Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-21, 12:18
  #5329
Medlem
Hej!

Har gått på roaccutan i lite mer än 5 månader nu och har ca 2veckor kvar på kuren. Jag har inte lidit av några större biverkningar under denna tid förutom torr hud och lite ryggont kanske.

Under hela kuren har jag haft finnar (böldakne) och den har minskat märkbart men börjar bli lite orolig att jag inte ska bli helt finnfri eftersom jag bara har 2 veckor kvar av kuren Jag har samtidigt märkt att jag blivit MYCKET torrare i ansiktet de senaste 5 dagarna än vad jag tidigare haft under kuren, kan det vara ett tecken på någonting?
Citera
2014-04-21, 14:56
  #5330
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martineri
Gått på Roaccutan(isotretinoin) i snart en dryg månad. Två tabletter varje morgon till ett glas mjölk/frukost(detta förmedlade doktorn noga då det tydligen är viktigt att tabletterna inte bara sköljs ned med vatten, utan med mer fetthaltiga produkter). Ärligt talat så har jag redan börjat fått lite resultat; på hakan min syns knappt några bölder alls längre, där det för någon månad eller två sedan var inombordare som tammefan inflammera hela ansiktet så jag blev tokig. Detta har ju dock blivit mer av en vana under de senare 3-4 åren. Annars har det inte hänt speciellt mycket på kroppen; fortfarande bölder i nacken/på axlarna/på ryggen. Ärrbildande akne är/var det som gäller i mitt fall. Läkaren min ansåg det som allvarlig akne.

De bieffekter jag har fått hittills är enbart torkan på läpparna. Smart som jag var började jag redan en vecka innan jag knaprade de första tabletterna använda någon lotion-typ så min kropp höll sig någorlunda fuktig. Lite torr på händerna och underarmarna har jag blivit, men har varit märkbart torr under hela mitt liv; sen så har jag morgon å kväll nu under ett tag smörjt på med den här lotionen. Vidare så är ju egentligen torkan ett bra tecken på att tabletterna verkar. Annars sade min läkare att muskelverkningar är vanligt, har hittills inte märkt av något dylikt(vad jag vet).

Nu i veckan som kommer antar jag att jag får en remiss till sjukan igen, då läkaren att jag efter 5-6 veckor skulle få en remiss. Förmodligen vill han säkert bara säkerställa att tabletterna gör verkan och, jag vet inte men, kanske också göra något prov eller liknande.

Som jag förstått det så är nyckeln i kuren kontinuiteten. Jag har full förståelse för detta, men jag tänker ändå höra med doktorn, antingen när jag far in på återbesök eller slå en signal tidigare ändå, huruvida riskfullt det är med att ta ett uppehåll från tabletterna. Det jag tänker på är att sluta ta de nu/innan sommaren och börja kuren på allvar direkt efter sommaren istället(slutet av augusti/i september). Jag har läst flera fall här i tråden där folk har tagit liknande uppehåll från sommaren, och jag känner att det är jag vill. Orationell som jag var började jag med tabletterna i mars, då jag om jag hade tänkt efter lite borde ha börjat efter sommaren, eftersom jag blev informerad om att behandlingen skulle pågå runt 8 månader~.

Ja här är i alla fall mitt fall; och vad tror ni? Kan jag få lika bra/något resultat alls om jag tar ett uppehåll på 2-3 månader över sommaren?
(Jag utgår från att jag inte behöver detaljera varför jag vill ta ett uppehåll)

Varför vill du ta uppehåll under sommaren när det är som bäst med roaccutan? Solen ger snarare bättre effekt kombinerat med roaccutan. Jag har frågat min hudläkare om just detta då jag innan trodde att man inte fick vara i solen. Min läkare forskar på just roaccutan, och han sa att solning absolut inte är ett problem - snarare tvärtom! Så länge man smörjer in sig extra mycket då huden är extra tunn/känslig så är det inga problem! Jag har ätit i ca en månad nu och solade nu i påsk, och jag tyckte att det genast blev bättre av solen!

Rent generellt tror jag att det är dumt att avbryta och påbörja igen efter ett uppehåll på ca två månader. Då uppnår du med största sannolikhet inte maximal effekt.
Citera
2014-04-21, 15:22
  #5331
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigge01
Varför vill du ta uppehåll under sommaren när det är som bäst med roaccutan? Solen ger snarare bättre effekt kombinerat med roaccutan. Jag har frågat min hudläkare om just detta då jag innan trodde att man inte fick vara i solen. Min läkare forskar på just roaccutan, och han sa att solning absolut inte är ett problem - snarare tvärtom! Så länge man smörjer in sig extra mycket då huden är extra tunn/känslig så är det inga problem! Jag har ätit i ca en månad nu och solade nu i påsk, och jag tyckte att det genast blev bättre av solen!

Rent generellt tror jag att det är dumt att avbryta och påbörja igen efter ett uppehåll på ca två månader. Då uppnår du med största sannolikhet inte maximal effekt.

Uppriktigt sagt så är det mycket på grund av att alkoholkonsumtionen, i mitt fall, ökar väsentligt under sommaren jämfört med våren/hösten/vintern. Det är inte direkt så att jag inte skulle kunna klara mig utan en sommar av supande; men om valet finns att ta ett uppehåll och ändå få bra resultat i slutändan så ser jag inget konstigt med att göra det(?). Sedan efter uppehållet skulle jag bara kunna gå nykter och cementera arslet i datorstolen och knapra tabletterna.

Angående solandet så gjorde också min läkare klart för mig att det är överdrivet det alla säger om att "man inte får vara ute i solen". Vad jag förstod så menade han ungefär likadant som din läkare; smörjer man in sig lite mer än vanligt så är det ingen fara alls.

Tack för svar
Citera
2014-04-21, 15:50
  #5332
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martineri
Uppriktigt sagt så är det mycket på grund av att alkoholkonsumtionen, i mitt fall, ökar väsentligt under sommaren jämfört med våren/hösten/vintern. Det är inte direkt så att jag inte skulle kunna klara mig utan en sommar av supande; men om valet finns att ta ett uppehåll och ändå få bra resultat i slutändan så ser jag inget konstigt med att göra det(?). Sedan efter uppehållet skulle jag bara kunna gå nykter och cementera arslet i datorstolen och knapra tabletterna.

Angående solandet så gjorde också min läkare klart för mig att det är överdrivet det alla säger om att "man inte får vara ute i solen". Vad jag förstod så menade han ungefär likadant som din läkare; smörjer man in sig lite mer än vanligt så är det ingen fara alls.

Tack för svar

Jaha sorry missförstod ditt inlägg innan.. trodde du syftade primärt på solning på sommaren. Alkoholkonsumtionen är som du säger en annan sak. Jag är dock osäker på exakt hur det fungerar. Ska man supa flera dagar per vecka så kanske effekten avtar. Jag är dock osäker på om den fulla effekten uppnås med ett sådant uppehåll. Då kanske man får starta om kuren och köra 5-6 månader from september exemoelvis?

Lycka till!
Citera
2014-04-21, 16:49
  #5333
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigge01
Jaha sorry missförstod ditt inlägg innan.. trodde du syftade primärt på solning på sommaren. Alkoholkonsumtionen är som du säger en annan sak. Jag är dock osäker på exakt hur det fungerar. Ska man supa flera dagar per vecka så kanske effekten avtar. Jag är dock osäker på om den fulla effekten uppnås med ett sådant uppehåll. Då kanske man får starta om kuren och köra 5-6 månader from september exemoelvis?

Lycka till!

Jag är rätt så säker på att både effekten och min lever säger ifrån om jag dricker(rejält) under behandlingens gång; alkohol och behandlingen går helt enkelt inte ihop, men vad läkare förmedla så förstod jag att en eller ett par öl någon kväll ibland är ofarligt. När det däremot gäller att åka iväg på en festival på 4 dygn eller andra arrangemang på en flera dagars längd så tror jag det brister helt.

Så ja, ett uppehåll över sommaren och sedan knapra som du säger en 5-6 månader, eller till och med 8-10 månader om effekten gått bort helt(vilket jag tror), är det jag tänker mig. Eller är det som så att jag har 6-10 månader totalt på mig att genomföra behandlingen efter att jag har tagit tabletterna(?). Ska höra ordentligt med läkaren vad han säger.
Citera
2014-04-21, 16:50
  #5334
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigge01
Lycka till!

Tack
Citera
2014-04-21, 16:57
  #5335
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CptAwwesome
Hej!

Har gått på roaccutan i lite mer än 5 månader nu och har ca 2veckor kvar på kuren. Jag har inte lidit av några större biverkningar under denna tid förutom torr hud och lite ryggont kanske.

Under hela kuren har jag haft finnar (böldakne) och den har minskat märkbart men börjar bli lite orolig att jag inte ska bli helt finnfri eftersom jag bara har 2 veckor kvar av kuren Jag har samtidigt märkt att jag blivit MYCKET torrare i ansiktet de senaste 5 dagarna än vad jag tidigare haft under kuren, kan det vara ett tecken på någonting?

Hej

Ska din behandling pågå i exakt 6 månader, och inte ungefär 6-10?(det senare är nämligen det jag har blivit tillsagd att gå igenom). Om du fortfarande har en del finnar kvar kanske behandlingen upphöjs någon månad. Å andra sidan bör man ju inte ta Roan en sekund längre än vad man behöver.

Extrem torka kan jag tänka mig beror på väldigt bra effekt...men det bästa är nog att du pratar med din läkare.
Citera
2014-04-21, 18:09
  #5336
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martineri
Jag är rätt så säker på att både effekten och min lever säger ifrån om jag dricker(rejält) under behandlingens gång; alkohol och behandlingen går helt enkelt inte ihop, men vad läkare förmedla så förstod jag att en eller ett par öl någon kväll ibland är ofarligt. När det däremot gäller att åka iväg på en festival på 4 dygn eller andra arrangemang på en flera dagars längd så tror jag det brister helt.

Så ja, ett uppehåll över sommaren och sedan knapra som du säger en 5-6 månader, eller till och med 8-10 månader om effekten gått bort helt(vilket jag tror), är det jag tänker mig. Eller är det som så att jag har 6-10 månader totalt på mig att genomföra behandlingen efter att jag har tagit tabletterna(?). Ska höra ordentligt med läkaren vad han säger.

hehe ja precis, det är nog ingen bra idé att kröka flera dagar i rad som man oftast gör på resor med polarna o dyl. Min läkare sa också att man kan dricka några öl då o då men helst inte bli helt redlös haha..

Det är ju givetvis olika för olika personer, men min läkare sa att jag skulle köra i sex månader. Det intressanta var att han sa att efter fem månader ska aknen vara HELT borta. Är den inte borta helt och hållet efter fem månader ska man fortsätta med en ny kur, eller i vart fall förlänga den.

Vidare menade han att ansiktet är det som går absolut snabbast att behandla, och ryggen/axlar + nacken är svårast och kräver längst tid.

Tiden beror ju helt klart på hur grova problem man har. Jag har ingen ärrliknande akne, utan mer måttlig eller vad man ska säga (dock extremt jobbigt för mig även då jag vet att vissa har större problem än jag).
Citera
2014-04-21, 23:52
  #5337
Medlem
ojojros avatar
Är snart inne på mitt sista paket roa, och kan verkligen rekommendera denna medicin till alla som har haft problem med återkommande acne. Har inte haft någon finne/böld i ansiktet sen aa säkert 4 månader tillbaka och det finns just nu bara en aktiv på ryggen, men läkaren var väldigt noga med att jag ska ta hela kuren som han skrivit ut.

Jag vet inte hur ni har gjort men jag har minst sagt slarvat med att hålla nere på alkoholen. Har nog druckit ca 7-8 gånger under kuren och då menar jag rediga fyllor då jag vaknat bakfull dagen efter.

Dom ända bieffekter som jag haft under kuren är:
Torra läppar
Torr i ansiktet
Humör svängningar
Viktökning från 72kg - 83kg


Det är ungefär dom jag kommer på och det sista ser jag bara som positivt. Visst att folk säger att denna medicin borde vara olaglig men den har hjälp mig otroligt mycket då jag mådde psykiskt dåligt utav medicinen.

Tack för mig!
Citera
2014-04-22, 11:38
  #5338
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojojro
Är snart inne på mitt sista paket roa, och kan verkligen rekommendera denna medicin till alla som har haft problem med återkommande acne. Har inte haft någon finne/böld i ansiktet sen aa säkert 4 månader tillbaka och det finns just nu bara en aktiv på ryggen, men läkaren var väldigt noga med att jag ska ta hela kuren som han skrivit ut.

Jag vet inte hur ni har gjort men jag har minst sagt slarvat med att hålla nere på alkoholen. Har nog druckit ca 7-8 gånger under kuren och då menar jag rediga fyllor då jag vaknat bakfull dagen efter.

Dom ända bieffekter som jag haft under kuren är:
Torra läppar
Torr i ansiktet
Humör svängningar
Viktökning från 72kg - 83kg


Det är ungefär dom jag kommer på och det sista ser jag bara som positivt. Visst att folk säger att denna medicin borde vara olaglig men den har hjälp mig otroligt mycket då jag mådde psykiskt dåligt utav medicinen.

Tack för mig!

Låter bra

Jag undrar hur din kropp reagerade när du var full? Mådde du väldigt dåligt och så eller var det som vanligt?(jag vet att det är nedsättande överlag, men).
Citera
2014-04-22, 13:55
  #5339
Medlem
ojojros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martineri
Låter bra

Jag undrar hur din kropp reagerade när du var full? Mådde du väldigt dåligt och så eller var det som vanligt?(jag vet att det är nedsättande överlag, men).
Nej det var precis som en vanlig fylla. Dagen efter kunde man känna hur det bultade lite i levern men det var högst sannolikt bara en inbillning Kan däremot tillägga att jag behövde dricka betydligt mer öl än vad jag behövt tidigare, om det beror på medicinen i sig eller att jag gick upp i vikt har jag ingen aning om. Jag testade aldrig sprit utan höll mig bara till öl och det gick ju galant
Citera
2014-04-24, 14:26
  #5340
Medlem
repost;

Hej,

Kurade för ca 5 år sedan. Har de senaste två åren haft konstant ont i ljumskar vid träning. Varit hos sjukgymnast, urolog, ortoped m.m och inget har blivit bättre
Fick för mig att googla Roaccutan+ljumskar idag och märkte att det var fler som hade haft problemen. Någon som fått någon lösning?
Någon skrev något om Glukosamin? Nån som testat?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback