Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-13, 13:21
  #469
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Vad är det för frimärken, det är svenska vi pratar om eller? Kan du ge mer info om vilka utgåvor det är frågan om.

"Makulerade" enligt vanlig definition är detsamma som stämplade, men de här är inte stämplade om jag förstår dig rätt.

Edit: Det finns olika sorters klister, äldre märken har klister som ser blankt ut, nyare har klister som är i stort sett osynligt. Kan det vara den sorten kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Vattenmärkta med poststämpel ? Hur menar du nu ?

Annars är det ganska vanligt att märken som posten missat stämpla blöts av, och används igen.
Posten var ganska dåliga på att stämpla, jag har säkert frankering för flera tusen som jag blött bort genom åren.

06, är förmodligen 90, på baksidan på frimärken i rullar, nummererades var tionde för att underlätta räknandet när någon köpte många frimärken.

Svenska.

Tex dessa:
https://www.tradera.com/item/150147/...plade-utan-lim

Den längst fram (grön bakgrund och gula blommor) har tex en intryckt gammal poststämpel (det jag, kanske slarvigt, kallade för vattenstämpel) över sig i mitten om man tittar noga. Även frimärket med ishockeymotiv har detta.

Lite blandade årgångar, främst mitten av 00-talet.

Kanske var 90.

Hur som helst så verkar dessa helt oanvända? Någon indikation i form av skavanker eller limrester borde där väl rimligtvis vara kvar om dom redan varit i omlopp, eller?
Citera
2018-09-13, 13:29
  #470
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Svenska.

Tex dessa:
https://www.tradera.com/item/150147/...plade-utan-lim

Den längst fram (grön bakgrund och gula blommor) har tex en intryckt gammal poststämpel (det jag, kanske slarvigt, kallade för vattenstämpel) över sig i mitten om man tittar noga. Även frimärket med ishockeymotiv har detta.



Hur som helst så verkar dessa helt oanvända? Någon indikation i form av skavanker eller limrester borde där väl rimligtvis vara kvar om dom redan varit i omlopp, eller?
Nej, jag ser inga stämpelrester., och förstår fortfarande inte vad du menar.
Dessutom är tanken med stämpelfärg just att den inte ska kunna tvättas bort, just för att inte kunna återanvända märkena.

Några limrester blir/blev det inte på den tiden man slickade på märkena, det var vattenlösligt.
Numera är märkena självhäftande, och jag vet inte hur dom blir när man blöter upp dom, det är lite för modernt för mig.
Citera
2018-09-13, 14:59
  #471
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Nej, jag ser inga stämpelrester., och förstår fortfarande inte vad du menar.
Dessutom är tanken med stämpelfärg just att den inte ska kunna tvättas bort, just för att inte kunna återanvända märkena.

Några limrester blir/blev det inte på den tiden man slickade på märkena, det var vattenlösligt.
Numera är märkena självhäftande, och jag vet inte hur dom blir när man blöter upp dom, det är lite för modernt för mig.

Inte rester eller stämpelfärg. Om du tänker postens logga och sen att den är inskuren i själva märket.

Detta är ju från början och mitten av 00-talet främst så det låter som det kan vara den typen av lim. Men det ser verkligen inte ut som att att dom varit i bruk alls. Kan det vara så att detta blivit fel i produktionen eller något?
Citera
2018-09-13, 15:32
  #472
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Inte rester eller stämpelfärg. Om du tänker postens logga och sen att den är inskuren i själva märket.

Detta är ju från början och mitten av 00-talet främst så det låter som det kan vara den typen av lim. Men det ser verkligen inte ut som att att dom varit i bruk alls. Kan det vara så att detta blivit fel i produktionen eller något?
Ja titta, nu såg jag.

Det är en stämpel.
Att man sedan idag inte klarar av att ha riktig stämpelfärg är givetvis beklagligt.
Men märket är postgånget.
Då det är ganska otydligt, så kanske det slinker igenom.

Produktionsfel, brukar kallas feltryck, det är väldigt ovanligt, det brukar kunna inbringa mycket pengar om man hittar något.
Citera
2018-09-13, 15:47
  #473
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Ja titta, nu såg jag.

Det är en stämpel.
Att man sedan idag inte klarar av att ha riktig stämpelfärg är givetvis beklagligt.
Men märket är postgånget.
Då det är ganska otydligt, så kanske det slinker igenom.

Produktionsfel, brukar kallas feltryck, det är väldigt ovanligt, det brukar kunna inbringa mycket pengar om man hittar något.

Aha, så man körde alltså en knivstämpel ibland? Trodde man körde stämpelfärg rakt igenom på så här pass nya märken.
Citera
2018-09-13, 15:50
  #474
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Aha, så man körde alltså en knivstämpel ibland? Trodde man körde stämpelfärg rakt igenom på så här pass nya märken.
Knivstämpel ?
Citera
2018-09-13, 16:00
  #475
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Knivstämpel ?

Eller vad jag ska kalla det. Postloggan är inskuren i märket.

Fick faktiskt ett brev per post idag och den hade ingen färgstämpel. Tittade lite närmre nu och den har också den här gamla postloggan intryckt i sig. Så man stämplar alltså på det här viset också?
Citera
2018-09-13, 16:47
  #476
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Eller vad jag ska kalla det. Postloggan är inskuren i märket.

Fick faktiskt ett brev per post idag och den hade ingen färgstämpel. Tittade lite närmre nu och den har också den här gamla postloggan intryckt i sig. Så man stämplar alltså på det här viset också?
Kanske gör man så numeta.
Har inte riktigt hållit mig uppdaterad.
Citera
2018-09-13, 16:55
  #477
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Eller vad jag ska kalla det. Postloggan är inskuren i märket.

Fick faktiskt ett brev per post idag och den hade ingen färgstämpel. Tittade lite närmre nu och den har också den här gamla postloggan intryckt i sig. Så man stämplar alltså på det här viset också?

Något som gör mig tveksam är att postloggan sitter precis på mitten av märkena, vad jag kan se. Det tycker jag tyder på att den är inskuren vid tillverkningen, snarare än ditstämplad i efterhand när märket sitter på ett brev.

Kan den vara gjord för att man inte ska kunna ta loss märket från ett brev utan att det går sönder?

Men i så fall, hur har de här märkena lossats? Av perforeringen att döma är de av typen självhäftande, och hur man får loss såna har jag ingen aning om.
Citera
2018-09-13, 21:38
  #478
Medlem
Kupongfritts avatar
Den "inristade" postemblemsloggan finns numera på de flesta (alla?) självhäftande frimärken. Jag antar att det är för att försvåra förfalskning.

Det går utmärkt att blöta bort även självhäftande frimärken, åtminstone de som tryckts fram till för något år sedan då de började tryckas i Frankrike. Sedan dess är klistret inte längre vattenlösligt. Nu krävs någon form av lösningsmedel.

De tidigare självhäftande märkena kan man blöta bort genom att lägga klippen i en skål ljummet vatten precis som vanligt. Efter en stund börjar de lossna och själva klistret sitter kvar som en hinna på kuvertbiten medan frimärket blir helt rent.
Citera
2018-09-14, 00:12
  #479
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Kanske gör man så numeta.
Har inte riktigt hållit mig uppdaterad.

Jag vill nog påstå det. Detta märket jag fick på mitt brev idag har självhäftande klister och det står "2015" på det.

Citat:
Ursprungligen postat av att
Något som gör mig tveksam är att postloggan sitter precis på mitten av märkena, vad jag kan se. Det tycker jag tyder på att den är inskuren vid tillverkningen, snarare än ditstämplad i efterhand när märket sitter på ett brev.

Kan den vara gjord för att man inte ska kunna ta loss märket från ett brev utan att det går sönder?

Men i så fall, hur har de här märkena lossats? Av perforeringen att döma är de av typen självhäftande, och hur man får loss såna har jag ingen aning om.

Det gör det verkligen nu när jag inspekterar det.

Det är en bra fråga! Jag har ingen aning heller faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kupongfritt
Den "inristade" postemblemsloggan finns numera på de flesta (alla?) självhäftande frimärken. Jag antar att det är för att försvåra förfalskning.

Det går utmärkt att blöta bort även självhäftande frimärken, åtminstone de som tryckts fram till för något år sedan då de började tryckas i Frankrike. Sedan dess är klistret inte längre vattenlösligt. Nu krävs någon form av lösningsmedel.

De tidigare självhäftande märkena kan man blöta bort genom att lägga klippen i en skål ljummet vatten precis som vanligt. Efter en stund börjar de lossna och själva klistret sitter kvar som en hinna på kuvertbiten medan frimärket blir helt rent.

Alla vill jag inte påstå. Har två rykande färska kartor (2018) med olika motiv där det inte är någon postemblemslogga. Även en karta från 2017 saknar detta.

Där ser man.. Intressant detta


Tack så mycket för era svar!
Citera
2019-01-12, 12:05
  #480
Medlem
hur mycket är denna guldhalskrage frimärket värd? https://amalter.wordpress.com/tag/farjestadskragen/
__________________
Senast redigerad av skynet3 2019-01-12 kl. 12:55. Anledning: Prem
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback