Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-07, 13:29
  #1
Medlem
SertralinJunkies avatar
Orsak: Jag hatar Vista, för inga av mina ljudredigeringsprogram fungerar bra. Men jag vill inte ta bort det för jag orkar helt enkelt inte leta reda på alla drivrutiner till XP o är nojjig för att inte allt funkar.

fråga 1: kan man skapa en partition på en redan använd hårddisk för att installera Xp i den nya partitionen. hur isåfall? eller måste man alltid formatera?
fråga 2: kan man köra ett opsys från en extern usbdisk som bara kopplas i vid behov?

tacksam för svar av kunniga
Citera
2009-09-07, 13:41
  #2
Medlem
cannaBes avatar
Svar, JA på båda frågorna

Men det är ingen mening med att köra ett operativsystem på en extern hdd. Om du gör det bara för att testa hur datorn funkar med Xp så är det helt ok, men inte för en permanent installation.


http://apcmag.com/how_to_dual_boot_v...step_guide.htm

Där står det hur du går till väga för att ha Vista och Xp med dual boot. Dom använder sig av något som heter Gparted i guiden, men du kan lika gärna använda vilket program som helst egentligen. Jag föredrar Partion Magic, du hittar det där du hittar alla andra "gratisprogram"
Citera
2009-09-07, 13:44
  #3
Medlem
SertralinJunkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Svar, JA på båda frågorna

Men det är ingen mening med att köra ett operativsystem på en extern hdd. Om du gör det bara för att testa hur datorn funkar med Xp så är det helt ok, men inte för en permanent installation.


http://apcmag.com/how_to_dual_boot_v...step_guide.htm

Där står det hur du går till väga för att ha Vista och Xp med dual boot. Dom använder sig av något som heter Gparted i guiden, men du kan lika gärna använda vilket program som helst egentligen. Jag föredrar Partion Magic, du hittar det där du hittar alla andra "gratisprogram"


mkt stort tack för svaret. tänk att min bror som är vd för ett stort datorföretag inte kunde svara på det så enkelt. -nja, man du vett, ehh om du ehh....inte att han inte kan. han är bara störig. tusen tack! nu skall jag väl äntligen få fason på skiten
Citera
2009-09-07, 14:25
  #4
Medlem
kanulas avatar
Diskussion → Support
/Mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback