2009-09-07, 22:27
Medlem
Hej

Undrar vad som brukar gälla vad uttag ur sin inre reperationsfond för sin bostadsrätt. Tagit ur pengar där innan och då bifogade jag kvitto, men måste man det? Sen undrar jag vad förutom vitvaror man kan begära ut pengar för? Vad brukar gälla så att säga. Är det ett år bakåt i tiden för köp man gjort man brukar kunna ta ut pegnar för med? Har för mig något sådant.

Ett exempel, har köpt tapeter för kring 700 men klister, tapetbroste och tillbehör för totalt 1200:-, går det bara att ta ur pengar för själva tapeterna eller brukar det går att ta ur pengar för tillbehören också?
Citera
2009-09-07, 22:45
Medlem
micaeles avatar
Du måste lusläsa din förenings stadgar för att få reda på vad som gäller för just dig och din fond. I de flesta föreningar kan du begära ut pengarna hur som helst utan krav på kvitto.
Citera
2009-09-08, 17:39
Bannlyst
hos mig är det inga problem att ta ut för lim och likande för tapetsering, har dock visat kvitton men jag vet inte hur noga de är med detta.
Citera
2010-08-10, 12:09
Medlem
klybans avatar
Är det verkligen föreningsstadgar som styr om man får ta ut sina egna pengar ur reparationsfonden?
För mig att jag fick mig berättat att det är mina egna pengar och de kan inte hindra mig att ta ut dessa.

Detta måste väl vara styr av lagar eller förordningar ?
Och dessa kan väl knappast en individuell förening "avtala" bort som de önskar, eller?
Förra lägenheten stötte jag på kraftigt motstånd när jag vill lyfta hela repfonden, men jag stod på mig så fick jag pengarna på kontot.

Edit:
Varför jag frågan nu för det är att jag fick denna att det är föreningen som säger detta att man måste bevisa att man gör något med lägenheten.
Snälla hjälp med hur det ligger till, tycker det är jobbigt ligga ute med massa pengar när man nu8 redan har pengar till ändamålet.
Senast redigerad av klyban 2010-08-10 kl. 12:18.
Citera
2010-08-10, 17:14
Medlem
woofers avatar
Reparationsfond är en i mitt tycke en skum konstruktion. Det är ju ett sorts eget sparande fast helt räntelöst.

Den fördel jag kan tänka mig är att det ger föreningen bättre likviditet, det blir ju iprincip pengar som föreningen lånar från dom boende fast utan att betala ränta för dessa. Skulle alla tömma sina reparationsfonder samtidigt kanske föreningen måste öka på sina banklån för att bibehålla sin likviditet.
Jag är eg inte speciellt insatt i reparationsfonder så det är mest bara mina egna antaganden

Kan man avskaffa reparationsfonderna i en förening vilka fördelar/nackdeler kan detta medföra?
Citera
2010-08-11, 15:59
Medlem
klybans avatar
Ingen som har koll på om jag eller bostadsrättsförningen har lagen på sin sida?
Citera
2010-08-11, 17:10
Medlem
woofers avatar
Som jag förstått det efter att ha läst på lite mer är det juridiskt sett inte dina pengar utan pengarna tillhör föreningen dock får de endast användas till underhåll av din lägenhet så det är bara du som kan använda pengarna. Om föreningen skall betala ut pengar till dig så kan jag tänka mig att dom vill ha kvitto eller liknande som verifikat i sin redovisning. Olika föreningar är väl olika smidiga när det gäller hur dom hanterar reparationsfonderna.
Citera
2010-08-11, 17:24
Medlem
klybans avatar
Vart hittade du denna text om hur det funkar med uttag av fonden?
Citera
2010-08-11, 17:36
Medlem
micaeles avatar
Pengarna som finns i en reparationsfond tillhör inte dig på något sätt, dom tillhör föreningen. Dock är de knutna till en viss lägenhet och skall därmed utnyttjas utav bostadsrättsinnehavaren för förbättring utav densamma.
Det som hamnar i reparationsfonden är 1-2% utav årsavgiften och är ingalunda något som sänker avgifterna ifall fonden tas bort helt och hållet. Det är upp till var förening att ha fonder eller inte, och isf sätts pengar av från föreningens totala förmögenhet (som visserligen byggs från avgifter, men ändock).

Hur pengarna skall nyttjas och hur uttag regleras är något som föreningens stadgar styr, ingenting annat. Du har gått med på dessa i samma sekund du ansökte om medlemskap och kan således inte sätta dig emot på annat sätt än att göra din röst hörd på årsstämman och där få till en förändring.

Huruvida det krävs kvitton, speciellt utformade ansökningar, och liknande är helt upp till styrelsen att bestämma utifrån stadgarna som bas - vissa föreningar kräver att pengarna skall täcka en reell förbättringskostnad, andra kollar inte upp saken alls.

Att du har råkat hamna i en förening som håller hårt i fondens pengar är tråkigt, men något du i egenskap utav medlem borde ha kollat upp och informerat dig om innan du köpte bostadsrätten.

Jag har varit ordförande i en BRF med 100 lägenheter och fastigheter taxerade till 16 miljoner, så detta är mina verkliga erfarenheter. Jag, och likväl styrelsen i föreningen, förhöll oss väldigt positiva till uttag och genomförde inga kontroller utav vart pengarna gick - bara en formell ansökan kommit in.
Trots allt handlar det enbart om 1-2000 tusen per lägenhet och det är kaffepengar i det stora hela och inget som inverkar på varken likviditet eller föreningens stabilitet.
Citera
2010-08-11, 17:59
Medlem
klybans avatar
Inbilla mig att detta styrdes av högre stående regler än brf egna stadga.
Jag har lite gamla kvitton som är en 7-8 månader gamla, dom kan väl inte hindra mig att använda dessa ?

Förra föreningen som jag bodde i betalade ut efter lätt påtryckning, bägge var HSB-föreningar.
Så nu inbillade jag mig när dom satte sig på tvären(även efter påtryckning) att dom var fel ute och mer "skyddade" pengarna.

Grejen är att man vill slippa ligga ute med pengar och få dom före så att säga.
Citera
2010-08-11, 21:12
Medlem
Jag har ett par tusen i min reparationsfond och har byggt om en hel del här hemma och har varit sugen på å ta ut dom cashen ett par ggr!

Men sen har jag börjat funderar lite inför en eventuell försäljning, hur går tankarna bland folk som köper lägenhet tro. Ser man det som nått positivt att det finns en sån fond med en del pengar eller skiter man fullständigt i det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in