Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-09-08, 20:37
  #1
Medlem
Diezels avatar
Nyligen hemkommen från Mallorca känner man direkt att höst/vinterdepressionen kommer allt närmre.

Vi skulle vilja åka iväg en vecka i Januari.
Med en veckas semester sparad och en liten budget till trots känner vi oss sugen att besöka kanarieöarna.

Vissa säger att det är en medelmåtta.
Vi är dock inte ute efter några 35+ grader.
Men runt 25+ dagtid vill vi i alla fall ha.
Vi vill även kunna bada i havet och sola lite ibland.

Var på kanarieöarna är det mest solsäkert kring januari?
Finns det något annat resemål att rekommendera för ungefär samma pengar? Vi tänkte åka sista minuten.
Vilka av dom öarna är sämst?
Citera
2009-09-08, 22:14
  #2
Medlem
STHLM2009s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diezel
Nyligen hemkommen från Mallorca känner man direkt att höst/vinterdepressionen kommer allt närmre.

Vi skulle vilja åka iväg en vecka i Januari.
Med en veckas semester sparad och en liten budget till trots känner vi oss sugen att besöka kanarieöarna.

Vissa säger att det är en medelmåtta.
Vi är dock inte ute efter några 35+ grader.
Men runt 25+ dagtid vill vi i alla fall ha.
Vi vill även kunna bada i havet och sola lite ibland.

Var på kanarieöarna är det mest solsäkert kring januari?
Finns det något annat resemål att rekommendera för ungefär samma pengar? Vi tänkte åka sista minuten.
Vilka av dom öarna är sämst?

kolla: fritidsresor, apollo, ving ?
Citera
2009-09-09, 11:22
  #3
Medlem
Diezels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STHLM2009
kolla: fritidsresor, apollo, ving ?

Det är inte alltid dom återspeglar hela sanningen.
Dom brukar ju försköna lite för att få sälja.
Vill höra reflektioner från vanliga människor som varit där.
Citera
2009-09-09, 11:25
  #4
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diezel
Det är inte alltid dom återspeglar hela sanningen.
Dom brukar ju försköna lite för att få sälja.
Vill höra reflektioner från vanliga människor som varit där.
Kanarieöarna är inte det minsta solsäkert Jan-Feb om man skall vara helt ärlig...Kanarieöarna är ett riktigt skitsälle om du frågar mig.
Citera
2009-09-09, 11:56
  #5
Medlem
Diezels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Kanarieöarna är inte det minsta solsäkert Jan-Feb om man skall vara helt ärlig...Kanarieöarna är ett riktigt skitsälle om du frågar mig.

Okej, har du nåt annat förslag för ungefär samma pengar?
Citera
2009-09-09, 12:32
  #6
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diezel
Okej, har du nåt annat förslag för ungefär samma pengar?
Tja, Egypten eller Marocko(Agadir). Bättre väder, bättre strand (framför allt i Egypten) och bättre mat. Egypten vet jag kanske inte, men Marocko hade utsökt mat till billig peng!
Nackdelen är väl alla Araber, men folket på Kanarieöarna kan vara lika dryga dom också..
Citera
2009-09-09, 13:00
  #7
Medlem
Ari.Golds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diezel
Okej, har du nåt annat förslag för ungefär samma pengar?

Nu har jag ingen erfarenhet av Kanarieöarna (tänkte själv försöka åka dit i februari och se Tenerife-Real Madrid). Men om du vill ha solsäkert i närheten av Europa så rekomenderas Israel.

Sol och bad samt ett överflöd av kultur om så önskas.
Citera
2009-09-09, 13:22
  #8
Medlem
Saxat från svenska wikipedia.

"Kanarieöarna: subtropiskt väder på gränsen till tropiskt, med milda temperaturer (18 °C till 24 °C) hela året."
Citera
2009-09-09, 13:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diezel
Det är inte alltid dom återspeglar hela sanningen.
Dom brukar ju försköna lite för att få sälja.
Vill höra reflektioner från vanliga människor som varit där.
Var på Teneriffa över nyår för typ 10 år sen. Då var det väldigt varmt och behagligt. Månadsskiftet jan-feb i år var jag på Lanzarote och då var det kyligt, blåsigt och regnade en del. Men som jag förstått det var den gångna vintern extremt dålig.
Kan hålla med om att Kanarieöarna är ett skitställe, men lite beroende på vad man är ute efter så kan det vara helt ok. Alternativet i vintras var Egypten eller Kanarieöarna och syftet med resan var att koppla av, läsa böcker och bara ta det jäkligt lugnt. Jag hade inte velat resa till Egypten utan att se Kairo och pyramiderna och då är en vecka lite kort tid då de utflykterna tar mycket tid. Dessutom orkade jag inte med tanken på jobbiga försäljare, så då var Kanarieöarna ett bättre alternativ, och det blev en jäkligt skön vecka trots vädret.
Citera
2009-09-09, 13:48
  #10
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Diezel:

Kanarieöarna är varmt och behagligt vintertid, men det är inte solsäkert. Om det är sola du bl a vill så skulle jag istället rekommendera Israel. Eilat är fantastiskt vackert och garanterat soligt.
http://www.israeltours.se/offer.php?offer=37
Man kan även besöka grannländerna. Det går utflykter. Alltid kul att kunna smälla av flera länder under en resa.
Tror inte att det är så dyrt heller.
Citera
2009-09-10, 21:13
  #11
Medlem
månss avatar
Intressant! Jag har varit där ett par gånger men det var farsan som drog med mig och det var väl säkert 20 år sen och då brydde man sig inte. Skitmycket turister och alla pratade svenska, inkl. affärs och restaurangägarna.
Såg tidigare idag att man kan få en flygstol för ca. 1100kr nästa vecka och jag blev jävligt sugen enbart för att jag har en bekant som bor därnere en månad framåt i sina föräldrars vinterlägenhet. Puerto rico tror jag
Frågan är bara hur man lägger fram det hela till chefen med så här kort varsel, stannar isåfall bara en vecka.. Tips?
Citera
2009-09-11, 16:52
  #12
Medlem
månss avatar
Såja! 1200kr för två veckor. Prisar skatteåterbäringen, kompledighet och arbetstidsförkortning för detta
I gengäld får jag betala med 2 tolvtimmarspass i helgen men det kan kvitta känns det som. Trodde inte jag nånsin skulle åka dit igen men till det flygpriset och gratis boende så kan jag nog stå ut med pensionärer och äcklig sangria! Speciellt efter en sån här svensk skitsommar.. Jag får väl förbereda mig mentalt på alla turistiska pinsamheter genom att kolla på Sällskapsresan
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f998974

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback