Jag tror man kan gå på BUP trots att föräldrarna inte vet - och det finns RIKTIGT BRA människor på BUP men vill man inte låta dessa hjälpa en så är man ju i stort sett förlorad.
Låter som om din lillasyster vill ha hjälp och det låter även som om hon mår dåligt på riktigt också.
Hon verkar ju ha en kanonbrorsa också, det hjälper ju rätt mycket kan jag tänka mig men är svårt när man inte mår bra i sig själv.
Ta med henne ut på grejer - låt henne inte sitta hemma hela tiden. Ta bort henne från hennes vänner (som säkert har något med saken o göra, brukar oftast vara så i den åldern) hennes skola och erat hem. Säg på morgonen innan skolan tex "nu ska vi göra något" och ta med henne till en djurpark - på bio - ut på promenad - vad som helst. Hon kommer uppskatta att få försvinna lite från sin vardag och då kan ni även få tid för er själva och kunna prata öppet utan att någon ser o bryr sig.
Ni måste inte nödvändigtvis prata direkt om hennes problem för det går inte direkt "hur mår du egentligen" och så får man ett ärligt svar - gäller o locka fram det. Börja prata med henne om allt annat utom hennes mående så ni får bättre o bättre relation sen kommer hon o öppna sig när det känns rätt för henne men försök ge små hintar om att hon ska öppna sig och om du varit med om liknande så kan du berätta om det, så kommer hon känna sig trygg i att öppna sig hon med. Annars kan du försöka hitta någon som varit med om samma problem som henne som kan hjälpa henne - måste inte nödvändigtvis vara en psykolog, "vanliga" människor kan hjälpa lika mycket.
Men om inte BUP funkar - ungdomsmottagningen? Finns kuratorer där man kan prata med.
Hoppas hon mår bättre snart och finns ett blogginlägg som jag skrev för ett tag sen, som är riktat till själdestruktiva tjejer som hon kanske vill läsa.
http://azombiehidesmyface.blogspot.com/2009/09/selfdestructive.html