Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-09-04, 16:36
  #1
Medlem
Skaraborg2s avatar
Detta fall kommer jag väl ihåg. Skrevs mycket om detta mord/dråp.

Materialet är hämtat från G-P söndagen den 12 juni, onsdagen den 17 juni, söndagen den 19 juni 1966 samt onsdagen den 24 juni. Det skrevs naturligtvis mycket mera om fallet än dessa fyra dagar. Detta är en mycket förkortad berättelse.

Den 17-åriga Rigmor Andersson från Köping försvann från sitt hem den 1 juni. Elva dagar hann gåtan att bli, tills hon på lördagseftermiddagen den 11 juni hittades död i en skogsglänta ca en (1) mil från Köping. Det rådde inga som helst tvivel om att hon hade mördats. Hon hade blivit strypt.

Redan vid 18-tiden den lördag förklarades hennes fästman anhållen. P.g.a. av hennes fästmans ovanliga efternamn så får han här kallas för "Johnny Torstensson".

Offret var yngst i en skara av tre systrar. Kontakten mellan systrarna var god. Hon var känd i sin hemstad som en gladlynt och skötsam flicka. Hon hade alltid skött sin skolgång föredömligt på Karlbergsskolan. Hon hade också gått i guldsmedslära samt arbetat som butiksbiträde i Karl Larssons Guldsmeds AB.

Rigmor och "Johnny" hade träffats ett par år innan. De hade förlovat sig i början av 1966. De allra sista veckorna innan detta tragiska, blev en brytning mellan dem auktuell. Troligen är det den händelsen som fick ett sådant drastiskt slut. Vid mordet/dråpet på Rigmor gjorde GM sin militärtjänstgöring i Falun.

GM "Torstensson" var kallblodig och hård. Efter hennes försvinnande tillbringade han bl.a. en hel kväll med offrets fader. Naturligtvis så nekade han hela tiden. Bevisen var dessutom svaga.

Kl. 14.30 lördagen den 18 juni begravdes Rigmor Andersson. Polishuset och kyrkan i Köping låg/ligger vägg i vägg med varandra.

Då klangen från begravningsklockorna trängde in i förhörsrummet där "Torstensson" sedan en vecka satt i förhör, föll han samman och erkände att han bragt sin fästmö om livet.

Den 23 juni 1966 åtalades "Johnny Torstensson" för dråp på sin flickvän.

Om "Torstensson" aldrig hade erkänt, så hade troligtvis aldrig kunnat åtalas. Bevisen var, som det förut nämnts, mycket svaga.

Vet ej vad GM erhöll för straff?

Kanske någon annan har mera information att delge oss? T.ex. vad erhöll GM för straff? Hur gick det sedan för honom i livet?
Citera
2009-10-22, 23:36
  #2
Medlem
Skaraborg2s avatar
Information ang. mordet på Rigmor.

Har fått en hel del PM ang. flera fall förut, t.ex. Eva Svensson och Reijo Daag. Nu har jag också erhållit PM från en släkting till Rigmor Andersson med intressant information.

GM lever än idag. Han har bytt namn och bor numera inte i Köping utan på en närliggande ort.

"Torstensson" erhåll åtta (8) år för dråpet på henne. Han hamnade på Tillberga och därifrån rymde han. Efter fyra (4) år blev han försatt på fri fot.

Alltså för att ha dödat en ung kvinna och förstört för hennes familj för alltid, så erhöll GM endast fyra (4) år. En "vanlig" människas liv värderas sannerligen inte högt!
Citera
2009-12-18, 23:31
  #3
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gm.

"Torstensson" bor numera i Västerås.

Han hade ett ganska ovanligt efternamn när han dödade Rigmor.

Han bytte sedan till ett verkligt udda efternamn. Kan inte finnas mer än han själv som har detta namn.
Citera
2009-12-19, 22:33
  #4
Medlem
Tänk vad en kyrkklocka kan göra.
4år han kom lätt undan må man säga.
Bildade han familj senare ?
Citera
2009-12-19, 23:28
  #5
Medlem
Skaraborg2s avatar
4 år.

Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Tänk vad en kyrkklocka kan göra.
4år han kom lätt undan må man säga.
Bildade han familj senare ?

Kyrkklockan gjorde så att "Torstensson" erkände till sist.

4 år endast för att ha dödat en människa.

Vet ej om GM bildade familj med det kanske han gjorde? Han släpptes ju redan 1970.
Citera
2009-12-21, 15:33
  #6
Medlem
Ja man gnäller idag, men det var då inte bättre då heller, 4 år är ju löjligt lite.

Hur blev det bestämt som dråp, var det bara för att han inte ville erkänna uppsåtligt mord, fast det förstås rör sig om det?
Citera
2009-12-21, 16:46
  #7
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gnälls idag.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Nezan
Ja man gnäller idag, men det var då inte bättre då heller, 4 år är ju löjligt lite
.

Hur blev det bestämt som dråp, var det bara för att han inte ville erkänna uppsåtligt mord, fast det förstås rör sig om det?

Ja det har du alldeles rätt i Nezan. Endast fyra (4) ynka år för att släcka en annan människas liv! Dessutom rymde "Torstensson" men fick ingen påbackning.

Däremot under 1950-talet och det tidiga 1960-talet var det faktiskt annorlunda. Även en del fall i mitten av 1960-talet kunde det bli ganska hårda straff men "Torstensson" kom lätt undan.

GM dömdes för dråp därför att tingsrätten menade att "Torstensson" hade inte planerat att döda Rigmor innan denna ödesdigra bilfärd. Han ströp henne när han fick reda på att hon ville bryta deras förhållande.

Återigen: Hade GM inte erkänt, så tror jag att han hade haft stora möjligheter att klara sig undan mordet. Jag kallar detta för mord för han dödade henne även om det bedömdes juridiskt sett som dråp.
Citera
2009-12-21, 20:49
  #8
Medlem
Skaraborg2s avatar
Släkting till Rigmor Andersson.

Vi hade kontakt med varandra för några månader sedan här på FB.

Om du läser detta, skulle du kunna vara vänlig att höra av dig till mig?
Citera
2010-04-08, 20:05
  #9
Medlem
Skaraborg2s avatar
Expressen tisdagen den 21 juni 1966.

Första sidan.

"Rigmors far till fästmannen: JAG FÖRLÅTER!"

"Innan Rigmor Anderssons baneman Jan "Torstensson" idag lämnade sin cell för att föras till häktningsförhandlingen fick han genom förhörsledaren ett bud från hennes far:

- Så långt det står i min förmåga vill jag försöka förstå dig. I min hälsning till dig innesluter jag min förlåtelse för vad du gjort.

Rigmors fästman blev djupt gripen av hälsningen, i vilken också Rigmors båda systrar instämde."

Det var verkligen storsint av fadern och systrarna att förlåta dotten/systerns mördare! Kunde de verkligen förlåta GM till fullo? Personligen betvivlar jag detta!
Citera
2010-04-09, 22:05
  #10
Medlem
Har ett gäng tidningsartiklar från bärgslagsbladet och ett par andra tidningar (exempelvis aftonbladet) från 1966 angående fallet om intresse finns så kan jag skriva av dessa.
__________________
Senast redigerad av Inhyrd 2010-04-09 kl. 22:08.
Citera
2010-04-09, 22:28
  #11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bärgslagsbladet.

Citat:
Ursprungligen postat av Inhyrd
Citat:
Har ett gäng tidningsartiklar från bärgslagsbladet
och ett par andra tidningar (exempelvis aftonbladet) från 1966 angående fallet om intresse finns så kan jag skriva av dessa.

Lägg gärna upp från Bärgslagsbladet om du har lust Inhyrd. Skulle vara intressant och läsa vad denna tidning skrev om mordet på Rigmor.
Citera
2010-04-09, 22:35
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Lägg gärna upp från Bärgslagsbladet om du har lust Inhyrd. Skulle vara intressant och läsa vad denna tidning skrev om mordet på Rigmor.

Fixar det under morgondagen, kan även passa på att höra med några som fanns i "bekantskapskretsen" och se om de kan delge någon information kring fallet eller
annat som förekom "back then".

Men artiklarna kommer under morgondagen, eller senast söndag.

Uppdatering: Såg att det var +30 artiklar, så det kommer ta en stund att posta, men jag postar dem eftersom de blir klara.
__________________
Senast redigerad av Inhyrd 2010-04-09 kl. 22:42.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback