2009-09-07, 22:27
Medlem
Drakula09s avatar
Dessa vackra små växter som sägs medföra tur...hur ovanliga är dom egentligen? Jag hade ett hav med 3-klöver på gräsmattan i mitt barndomshus, och jag kommer fortf. ihåg euforin då jag hittade en 4-klöver på min 10-årsdag.
Jag var noga med att plasta in den men har verkligen inte hittat någon mer sedan dess. Hur ovanliga är dom i Sverige och i världen i övrigt?

Mvh,
Drakula
Citera
2009-09-07, 22:40
Bannlyst
Det måste vanligtvis finnas mellan 10000 till 160000 treklöver för att det ska finnas en fyrklöver där.
Citera
2009-09-07, 23:19
Medlem
Erikons avatar
4-klöver är en mutation från ett vanligt klöver?
Citera
2009-09-08, 15:39
Medlem
Drakula09s avatar
Jag läste lite mer om det på Wiki igår.

Indeed är en 4-klöver mutation. Det finns faktiskt dom som tävlar i att hitta 4-klöver. Mutationen kan också ge fler blad än 4, rekordet ligger på 18 st om jag inte minns del. Det är störst chans att hitta 4-klöver under försommaren.
Citera
2009-09-10, 20:02
Medlem
Vodkaxs avatar
Skulle det på något sätt gå att plocka ut fyrklöver för att sedan odla fler?
Citera
2009-11-05, 22:05
Medlem
H.E.Pennypackers avatar
Har själv funderat på hur det kan vara så missgynnande att ha ett extra blad att dom är så ovanliga?

Mvh H.
Citera
2009-11-11, 04:51
Medlem
Zwerchstands avatar
Eller vad som gör just den mutationen så vanlig. Eller hur hämmande det är för dess potential att människor målsöker exemplaren och plockar dem. Det kompenseras säkert i dubbel bemärkelse tamt för med råge i någon ekonomiskt orienterad odling.
Citera
2010-05-13, 20:42
Medlem
Ozis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkax
Skulle det på något sätt gå att plocka ut fyrklöver för att sedan odla fler?
När jag var liten så grävde jag upp en "fyrklöverplanta" som jag lät växa vidare i en kruka. Det växte sedan ut flera klöversjälkar med fyra blad.
Citera
2010-05-13, 21:42
Medlem
Paradisens avatar
När jag var mindre hittade jag ett hav av fyr- och femklöver utanför ett sjukhus. Kanske 50 meter ifrån. Kan lätt säga att de ger tur då tidigare under dagen hade farmor och jag pratat om fyr- och flerklöver och sagt till mig att jag fick 5kr för varje 4:a och 10kr för varje 5klöver
Citera
2010-05-14, 15:35
Medlem
Eliza CTs avatar
Intressant!
Men kan det varit fler för många år sedan? Ex.vis 30 år+ sedan? Vet att jag som barn hittade väldigt många och när vår dotter var liten letade vi och hittade rätt ofta. Även med fler blad än fyra.
Skulle definitivt försöka få upp en planta om jag hittade nu.
Mvh
Citera
2010-05-21, 14:23
Medlem
Liten77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Intressant!
Men kan det varit fler för många år sedan? Ex.vis 30 år+ sedan? Vet att jag som barn hittade väldigt många och när vår dotter var liten letade vi och hittade rätt ofta. Även med fler blad än fyra.
Skulle definitivt försöka få upp en planta om jag hittade nu.
Mvh

Är det inte snarare så att du inte kryper runt och letar lika frekvent idag som när du var barn?
Citera
2010-05-22, 19:11
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liten77
Är det inte snarare så att du inte kryper runt och letar lika frekvent idag som när du var barn?

Jo, delvis har du rätt. Men som trägen ogräsrensare i många år så har jag varit nere med näsan i grönskan mycket som vuxen också. Råkar man sitta i gräset så pillar man ofta och gärna i klöver, vacker växt, doftar gott!
Sen barn och barnbarn, blir rätt mycket då.
Och samma sak med syrener - kan inte se en klase på nära håll utan att kolla in om det finns blommor som har flerdelade kronblad bland dom också.
Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in