Pengarna som finns i en reparationsfond tillhör inte dig på något sätt, dom tillhör föreningen. Dock är de knutna till en viss lägenhet och skall därmed utnyttjas utav bostadsrättsinnehavaren för förbättring utav densamma.
Det som hamnar i reparationsfonden är 1-2% utav årsavgiften och är ingalunda något som sänker avgifterna ifall fonden tas bort helt och hållet. Det är upp till var förening att ha fonder eller inte, och isf sätts pengar av från föreningens totala förmögenhet (som visserligen byggs från avgifter, men ändock).
Hur pengarna skall nyttjas och hur uttag regleras är något som föreningens stadgar styr, ingenting annat. Du har gått med på dessa i samma sekund du ansökte om medlemskap och kan således inte sätta dig emot på annat sätt än att göra din röst hörd på årsstämman och där få till en förändring.
Huruvida det krävs kvitton, speciellt utformade ansökningar, och liknande är helt upp till styrelsen att bestämma utifrån stadgarna som bas - vissa föreningar kräver att pengarna skall täcka en reell förbättringskostnad, andra kollar inte upp saken alls.
Att du har råkat hamna i en förening som håller hårt i fondens pengar är tråkigt, men något du i egenskap utav medlem borde ha kollat upp och informerat dig om innan du köpte bostadsrätten.
Jag har varit ordförande i en BRF med 100 lägenheter och fastigheter taxerade till 16 miljoner, så detta är mina verkliga erfarenheter. Jag, och likväl styrelsen i föreningen, förhöll oss väldigt positiva till uttag och genomförde inga kontroller utav vart pengarna gick - bara en formell ansökan kommit in.
Trots allt handlar det enbart om 1-2000 tusen per lägenhet och det är kaffepengar i det stora hela och inget som inverkar på varken likviditet eller föreningens stabilitet.