Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-09-06, 13:09
  #1
Medlem
Har varit en slarvpelle på gymmet i många år och har nu tänkt börja träna på riktigt. Var uppe i 95kg för några år sedan men har nu bantat bort nästan 10 av dem. Är 191cm lång och misstänker att min vikt utan den lilla magen ligger runt 84kg. Väger just nu 87kg. Hur mycket skulle jag kunna lägga på i muskler om ett år? Helst utan att bulka och deffa. Jag vill bara ha en sund och normal kost och motionsnivå.
Citera
2009-09-06, 13:11
  #2
Medlem
Finns en miljon trådar om detta.
Citera
2009-09-06, 14:07
  #3
Medlem
SiSeniors avatar
https://www.flashback.org/showthread.php?t=889522 Hittar du allt du behöver veta.
Citera
2009-09-06, 18:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
https://www.flashback.org/showthread.php?t=889522 Hittar du allt du behöver veta.

Tack, jag hittade en del där men inget om min specifika fråga. Misstänker att man inte kan lägga på sig muskler lika fort om man är lite äldre? Kanske ska fråga min PT istället
__________________
Senast redigerad av Intrasslad 2009-09-06 kl. 18:24.
Citera
2009-09-06, 18:32
  #5
Medlem
Mer än om du vore 44, mindre än om du vore 24. Bättre svar går inte att ge, faktiskt. Angående en specifik siffra är det ännu svårare. Muskelbyggning handlar om gener. Det kan gå jättebra, eller väldigt långsamt.

Om du vill undvika bulk/deff, dvs ligga på energibalans kommer det i alla fall att gå långsammare än om du överåt. Det är säkert.
Citera
2009-09-06, 18:34
  #6
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intrasslad
Har varit en slarvpelle på gymmet i många år och har nu tänkt börja träna på riktigt. Var uppe i 95kg för några år sedan men har nu bantat bort nästan 10 av dem. Är 191cm lång och misstänker att min vikt utan den lilla magen ligger runt 84kg. Väger just nu 87kg. Hur mycket skulle jag kunna lägga på i muskler om ett år? Helst utan att bulka och deffa. Jag vill bara ha en sund och normal kost och motionsnivå.

Jag skulle gissa på att du vid 34 års ålder inte direkt har samma testosteronnivåer som när du var yngre, men detta borde inte vara något hinder för dig. Det är svårt att säga hur mycket du kan lägga på dig, det är väldigt relativt till hur du sköter träning, kost, vila etc. Eftersom att du inte hade tänkt bulka så antar jag att du tänker lägga dig på ett marginellt överskott? Detta kommer visserligen ge dig mindre fettvikt, men även mindre muskelmassa, och följdaktligen så blir hela uppbyggnaden beroende utav hur dina kostvanor kommer att se ut.

Mitt råd: Den exakta mängden av vad du kan lägga på dig är inte relevant, bara kör på, du kommer att må bättre och förhoppningsvis se lite skillnad i spegeln efter ett tag.
Citera
2009-09-06, 18:39
  #7
Medlem
*alexxx*s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av livestrong
Mer än om du vore 44, mindre än om du vore 24. Bättre svar går inte att ge, faktiskt. Angående en specifik siffra är det ännu svårare. Muskelbyggning handlar om gener. Det kan gå jättebra, eller väldigt långsamt.

Om du vill undvika bulk/deff, dvs ligga på energibalans kommer det i alla fall att gå långsammare än om du överåt. Det är säkert.

Finns absolut ingen anledning till att ligga på 1500kcal+, istället för 500kcal+ tex. Kommer bara bli massa fett och slutar med ett helvete att deffa bort sedan. Har själv gått från smal till riktigt grisbulkad, det är inte kul att bli av med.
Citera
2009-09-06, 19:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av *alexxx*
Finns absolut ingen anledning till att ligga på 1500kcal+, istället för 500kcal+ tex. Kommer bara bli massa fett och slutar med ett helvete att deffa bort sedan. Har själv gått från smal till riktigt grisbulkad, det är inte kul att bli av med.

Var har jag påstått det? Överäter man inte kommer det att gå långsammare, så är det bara. I övrigt håller jag med dig. Jag personligen tycker att även 500 kcal är för stort överskott.
Citera
2009-09-06, 20:47
  #9
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av *alexxx*
Finns absolut ingen anledning till att ligga på 1500kcal+, istället för 500kcal+ tex. Kommer bara bli massa fett och slutar med ett helvete att deffa bort sedan. Har själv gått från smal till riktigt grisbulkad, det är inte kul att bli av med.
Ju större överskott du har, desto snabbare bygger du muskler.
Citera
2009-09-06, 21:11
  #10
Medlem
freyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Ju större överskott du har, desto snabbare bygger du muskler.

Ja, men det resulterar också i längre dietperioder med dithörande risk för muskelförlust. Dessutom så skrev TS att han ville undvika bulk och deff.
Citera
2009-09-06, 21:13
  #11
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freya
Ja, men det resulterar också i längre dietperioder med dithörande risk för muskelförlust.
Längden på dietperioden påverkar inte risken för muskelförlust.

Citat:
Ursprungligen postat av freya
Dessutom så skrev TS att han ville undvika bulk och deff.
Ändrar ju ingenting av det jag påstod.
Citera
2009-09-06, 21:21
  #12
Medlem
freyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Längden på dietperioden påverkar inte risken för muskelförlust.

Jo, det är givet.


Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Ändrar ju ingenting av det jag påstod.

Nej, men det är ointressant utifrån trådstarten. Men du tycks ju å andra sidan ha svårt för det där med att hålla topic.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback