända på grund av vakuumfluktuationer.

Ytterst osannolikt är en bättre beskrivning av dessa och andra konstiga händelser.

Kanske därför han/hon skrev just "ytterst osannolikt"?
Citera
2015-02-26, 20:13
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Kanske därför han/hon skrev just "ytterst osannolikt"?

Visst. och den biten kan jag hålla med om. Men uttrycket "fullständigt fysikaliskt omöjligt" ska man var mycket försiktig med.

Det beror för övrigt inte bara på kvantfysiken. Termodynamikens andra lag är ju statistisk. Det är fullt möjligt för den utspillda mjölken att hoppa upp i glaset. Men ytterst osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in