Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-27, 00:46
  #7141
Medlem
softcore123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaCherie
Jag ska på festival i fem dagar och blev lite orolig över min stackars lever, faktiskt så orolig att jag mejlade vårdguiden Men svaret jag fick lugnade mig rejält, de skrev att alla reagerar olika på alkohol och roa och att man inte kunde förutse vem som inte skulle klara av alkohol. Då känns det ju som att det är "lugnt" eftersom jag tidigare druckit utan några uppmärksammade problem och för att mina levervärden varit perfekta.
Vad säger ni? Tidigare erfarenheter?

Stämmer nog ganska så bra det dem sa på vårdguiden, jag drack alkohol minst 1 gång i månaden under min kur och jag hade inga som helst bieffekter av det varken på lever eller resultat som jag fick av roaccutan.
Citera
2017-07-03, 03:02
  #7142
Medlem
Halloj!

Går just nu på Roaccutan-behandling och käkar 5st 10mg kapslar om dagen!

Nu är det så att jag och mina polare skall till Rhodos i början av Augusti och det kan bli svårt att avstå från alkohol den veckan! Planerar att helt hålla mig borta från spriten, men en 4-5 öl kan det nog bli typ varje kväll..

Har tidigare druckit på utan problem och alla mina prover har sett bra ut.

Vad tycker ni jag skall göra? Fan vad deppigt att hålla sig nykter bland fulla människor i en vecka tänker jag bara!

Är 20 så alltså ung och dum, dont judge!
Citera
2017-07-03, 16:02
  #7143
Medlem
Efter Bråvallahelgen har jag fått lite mer insikt i hur bra jag klarar av roa. Efter andra dagen med alkohol mådde jag piss och kunde inte resa mig förrens klockan 14 på dagen då jag endast hade druckit två glas vin och två cider föregående kväll. Tredje dagen mådde jag bättre men vaknade på fjärde dagen helt darrig med värk i levern och spyfärdig trots att alkoholintaget var under uppsikt. Sista dagen drack jag endast 2 cider och mådde bra dagen efter. Min slutsats är att jag klarar att dricka alkohol vid ett festtillfälle men inte i flera dagar i rad som på Bråvalla. Fick näsblod efter festivalen igen trots att läkaren sänkt min dos till 20mg..
edit: såg nu att jag virrade till dagarna lite
Citera
2017-07-16, 21:43
  #7144
Medlem
Jag tänkte sätta lite liv i den här tråden som tyvärr stått stilla alldeles för länge.

MIN BERÄTTELSE

Jag har haft akne samt akneärr sedan 13 års åldern. Efter behandlingar med Basiron, Microderm, Tetralysal, Dalacin, antibiotika och diverse skönhetsbehandlingar samt dyra produkter insåg jag att min akne inte kommer att försvinna. Eftersom jag var livrädd för Roaccutan/Isotretinion (då jag läst så mycket skit på nättet) började jag sakta men säkert acceptera min akne, jag hade ju inget annat val. Tills jag reste utomlands för lite mer än en månad sedan. Jag fick det sjukaste utbrottet. Ny (ärrbildande) akne på haka, näsa, panna, ögonbryn, kinderna - Basically överallt! Nu orkade jag inte mer. Jag tog till Hudcentrum i Malmö och fick direkt ett ja till att påbörja kuren, främst då den akne jag har och hade varit ärrbildande akne. Jag sket bokstavligt talat i allt vad jag hade läst på nättet, jag ORKADE inte leva med den här aknen mer. Om några år är jag 30 år, jag jobbar på ett prestigefyllt ställe med massor kundkontakt och liknar samtidigt en person som nyss kommit i tonåren med min akne över-freaking-allt i ansiktet. Hemskt. Psykiskt påfrestande. Ingen som inte har haft akne kommer förstå vad jag menar.

Hur har det gått för mig då? Jag påbörjade kuren för lite mer än en vecka sedan. Ärligt talat hade jag inte förväntat mig någon märkbar skillnad eller biverkning alls, men jag har tyvärr fått uppleva i stort sett alla side-effects. Efter bara en vecka! Jag kan knappast själv tro på det, men å andra sidan reagerar jag väldigt snabbt på all typ av medicin. Vad har hänt då? Jo, min hy i hela ansiktet har börjat fjälla TOTALT och jag har fått munsår runt munnen, därutöver har jag torr hals, så jag vaknar på natten och måste dricka, samtidigt har mitt hår blivit totalt, TOTALT katastrofalt - Tidigare hade jag torr huvudbotten, nu har jag... Saharas öken? Det kliar dessutom extremt mycket, så jag misstänker att jag har fått mjälleksem, vilket jag precis har påbörjat en "Fungoral-kur" för. Hoppas det blir bättre För min hy smörjer jag mig med "Eucerin Aquaphor Soothing Skin Balm". Det är det enda som fungerar, trots att det är som vaseline i hela ansiktet, så känns det otroligt skönt på hyn och jag behöver bara lägga det en gång på kvällen och en gång mitt på dagen, så håller min hud sig någorlunda normal. Jag köpte även La Poshe Rosay (Effaclar-H som är anpassad åt oss på medicinsk behandling), men det funkade inte alls på mig. Fick smörja mig var 30:e minut om det skulle ge någon effekt överhuvudtaget, SÅ torr är jag. Dessutom får jag snabbt huvudvärk då man är så uttorkad.

MEN - Trots alla dessa biverkningar är jag dock väldigt, väldigt glad att jag äntligen tog tag i det. Ingenting skrämmer mig! I embrace every side effect! Det är inget som inte går att leva med, och när jag tänker på att jag troligtvis kommer få en fin hud om några månader, då är det verkligen det hela värt. Jag tror allting med den här kuren handlar om din attityd. Går man in med en attityd om att man kommer bli självmordsbenägen, deprimerad osv. Då kan jag föreställa mig att det är mycket större sannolikhet att det händer. Personligen blir jag mer deprimerad av tanken att skulle leva med min akne hela livet än att vara på medicinen. Jag har absolut inte visat några tecken på depression, tvärtom, jag är mycket gladare och längtar dagligen till att jag ska ta min tablett.


Det var väl allt för den här gången. Om någon har några frågor, då är ni mer än välkomna att ställa dessa.
__________________
Senast redigerad av diponible 2017-07-16 kl. 21:46.
Citera
2017-07-19, 00:28
  #7145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diponible
Jag tänkte sätta lite liv i den här tråden som tyvärr stått stilla alldeles för länge.

MIN BERÄTTELSE

Jag har haft akne samt akneärr sedan 13 års åldern. Efter behandlingar med Basiron, Microderm, Tetralysal, Dalacin, antibiotika och diverse skönhetsbehandlingar samt dyra produkter insåg jag att min akne inte kommer att försvinna. Eftersom jag var livrädd för Roaccutan/Isotretinion (då jag läst så mycket skit på nättet) började jag sakta men säkert acceptera min akne, jag hade ju inget annat val. Tills jag reste utomlands för lite mer än en månad sedan. Jag fick det sjukaste utbrottet. Ny (ärrbildande) akne på haka, näsa, panna, ögonbryn, kinderna - Basically överallt! Nu orkade jag inte mer. Jag tog till Hudcentrum i Malmö och fick direkt ett ja till att påbörja kuren, främst då den akne jag har och hade varit ärrbildande akne. Jag sket bokstavligt talat i allt vad jag hade läst på nättet, jag ORKADE inte leva med den här aknen mer. Om några år är jag 30 år, jag jobbar på ett prestigefyllt ställe med massor kundkontakt och liknar samtidigt en person som nyss kommit i tonåren med min akne över-freaking-allt i ansiktet. Hemskt. Psykiskt påfrestande. Ingen som inte har haft akne kommer förstå vad jag menar.

Hur har det gått för mig då? Jag påbörjade kuren för lite mer än en vecka sedan. Ärligt talat hade jag inte förväntat mig någon märkbar skillnad eller biverkning alls, men jag har tyvärr fått uppleva i stort sett alla side-effects. Efter bara en vecka! Jag kan knappast själv tro på det, men å andra sidan reagerar jag väldigt snabbt på all typ av medicin. Vad har hänt då? Jo, min hy i hela ansiktet har börjat fjälla TOTALT och jag har fått munsår runt munnen, därutöver har jag torr hals, så jag vaknar på natten och måste dricka, samtidigt har mitt hår blivit totalt, TOTALT katastrofalt - Tidigare hade jag torr huvudbotten, nu har jag... Saharas öken? Det kliar dessutom extremt mycket, så jag misstänker att jag har fått mjälleksem, vilket jag precis har påbörjat en "Fungoral-kur" för. Hoppas det blir bättre För min hy smörjer jag mig med "Eucerin Aquaphor Soothing Skin Balm". Det är det enda som fungerar, trots att det är som vaseline i hela ansiktet, så känns det otroligt skönt på hyn och jag behöver bara lägga det en gång på kvällen och en gång mitt på dagen, så håller min hud sig någorlunda normal. Jag köpte även La Poshe Rosay (Effaclar-H som är anpassad åt oss på medicinsk behandling), men det funkade inte alls på mig. Fick smörja mig var 30:e minut om det skulle ge någon effekt överhuvudtaget, SÅ torr är jag. Dessutom får jag snabbt huvudvärk då man är så uttorkad.

MEN - Trots alla dessa biverkningar är jag dock väldigt, väldigt glad att jag äntligen tog tag i det. Ingenting skrämmer mig! I embrace every side effect! Det är inget som inte går att leva med, och när jag tänker på att jag troligtvis kommer få en fin hud om några månader, då är det verkligen det hela värt. Jag tror allting med den här kuren handlar om din attityd. Går man in med en attityd om att man kommer bli självmordsbenägen, deprimerad osv. Då kan jag föreställa mig att det är mycket större sannolikhet att det händer. Personligen blir jag mer deprimerad av tanken att skulle leva med min akne hela livet än att vara på medicinen. Jag har absolut inte visat några tecken på depression, tvärtom, jag är mycket gladare och längtar dagligen till att jag ska ta min tablett.


Det var väl allt för den här gången. Om någon har några frågor, då är ni mer än välkomna att ställa dessa.

Jag upplevde att torrheten gav med sig efter ett tag. Dels sänkte jag min dos med 10 mg, dels hittade jag rätt kräm(canoderm) samt återfuktande ansiktsmask som gjorde allt mycket bättre. Du kanske bör sänka din dos?
Precis som du har jag också väldigt torr hårbotten, men att göra hårinpackningar med kokosolja och att använda Apotekets shampo för torr hårbotten har underlättat så mycket! Du skulle kunna testa att göra en liten ingnuggning av äppelcidervinäger vilket tog bort all mjäll för mig
Citera
2017-07-22, 08:25
  #7146
Medlem
TantLinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diponible
Jag tänkte sätta lite liv i den här tråden som tyvärr stått stilla alldeles för länge.

MIN BERÄTTELSE

Jag har haft akne samt akneärr sedan 13 års åldern. Efter behandlingar med Basiron, Microderm, Tetralysal, Dalacin, antibiotika och diverse skönhetsbehandlingar samt dyra produkter insåg jag att min akne inte kommer att försvinna. Eftersom jag var livrädd för Roaccutan/Isotretinion (då jag läst så mycket skit på nättet) började jag sakta men säkert acceptera min akne, jag hade ju inget annat val. Tills jag reste utomlands för lite mer än en månad sedan. Jag fick det sjukaste utbrottet. Ny (ärrbildande) akne på haka, näsa, panna, ögonbryn, kinderna - Basically överallt! Nu orkade jag inte mer. Jag tog till Hudcentrum i Malmö och fick direkt ett ja till att påbörja kuren, främst då den akne jag har och hade varit ärrbildande akne. Jag sket bokstavligt talat i allt vad jag hade läst på nättet, jag ORKADE inte leva med den här aknen mer. Om några år är jag 30 år, jag jobbar på ett prestigefyllt ställe med massor kundkontakt och liknar samtidigt en person som nyss kommit i tonåren med min akne över-freaking-allt i ansiktet. Hemskt. Psykiskt påfrestande. Ingen som inte har haft akne kommer förstå vad jag menar.

Hur har det gått för mig då? Jag påbörjade kuren för lite mer än en vecka sedan. Ärligt talat hade jag inte förväntat mig någon märkbar skillnad eller biverkning alls, men jag har tyvärr fått uppleva i stort sett alla side-effects. Efter bara en vecka! Jag kan knappast själv tro på det, men å andra sidan reagerar jag väldigt snabbt på all typ av medicin. Vad har hänt då? Jo, min hy i hela ansiktet har börjat fjälla TOTALT och jag har fått munsår runt munnen, därutöver har jag torr hals, så jag vaknar på natten och måste dricka, samtidigt har mitt hår blivit totalt, TOTALT katastrofalt - Tidigare hade jag torr huvudbotten, nu har jag... Saharas öken? Det kliar dessutom extremt mycket, så jag misstänker att jag har fått mjälleksem, vilket jag precis har påbörjat en "Fungoral-kur" för. Hoppas det blir bättre För min hy smörjer jag mig med "Eucerin Aquaphor Soothing Skin Balm". Det är det enda som fungerar, trots att det är som vaseline i hela ansiktet, så känns det otroligt skönt på hyn och jag behöver bara lägga det en gång på kvällen och en gång mitt på dagen, så håller min hud sig någorlunda normal. Jag köpte även La Poshe Rosay (Effaclar-H som är anpassad åt oss på medicinsk behandling), men det funkade inte alls på mig. Fick smörja mig var 30:e minut om det skulle ge någon effekt överhuvudtaget, SÅ torr är jag. Dessutom får jag snabbt huvudvärk då man är så uttorkad.

MEN - Trots alla dessa biverkningar är jag dock väldigt, väldigt glad att jag äntligen tog tag i det. Ingenting skrämmer mig! I embrace every side effect! Det är inget som inte går att leva med, och när jag tänker på att jag troligtvis kommer få en fin hud om några månader, då är det verkligen det hela värt. Jag tror allting med den här kuren handlar om din attityd. Går man in med en attityd om att man kommer bli självmordsbenägen, deprimerad osv. Då kan jag föreställa mig att det är mycket större sannolikhet att det händer. Personligen blir jag mer deprimerad av tanken att skulle leva med min akne hela livet än att vara på medicinen. Jag har absolut inte visat några tecken på depression, tvärtom, jag är mycket gladare och längtar dagligen till att jag ska ta min tablett.


Det var väl allt för den här gången. Om någon har några frågor, då är ni mer än välkomna att ställa dessa.

Hur stor dos tar du? Låter som du behöver sänka den. 20 räcker som regel den första månaden...
Sen borde du allvarligt be att få utskriven Propyless och Canoderm.
Citera
2017-08-15, 14:24
  #7147
Medlem
Chris1991s avatar
Är det någon som har köpt medicinen online och har en sida att rekommendera?
Citera
2017-08-15, 22:57
  #7148
Medlem
summergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Är det någon som har köpt medicinen online och har en sida att rekommendera?

Har beställt från Goldpharma några gånger, har inte varit några problem.
Citera
2017-08-23, 08:54
  #7149
Medlem
Freebops avatar
Tappar man hår om man tar roacuttan? Har fått den satans medicin utskrivet och har inget annat val, acne i flera flera år
Citera
2017-08-23, 16:14
  #7150
Medlem
TantLinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Tappar man hår om man tar roacuttan? Har fått den satans medicin utskrivet och har inget annat val, acne i flera flera år

Satans fantastisk medicin menar du väl?
Tror inte det isf är någon vanlig biverkning, har följt tråden sedan mars förra året då jag skulle börja ,ed den och har inte läst om nån som fått den biverkningen vad jag kan minnas... Däremot är det många som frågat om man tappar.
Jag tappade då inget mer än vanligt.
Citera
2017-08-23, 16:18
  #7151
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantLinn
Satans fantastisk medicin menar du väl?
Tror inte det isf är någon vanlig biverkning, har följt tråden sedan mars förra året då jag skulle börja ,ed den och har inte läst om nån som fått den biverkningen vad jag kan minnas... Däremot är det många som frågat om man tappar.
Jag tappade då inget mer än vanligt.

Ok är väldig rädd för biverkningar som många har råkat ut för, hoppas det går smärtfritt och man blir av med acne. Ska ta blodprov imorgon
Citera
2017-08-23, 16:42
  #7152
Medlem
TantLinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Ok är väldig rädd för biverkningar som många har råkat ut för, hoppas det går smärtfritt och man blir av med acne. Ska ta blodprov imorgon

Det va jag med, det florerar ekstremt mkt skräckhistorier. Min teori är att visst får man biverkningar, det är ju en superstark medicin. MEN om man inte tar så höga doser utan äter låg dos över längre tid så blir biverkningarna relativt milda.
Jag slet mest med torr hy, fick bra preparat att smörja med och det funkade bra då. Torra läppar va det jobbigaste, men man får smörja med salva.
Jag fick ingen uppblossning heller.
Åt 20mg första månaden sen 40 resten av tiden. Började i början av maj och va klar i slutat av november. Har inte haft en finne sen midsommarn 2016!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback