• 1
  • 2
2009-09-03, 20:57
Medlem
boostankans avatar
Hej.

Jag tror inte jag är den enda som tycker det ursprungliga kommandot för att stänga ett valfritt Windows-fönster är mycket "onaturligt" (alt+f4).

Är det någon som sitter på info hur man på något sätt kan ändra detta, genom tredjepartsmjukvara eller rent av inuti Windows?

Skulle vara evigt tacksam om någon kunde dela med sig av informationen, om det nu är någon som vet (har sökt, men helt utan tillfredsställande resultat)?

Tack. /boostankan
Citera
2009-09-03, 21:08
Medlem
xobxs avatar
Vill du ändra så att alt+f4 gör ngt annat eller vill du ha en annan knappcombo som ska göra samma sak?
Citera
2009-09-03, 23:02
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xobx
Vill du ändra så att alt+f4 gör ngt annat eller vill du ha en annan knappcombo som ska göra samma sak?
Jag vill kunna använda tex ctrl+alt+Q för att göra samma sak som alt+f4. alt+f4 får gärna vara kvar, spelar inte mig någon roll, bara det att jag vill kunna stänga fönster på ett smidigare sätt.
Citera
2009-09-03, 23:14
Medlem
Glockens avatar
Orkar inte göra det just nå då jag straxt ska slagga, men att binda om alt+f4 funktionen till valfri tangentkombo är väldigt enkelt i autohotkey.
http://www.autohotkey.com
Kan kanske hjälpa dig imorgon om du inte löser det tills dess.
Citera
2009-09-03, 23:15
Medlem
tomas_sws avatar
Ctrl+W kan man ju använda ibland, även om det inte är lika bra som Alt+F4. Men det kanske inte är vad TS letar efter?
Citera
2009-09-03, 23:33
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glocken
Orkar inte göra det just nå då jag straxt ska slagga, men att binda om alt+f4 funktionen till valfri tangentkombo är väldigt enkelt i autohotkey.
http://www.autohotkey.com
Kan kanske hjälpa dig imorgon om du inte löser det tills dess.
Har faktiskt provat autohotkey, trodde det var det jag sökte, men det var verkligen inte så enkelt som jag önskade att det skulle vara...

Allt jag ville göra vad att binda om alt+f4, en relativt simpel uppgift kan tyckas, men så var det verkligen inte. Det kändes som om det var på tok för mycket man måste kunna innan man ens kan jag en sådan simpel sak.

Jag kan dock inte förstå att jag inte hittade någon lösning på detta genom google; det måste ju vara mängder av människor som letar samma sak som jag. Ingen jävel kan väl tycka att det känns särskilt enkelt och bra att trycka på alt och F4 samtidigt?!
Citera
2009-09-03, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boostankan
Jag vill kunna använda tex ctrl+alt+Q för att göra samma sak som alt+f4
Du vill alltså krångla till det med ett treknappskommando för att utföra samma sak som standardkommandot med två knappar gör?

Jaja, alla har vi ju våra preferenser och perversioner, jag dömer ingen.
Citera
2009-09-03, 23:56
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinistermorgon
Du vill alltså krångla till det med ett treknappskommando för att utföra samma sak som standardkommandot med två knappar gör?

Jaja, alla har vi ju våra preferenser och perversioner, jag dömer ingen.
Du tycker inte att tex ctrl+alt+A är något bekvämare och går snabbare att utföra än alt+F4 ? För att trycka alt+F4 måste du vrida upp hela handen i en onaturlig position samtidgt som man ofta lyfter hela armen för att det inte ska bli alltför svårt att trycka...

Jag trycker då hellre ett "tre-knappars-kommando" som ligger nära till hands än ett krångligt och långsamt "två-knappars-kommando". Ska man krångla så går det ju snabbare att kryssa rutan med musen, och det är ju det jag vill undvika...
Citera
2009-09-03, 23:58
Medlem
Tumme + pekfinger, vari består problemet?
Citera
2009-09-04, 00:04
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Tumme + pekfinger, vari består problemet?
Ditt pekfinger måste vara dubbelt så långt som mitt om du kan, utan att böja handen utåt, trycka ner alt med tummen samtidgt som trycker ner F4. Mig veterligt går det inte, men om du kan det så posta gärna en bild när du gör det.
Citera
2009-09-04, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boostankan
Mig veterligt går det inte, men om du kan det så posta gärna en bild när du gör det.
Det är 9 centimeter mellan Alt-knappen och F4. Är du reumatiker med krumma leder så förstår jag att det kan uppstå vissa problem, men i övrigt så är det gott och väl inom spannet vad en 5-6-åring klarar av med tumme + pekfinger.

Bruksanvisning:

1) Placera tummen på Alt-knappen nere till vänster på tangentbordet.

2) Placera pekfingret på F4-tangenten på översta raden av tangentbordet.

Efterbliven?
Citera
2009-09-04, 00:25
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Det är 9 centimeter mellan Alt-knappen och F4. Är du reumatiker med krumma leder så förstår jag att det kan uppstå vissa problem, men i övrigt så är det gott och väl inom spannet vad en 5-6-åring klarar av med tumme + pekfinger.

Bruksanvisning:

1) Placera tummen på Alt-knappen nere till vänster på tangentbordet.

2) Placera pekfingret på F4-tangenten på översta raden av tangentbordet.

Efterbliven?
Att du orkar...

Håll tummen intill pekfingret, mät. INTE 9 cm.

Du kan omöjligt hålla handen rakt fram och trycka på alt och f4 samtidgt, med tumme+pekfinger dvs. För att nå krävs att man vrider på handen, alternativt är en alien.

Så nu; har inget program att rekommendera eller en bild att posta så kan du vara tyst nu och sluta vara OT.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in