Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-09-06, 19:44
  #1
Medlem
slowmedowns avatar
jag har sedan länge verkligen velat börja träna något ordentligt. jag är överviktig och väldigt otränad. har innan tränat på gym dock är det inte riktigt min grej. Något jag har funderat på är att börja med någon form av sport.

Då är det ju självfallet ett stort problem att jag ligger på övervikt och kanske inte kan ge lika mycket som de andra. har heller ingen erfarenhet av någon sport någonsin.

Det jag skulle kunna tänka mig:
basket
Handboll
Boxning
dans

Vad passar bäst för en som mig? och finns det någonstans man kan börja där man kanske inte känner sig som ett jävla miffo för alla andra är hur vältränade som helst och ligger på elit? Bor i göteborg så skulle vara bra om man fick tips på ställen i göteborgs området.
__________________
Senast redigerad av slowmedown 2009-09-06 kl. 19:47.
Citera
2009-09-06, 19:48
  #2
Medlem
Snövits avatar
Är man överviktig är vattenjumpa och simmning väldigt bra för att gå ner lite i vikt och få en bra grundfysik som man sen kan utveckla inom andra sporter.
Citera
2009-09-06, 19:48
  #3
Medlem
Brottweilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slowmedown
jag har sedan länge verkligen velat börja träna något ordentligt. jag är överviktig och väldigt otränad. har innan tränat på gym dock är det inte riktigt min grej. Något jag har funderat på är att börja med någon form av sport.

Då är det ju självfallet ett stort problem att jag ligger på övervikt och kanske inte kan ge lika mycket som de andra. har heller ingen erfarenhet av någon sport någonsin.

Det jag skulle kunna tänka mig:
basket
Handboll
Boxning
dans

Vad passar bäst för en som mig? och finns det någonstans man kan börja där man kanske inte känner sig som ett jävla miffo för alla andra är hur vältränade som helst och ligger på elit? Bor i göteborg så skulle vara bra om man fick tips på ställen i göteborgs området.

Vad som passar dig bäst? För "en som dig"? Vad är du för en då? Frågorna är många .. Du väljer det du själv känner passar dig bäst.
Citera
2009-09-06, 20:29
  #4
Medlem
Onakas avatar
Som tidigare talare sa så är det högst individuellt vad man tycker om att träna och som passar personen, jag råder dig att testa lite saker.
Många gym brukar ha prova-på veckor/dagar för människor som är intresserade av att börja och samma är det på boxning/dans/kampkonst osv

Jag ska själv köpa ett prova på kort på mitt lokala badhus för att få bort min mage som nu nått lite läskiga proportioner.

Hoppas du hittar något som passar!
Citera
2009-09-06, 20:37
  #5
Medlem
mangotupps avatar
är man överviktig och inte är typ 8 år tror jag att det kan vara lite problem att börja på en lagsport. I alla fall ett seriöst lag. Inte för att försöka vara taskig men jag tror inte att det skulle fungera så bra bara. Men satsa på en individuell "sport" (typ dans, styrketräning, golf, vattengympa, kampsport osv.) så kommer allt säkert att bli bra =) eller försök hitta ett "lag" som bara lattjar omkring och inte är seriösa.
Citera
2009-09-06, 21:02
  #6
Medlem
orengs avatar
kör på boxning, grym träning för både kondition, teknik m m
Du får ju såklart ta det i din egen takt. Börja typ med säckträning, slagserier osv

kolla http://www.kolozzeum.com/forum/archi...p/t-79104.html
__________________
Senast redigerad av oreng 2009-09-06 kl. 21:04.
Citera
2009-09-06, 21:05
  #7
Avstängd
Tjena jag skulle rekommendera amerikansk fotboll till dig, där kan du dra nytta av din övervikt! om ni har nått sånt i närheten?
Citera
2009-09-06, 21:21
  #8
Medlem
BengtZzs avatar
Är du överviktig så börja styrketräna. För övrigt bör du alltid styrketräna. Det är bästa sättet att hålla musklerna i schack.

För att gå ned i vikt behöver du bara äta mindre. Du behöver inte gå ut och springa osv. Det kommer till och med försämra effekten av styrketräningen.

Ät mycket mindre än du gör nu men ät mer proteiner och börja styrketräna för att motverka muskelförlust.

Att du löper eller dylika Svensson aka "lagom" aktiviteter kommer inte hjälpa dig med att gå ner i vikt.

Lycka till.
Citera
2009-09-06, 21:27
  #9
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz

Att du löper eller dylika Svensson aka "lagom" aktiviteter kommer inte hjälpa dig med att gå ner i vikt.
Tror jag inte en sekund på, jag äter precis likadant som förut men har gått ner i vikt eftersom jag tränar mer, och det är väldigt liten del styrketräning.

F.ö. är det rätt kul att du alltid är lika säker på dina påståenden som ofta är ganska extrema, trots att du byter åsikter om saker då och då (lchf t.ex.), dags för lite intellektuell ödmjukhet?
Citera
2009-09-06, 21:32
  #10
Medlem
Frank-Booths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Är du överviktig så börja styrketräna. För övrigt bör du alltid styrketräna. Det är bästa sättet att hålla musklerna i schack.

För att gå ned i vikt behöver du bara äta mindre. Du behöver inte gå ut och springa osv. Det kommer till och med försämra effekten av styrketräningen.

Ät mycket mindre än du gör nu men ät mer proteiner och börja styrketräna för att motverka muskelförlust.

Att du löper eller dylika Svensson aka "lagom" aktiviteter kommer inte hjälpa dig med att gå ner i vikt.

Lycka till.

Förstår inte hur du kan räkna in löpning som en dylik svenssson aktivitet, då har du nog aldrig varit ute å sprungit.

OnT: Ät mindre än du gör av med så kommer kilona rasa.
Citera
2009-09-06, 21:34
  #11
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Tror jag inte en sekund på, jag äter precis likadant som förut men har gått ner i vikt eftersom jag tränar mer, och det är väldigt liten del styrketräning.
Du har gått ner i vikt för att du ligger på ett underskott av energi. Ingenting annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
F.ö. är det rätt kul att du alltid är lika säker på dina påståenden som ofta är ganska extrema, trots att du byter åsikter om saker då och då (lchf t.ex.), dags för lite intellektuell ödmjukhet?
Säg mig vad jag tyckte om LCHF innan och vad jag tycker nu. Har inte bytt mycket åsikter om det, endast en liten del.
Citera
2009-09-06, 21:35
  #12
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank-Booth
Förstår inte hur du kan räkna in löpning som en dylik svenssson aktivitet, då har du nog aldrig varit ute å sprungit.
Jag har löpt väldigt mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Frank-Booth
OnT: Ät mindre än du gör av med så kommer kilona rasa.
Ja!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback