Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-07, 17:16
  #49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Byggnadsarbetsplats.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Överblicksbild från området där Jensen hittades: https://minfil.org/f7Ict1e2b0/gertie.jpg

Tack för länken så att man fick se hur det såg ut där BO anträffades.
Citera
2018-05-09, 01:23
  #50
Medlem
E.Morses avatar
Detta mordet hade jag glömt. Ganska intressant historia dock. Visserligen ligger normalt pengarna på partner/barnafader i dessa sammanhang, men hennes yrke ger ju något fler möjligheter. Vill minnas att man vid kajerna där omkring även 1980 hanterade gods, det var innan Gasverkskajen blev ett museum för rostiga skrotfartyg om jag minns rätt. Med tanke på att hon befann sig där nere så verkar det inte otroligt att hon var en av de prostituerade som besökte båtarna som kom in till staden. Det fanns en hel del kvinnor som kom och gick på båtarna, vissa fagra och andra mindre fagra. Mest känd av alla är väl signaturen "Strump-Lisa", som förvisso innehafts av minst 2 kvinnor vid olika tidpunkter genom åren. Känner en del som arbetade i hamnen förr om åren som har berättat många och långa historier om utländska besättningar och deras besökare, en del smet också i land för en stund någonstans med en kvinna. Det verkar ju inte helt otroligt att hon var en av kvinnorna som gick på båtarna, kanske träffades hon och en sjöman på rivningstomten helt enkelt. Läget talar starkt för något åt det hållet, området kring gamla gasverket var inte då och är inte heller idag en plats för boende. Idag finns där kontor, dåförtiden var det mer eller mindre lite av ett industriområde. Möjligheten för Gerthie att ragga kunder där var, milt uttryckt, begränsade.
Citera
2019-12-23, 22:04
  #51
Medlem
Är det någon som försökt få ut Förundersökningsprotokoll på detta ärendet?
Har god insyn i familjen och skulle vilja ha mer information om vad som faktiskt har hänt.
Citera
2019-12-24, 02:16
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Morse
Detta mordet hade jag glömt. Ganska intressant historia dock. Visserligen ligger normalt pengarna på partner/barnafader i dessa sammanhang, men hennes yrke ger ju något fler möjligheter. Vill minnas att man vid kajerna där omkring även 1980 hanterade gods, det var innan Gasverkskajen blev ett museum för rostiga skrotfartyg om jag minns rätt. Med tanke på att hon befann sig där nere så verkar det inte otroligt att hon var en av de prostituerade som besökte båtarna som kom in till staden. Det fanns en hel del kvinnor som kom och gick på båtarna, vissa fagra och andra mindre fagra. Mest känd av alla är väl signaturen "Strump-Lisa", som förvisso innehafts av minst 2 kvinnor vid olika tidpunkter genom åren. Känner en del som arbetade i hamnen förr om åren som har berättat många och långa historier om utländska besättningar och deras besökare, en del smet också i land för en stund någonstans med en kvinna. Det verkar ju inte helt otroligt att hon var en av kvinnorna som gick på båtarna, kanske träffades hon och en sjöman på rivningstomten helt enkelt. Läget talar starkt för något åt det hållet, området kring gamla gasverket var inte då och är inte heller idag en plats för boende. Idag finns där kontor, dåförtiden var det mer eller mindre lite av ett industriområde. Möjligheten för Gerthie att ragga kunder där var, milt uttryckt, begränsade.

Det finns inga sjömän vid den kajen i den mån gods har hanterats där runt 1980, ytterst tveksamt, så handlar det om någon liten pråm.
Citera
2019-12-24, 10:09
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holmen92
Är det någon som försökt få ut Förundersökningsprotokoll på detta ärendet?
Har god insyn i familjen och skulle vilja ha mer information om vad som faktiskt har hänt.

Blev någon åtalad för mordet? Om så inte är fallet torde förundersökningssekretess alltjämt gälla?
Citera
2019-12-24, 15:10
  #54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte gjort det.

Citat:
Ursprungligen postat av Holmen92
Är det någon som försökt få ut Förundersökningsprotokoll på detta ärendet?
Har god insyn i familjen och skulle vilja ha mer information om vad som faktiskt har hänt.

Jag har i a f inte gjort detta.

Det finns så många intressant ärenden både gällande kriminalhistoria och olösta försvinnanden. Tyvärr går inte att begära alla förundersökningar.
Citera
2019-12-24, 16:42
  #55
Medlem
Mordet är absolut inte uppklarat.
Många frågetecken finns fortfarande i familjen.
Citera
2019-12-25, 15:31
  #56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kvarstår många frågetecken för familjen.

Citat:
Ursprungligen postat av Holmen92
Mordet är absolut inte uppklarat.
Många frågetecken finns fortfarande i familjen.

Jag vet att mordet tyvärr har förblivit ouppklarat och naturligtvis kvarstår många frågetecken för hennes familj.

Den 12 augusti 2020 är det 40 år sedan BO hittades. Jag har mycket svårt att se att det kommer att förbli något annat än ett olöst fall. Dessutom preskriberat sedan länge.
Citera
2019-12-25, 17:31
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag vet att mordet tyvärr har förblivit ouppklarat och naturligtvis kvarstår många frågetecken för hennes familj.

Den 12 augusti 2020 är det 40 år sedan BO hittades. Jag har mycket svårt att se att det kommer att förbli något annat än ett olöst fall. Dessutom preskriberat sedan länge.

Något för Cold Case gruppen att ta tag i? Känns som det finns en del lösa trådar..
Citera
2019-12-25, 19:20
  #58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Preskriberat fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Invictus
Något för Cold Case gruppen att ta tag i? Känns som det finns en del lösa trådar..

Kanske det ja fast fallet är förstås preskriberat sedan länge.
Citera
2020-02-06, 21:35
  #59
Medlem
Har fått en uppgift om att Östen Hammarström, som har varit misstänkt och som hade barn med Gertie Jensen nyligen avlidit.
Han är kvar på merinfo än så länge.
Östen Karl Hammarström 19480522
https://www.merinfo.se/person/Gr%C3%...48/blj9m-15km9

https://www.facebook.com/people/%C3%...00009585423003
__________________
Senast redigerad av Musta-Pekka 2020-02-06 kl. 21:50.
Citera
2020-02-07, 00:06
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musta-Pekka
Har fått en uppgift om att Östen Hammarström, som har varit misstänkt och som hade barn med Gertie Jensen nyligen avlidit.
Han är kvar på merinfo än så länge.
Östen Karl Hammarström 19480522
https://www.merinfo.se/person/Gr%C3%...48/blj9m-15km9

https://www.facebook.com/people/%C3%...00009585423003

Detta stämmer, Östen är avliden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback