Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-01-13, 17:07
  #25
Medlem
EnGodForlorares avatar
Nog för att Menachem Begin var en arabhatande rasist av värsta sorten, men just det där citatet är påhittat. Själv vill jag understryka att de flesta judar är resonliga och tar inte sina rasistiska, kvinnohatande, religiösa skrifter på alltför stort allvar. Precis som de flesta kristna. Men alla religioner har sina rötägg.
Citera
2019-01-13, 18:07
  #26
Medlem
Eoppoyzs avatar
Många påstådda citat från Talmud (i synnerhet påstådda rasistiska citat) är inget annat en än bluff från antisemiter. Jag har själv slagit upp påstådda citat i Talmud. Referenserna i sig är i regeln äkta, men citaten är det inte.
Citera
2019-01-13, 18:55
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Många påstådda citat från Talmud (i synnerhet påstådda rasistiska citat) är inget annat en än bluff från antisemiter. Jag har själv slagit upp påstådda citat i Talmud. Referenserna i sig är i regeln äkta, men citaten är det inte.
Men jag kollade igår och det citatet jag kollade stämmer ju.

The William Davidson Talmud
Sanhedrin 58b
"Rabbi Ḥanina says:
A gentile who struck a Jew is liable to receive
the death penalty,
as it is stated when Moses saw an Egyptian
striking a Hebrew:
“And he turned this way and that way,
and when he saw that there was no man,
he struck the Egyptian and hid him in the sand”
(Exodus 2:12).

Så nej, det är inte alls bluff!

Jag förstår det som att rabbinen tolkade det som att eftersom Mose gjorde så så är det så det judiska folket ska handla.
Men... alltså Gud var väl inte riktigt nöjd med det hela ändå... 😕

Naturligtvis så anser väl inte judar idag att en ickejude som slår en jude (vilket man givetvis inte ska göra) ska dödas för det!
Eller??
Jag tror inte det.
Kanske en del extrema ultraortodoxa...

Grejen är att jag tycker att man ska vara ärlig om allt.
Det är väl bara å stå för att det står såhär pga att en rabbin för länge sedan tolkade det hela så?
De allra flesta fattar ju att majoriteten av judar inte vill ha en sådan lag.
Eller gör de inte?
Är det för farligt att vara öppen med allt i Talmud?
Det är ju inte värre än Koranen och Hadith!
Men det är många muslimer såklart...

Har talmud verkligen större värde än Tanach?
__________________
Senast redigerad av anayla 2019-01-13 kl. 19:32.
Citera
2019-01-13, 19:19
  #28
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Men jag kollade igår och det citatet jag kollade stämmer ju.

The William Davidson Talmud
Sanhedrin 58b
"Rabbi Ḥanina says:
A gentile who struck a Jew is liable to receive
the death penalty,
as it is stated when Moses saw an Egyptian
striking a Hebrew:
“And he turned this way and that way,
and when he saw that there was no man,
he struck the Egyptian and hid him in the sand”
(Exodus 2:12).

Så nej, det är inte alls bluff!

Jag förstår det som att rabbinen tolkade det som att eftersom Mose gjorde så så är det så det judiska folket ska handla.
Men... alltså Gud var väl inte riktigt nöjd med det hela ändå... 😕

Naturligtvis så anser väl inte judar idag att en ickejude som slår en jude (vilket man givetvis inte ska göra) ska dödas för det!
Eller??
Jag tror inte det.
Kanske en del extrema ultraortodoxa...

Grejen är att jag tycker att man ska vara ärlig om allt.
Det är väl bara å stå för att det står såhär pga att en rabbin för länge sedan tolkade det hela så?
De allra flesta fattar ju att inte majoriteten av judar inte vill ha en sådan lag.
Eller gör de inte?
Är det för farligt att vara öppen med allt i Talmud?
Det är ju inte värre än Koranen och Hadith!
Men det är många muslimer såklart...

Har talmud verkligen större värde än Tanach?

Nu påstod inte jag att exakt alla citat är falska, utan just dessa jag kollade upp visade sig vara bluff varenda en av dem. Men det var bara de allra värsta jag kollade upp.

Talmud är viktig för judendomen, men den är ingen helig bok. Tanach och i synnerhet Torah (inom Tanach) är extra viktig.
Citera
2019-01-14, 13:11
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Men jag kollade igår och det citatet jag kollade stämmer ju.

The William Davidson Talmud
Sanhedrin 58b
"Rabbi Ḥanina says:
A gentile who struck a Jew is liable to receive
the death penalty,
as it is stated when Moses saw an Egyptian
striking a Hebrew:
“And he turned this way and that way,
and when he saw that there was no man,
he struck the Egyptian and hid him in the sand”
(Exodus 2:12).

Så nej, det är inte alls bluff!

Jag förstår det som att rabbinen tolkade det som att eftersom Mose gjorde så så är det så det judiska folket ska handla.
Men... alltså Gud var väl inte riktigt nöjd med det hela ändå... 😕

Naturligtvis så anser väl inte judar idag att en ickejude som slår en jude (vilket man givetvis inte ska göra) ska dödas för det!
Eller??
Jag tror inte det.
Kanske en del extrema ultraortodoxa...

Bra att du läser på riktigt!
Om du läser vidare på samma sida så ser du att diskussionen utvecklas till att alla, jude såväl som icke-jude, som slår någon, bör få dödsstraff. Rabbinerna känner uppenbarligen att de börjar gå lite långt, så då tar några upp utsagor där det sägs att icke-judar bör få dödsstraff för t.ex. Tora-studier eller att bryta mot shabbat-reglerna. Synbarligen tas de här utsagorna upp eftersom de ter sig absurda. Därefter opponerar sig andra rabbiner och säger, förenklat, "kom igen, icke-judar ska följa de sju noakidiska buden, inget annat, vad har vi med detta att göra?" Osv osv.
__________________
Senast redigerad av Nannegijala 2019-01-14 kl. 13:14.
Citera
2019-01-14, 17:03
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Bra att du läser på riktigt!
Om du läser vidare på samma sida så ser du att diskussionen utvecklas till att alla, jude såväl som icke-jude, som slår någon, bör få dödsstraff. Rabbinerna känner uppenbarligen att de börjar gå lite långt, så då tar några upp utsagor där det sägs att icke-judar bör få dödsstraff för t.ex. Tora-studier eller att bryta mot shabbat-reglerna. Synbarligen tas de här utsagorna upp eftersom de ter sig absurda. Därefter opponerar sig andra rabbiner och säger, förenklat, "kom igen, icke-judar ska följa de sju noakidiska buden, inget annat, vad har vi med detta att göra?" Osv osv.
Det låter lite hårt måste jag säga med dödsstraff för ett slag, för att läsa Moseböckerna (då hade jag varit död nu) eller att bryta mot sabbatsregler...
Ja lite för långt gick det nog. 😂
Kära nån!

Det är inte särskilt mycket "gudomligt" direkt måste jag påstå.
Snarare mycket märkliga diskussioner människor emellan...
Men det är man ju van vid.
Citera
2019-01-15, 08:41
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Det låter lite hårt måste jag säga med dödsstraff för ett slag, för att läsa Moseböckerna (då hade jag varit död nu) eller att bryta mot sabbatsregler...
Ja lite för långt gick det nog. 😂
Kära nån!

Det är inte särskilt mycket "gudomligt" direkt måste jag påstå.
Snarare mycket märkliga diskussioner människor emellan...
Men det är man ju van vid.

Allting är ju hela tiden en tolkning, där grunden ligger i Moseböckerna. Man ser det ofta i Talmud att rabbinerna prövar olika ståndpunkter och drar ut dem i långa konsekvensanalyser, för att ibland backa tillbaka och säga att nej, det här håller inte (pga av vad som står skrivet någon annanstans). Det är därför det blir så missvisande att plocka ut 1 mening i de här långa diskussionerna som kan pågå över hundratals sidor.
Citera
2019-01-15, 08:58
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Allting är ju hela tiden en tolkning, där grunden ligger i Moseböckerna. Man ser det ofta i Talmud att rabbinerna prövar olika ståndpunkter och drar ut dem i långa konsekvensanalyser, för att ibland backa tillbaka och säga att nej, det här håller inte (pga av vad som står skrivet någon annanstans). Det är därför det blir så missvisande att plocka ut 1 mening i de här långa diskussionerna som kan pågå över hundratals sidor.
Men varför har man gjort såhär?
Förstår man att det känns väldigt ledsamt för ickejudar att det står nedsättande saker om dem på vissa ställen...?
Det är inte trevligt.
Citera
2019-01-15, 11:42
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Men varför har man gjort såhär?
Förstår man att det känns väldigt ledsamt för ickejudar att det står nedsättande saker om dem på vissa ställen...?
Det är inte trevligt.

Jag antar att man tänkte annorlunda för några tusen år sen. Man är nedsättande mot alla möjliga, inte minst sig själva. För dem är det är en sorts vetenskap, att tränga in i vad Gud egentligen menar och vill hur människorna ska vara. De försöker förstå. Skrifterna innehåller fragment av den totala bilden och rabbinerna försöker lägga pusslet, oavsett vad bitarna innehåller. Kanske är det något som är kränkande, äckligt, otrevligt? De bryr sig inte om det, de vill bara lägga pusslet.

Det finns mycket som inte är trevligt i Talmud. 1 volym handlar t.ex. bara om hur man utför dödsstraff. Man diskuterar allt mellan himmel och jord. Talmud är över 70 volymer och många tusentals sidor.
__________________
Senast redigerad av Nannegijala 2019-01-15 kl. 11:51.
Citera
2019-01-15, 12:12
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Jag antar att man tänkte annorlunda för några tusen år sen. Man är nedsättande mot alla möjliga, inte minst sig själva. För dem är det är en sorts vetenskap, att tränga in i vad Gud egentligen menar och vill hur människorna ska vara. De försöker förstå. Skrifterna innehåller fragment av den totala bilden och rabbinerna försöker lägga pusslet, oavsett vad bitarna innehåller. Kanske är det något som är kränkande, äckligt, otrevligt? De bryr sig inte om det, de vill bara lägga pusslet.

Det finns mycket som inte är trevligt i Talmud. 1 volym handlar t.ex. bara om hur man utför dödsstraff. Man diskuterar allt mellan himmel och jord. Talmud är över 70 volymer och många tusentals sidor.
Märkligt..
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback