Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-09-05, 14:49
  #1
Medlem
mhns avatar
Hur stor skillnad i fysisk styrka är det mellan könen? Har det gjorts några studier i ämnet? Det jag främst vill veta är styrkeskillnaden mellan en normal man som inte tränar och en dito kvinna. Nu pratar vi självklart i generella termer, det finns ju väldigt klena män och väldigt starka kvinnor. Men helt generellt, om man skulle ta ett snitt på 1000 normalstarka män och 1000 normalstarka kvinnor, hur skulle statistiken se ut? Vad tar en otränad man i 30-årsåldern i bänk t ex? Och vad tar en otränad kvinna? I snitt.

Läste i en annan tråd att ett av styrkekraven för att bli polis var att kunna göra 10 reps på 50 kg i bänk för män och 10 reps på 30 kg för kvinnor. 10*50 kg?? Det är ju ingenting. 10 * 80 kg borde vara minimikravet, för båda könen.
Citera
2009-09-05, 14:51
  #2
Medlem
BengtZzs avatar
Ja kvinnor är svagare. Antar att du redan visste det.

Vad vill du skall diskuteras? Känns som om tråden kommer bli låst för x antal anledningar.
Citera
2009-09-05, 14:53
  #3
Medlem
Stridspitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
Hur stor skillnad i fysisk styrka är det mellan könen? Har det gjorts några studier i ämnet? Det jag främst vill veta är styrkeskillnaden mellan en normal man som inte tränar och en dito kvinna. Nu pratar vi självklart i generella termer, det finns ju väldigt klena män och väldigt starka kvinnor. Men helt generellt, om man skulle ta ett snitt på 1000 normalstarka män och 1000 normalstarka kvinnor, hur skulle statistiken se ut? Vad tar en otränad man i 30-årsåldern i bänk t ex? Och vad tar en otränad kvinna? I snitt.

Läste i en annan tråd att ett av styrkekraven för att bli polis var att kunna göra 10 reps på 50 kg i bänk för män och 10 reps på 30 kg för kvinnor. 10*50 kg?? Det är ju ingenting. 10 * 80 kg borde vara minimikravet, för båda könen.
Det kommer resultera i ett så kraftigt minskat urval att kvaliten på poliser sjunker något enormt(trots att gemene polis kommer bänka minst 8*10). Att du ens ska behöva få det berättat för dig..
Citera
2009-09-05, 14:55
  #4
Medlem
Ja bänkpress är ju den viktigaste egenskapen för en snut. Social förmåga, stresstålighet och sån skit, vem behöver det.
Citera
2009-09-05, 14:59
  #5
Medlem
Citat:
Läste i en annan tråd att ett av styrkekraven för att bli polis var att kunna göra 10 reps på 50 kg i bänk för män och 10 reps på 30 kg för kvinnor. 10*50 kg?? Det är ju ingenting. 10 * 80 kg borde vara minimikravet, för båda könen.
Att kraven för kvinnor är så mycket mindre kan ju lika gärna bero på att man vill få in fler kvinnor i poliskåren.

Du kanske kan kolla på lite olika rekord i tyngdlyftning för både män och kvinnor. Det borde ju svara lite på din fråga.
Citera
2009-09-05, 16:27
  #6
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Jag skulle HÖFTA att män är någonstans mellan 50 och 80% starkare - allt annat lika. Dvs inga specialfall, utan helt enkelt gemene man mot gemene kvinna.

Kvinnor är duktiga på att diska och dammsuga dock, så båda könen har fördelar.
Citera
2009-09-05, 16:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Jag skulle HÖFTA att män är någonstans mellan 50 och 80% starkare - allt annat lika. Dvs inga specialfall, utan helt enkelt gemene man mot gemene kvinna.

Kvinnor är duktiga på att diska och dammsuga dock, så båda könen har fördelar.


snarare 100-150%..
Citera
2009-09-05, 16:53
  #8
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MkII
snarare 100-150%..
Kanske du har rätt, men själv tror jag det är lite mycket i normalfallet. Fast visst kan det vara så.
Citera
2009-09-05, 17:04
  #9
Medlem
joeskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Såhär stor skillnad:
http://www.liveleak.com/view?i=ce51db4c1a

Nä nu vart jag elak.



Sjukt ägd blev hon i vilket fall

Tror som många andra att om man tar normaltränade personer från båda könen och gör en jämförelse så landar det nog på att mannen är 100% starkare på ett ungefär..
Citera
2009-09-05, 17:07
  #10
Medlem
Belenuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Kanske du har rätt, men själv tror jag det är lite mycket i normalfallet. Fast visst kan det vara så.

Utgår man ifrån relationen mellan vad gemene man respektive kvinna tar i just bänkpress som svar på frågan så skulle jag uppskatta att mannens muskelstyrka dubblerar kvinnans. Men det låter lite väl mycket, tycker jag. 80% låter som en rimlig siffra.
Citera
2009-09-05, 17:12
  #11
Medlem
Grejen är det att det är väldigt få kvinnor som faktiskt tränar hårt för att bli starkare i gym så det är svårt att jämföra. Men kvinnor kan definitivt bli ordentligt starka

http://www.youtube.com/watch?v=2fmJy-4UQeE
Citera
2009-09-05, 17:32
  #12
Medlem
En tjej som heter Lucia var och föreläste på gymnasiet när jag gick där. Hon är bra mycket starkare än många här på flashback
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback