• 1
  • 2
2009-09-02, 22:04
Medlem
Jag är medveten om att diskussionen gällande veg och vegan har stötts och blötts här på forumet. Men ingen tråd jag hittat har stämt över med min frågeställning och så här ligget det till. Jag har aldrig ansett att djur har en rätt till liv och jag anser det fortfarande inte och det är inte heller tänkt att diskutera här vi får bortse från det. Men under sommaren kom jag och tänka litegranna såhära. Okej vi får inte döda djur men behöver det betyda att vi bör göra det?

Utan att gå in på detaljerna kan man väl anse att dom flesta utav oss anser att man inte får döda andra människor däremot får vi men bör inte kalla dom elaka saker. Tanken är lite som att vissa utav våra handlingar regleras genom absoluta regler, vi får inte döda/våldta/misshandla och stjäla från andra människor e contrario vi får göra allt annat. Men det vi får göra behöver inte betyda att vi bör göra det. För alla våra handlingar vi gör avspeglar våran "karaktär" och att tillfoga andra varelser smärta etc bara för din egen njutning avspeglar din egen karaktär på ett mindre smickrande sätt. Detta lämnar det upp till var och en och själv göra värderingen som dom anser gällande äta/icke äta kött och dess negativa aspekter. Men lämnar fortfarande en möjlighet för dom som värderar annorlunda att hysa en annan åsikt och döma därefter.

Detta vart lite flummigt efter alldeles för mycket sällskap av min gode vän Jack Daniel men är det någon här som tänkt i liknande tankar och kommit fram annorlunda eller ser något direkt problem med hur jag tänker.

Då jag skulle gärna strunta i att vara vegetarian då kött är gott om någon kan förklara för mig varför vi både bör och får äta kött.

tack på förhand
Citera
2009-09-02, 22:22
Medlem
Intressanta tankar det där, jag håller med om att man borde tänka sig för innan man gör något bara för att det är "tillåtet".

Citat:
Ursprungligen postat av charmed
Då jag skulle gärna strunta i att vara vegetarian då kött är gott om någon kan förklara för mig varför vi både bör och får äta kött.
Djur har sedan urminnes tider tagit död på varandra. Alltid för att det gynnar deras egna överlevnad och möjligheter till fortplantning. Det finns väl få djur som har dödat bara för att de har kunnat, rätta mig gärna om jag har fel. Antingen det är en rival, en anfallare, eller ett byte så dödar djur bara när de måste, just eftersom de riskerar sitt eget liv varje gång de ger sig in i strid med en annan varelse.

Den typiska människan i dagens civilisation åtnjuter lyxen att djur dödas åt honom eller henne, så att han eller hon kan fokusera på annat. Precis som man kan anlita en hantverkare för att laga sitt trasiga tak, eller köpa en tvättmaskin som tvättar kläderna åt en. Det är ju så vårt samhälle fungerar. Och krasst sett kan man ju säga att starkast överlever. Eftersom vi kan döda djur på löpande band, utan större risker för de som gör det, så väljer vi att göra det. Det är lättare, effektivare, än att var och en skulle ge sig ut på jakt på egen hand.

Vi har ju lyxen att välja ifall vi vill äta djur, växter eller vad mer det nu finns att äta. Och eftersom människan har utformats med något som kallas empati, känner många att djurens lidande inte är värt deras mål mat på bordet. Antagligen då för att de kan välja att äta något annat. Hade djur varit det enda som fanns att äta, så tror jag inte så många hade haft något emot det heller. Lite random tankar som passerade genom mitt huvud
Citera
2009-09-02, 23:48
Medlem
Växter kanske också lider när vi skördar och äter dem. Vem vet?
Citera
2009-09-03, 03:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Athmos
Växter kanske också lider när vi skördar och äter dem. Vem vet?

Vi "vet" (vetande kan man alltid diskutera, men ja...) dock att djur lider.
Personligen kan jag inte finna något logiskt argument för att man borde äta djur. Det handlar bara om kulturell vana, ingen annat.
Citera
2009-09-03, 04:09
Medlem
Växter människor och djur är alla släkt, och om man ska vara vegetarian på etiska grunder blir det lite småhyckleri. växter kommunicerar med varandra och kan klättra genom labyrinter osv. Då kan du ju lika gärna äta "dumma" eller mindre mobila djur också. Gör som oss andra handla färdigstyckat/färdiglagat och låtsas som det regnar.
Citera
2009-09-03, 06:05
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empereur
Personligen kan jag inte finna något logiskt argument för att man borde äta djur. Det handlar bara om kulturell vana, ingen annat.
Man borde äta kött eftersom det är gott, och man bör äta det som är gott, för då blir man glad. Dessutom är det ett enkelt sätt att tillgodogöra sig protein.
Citera
2009-09-03, 07:47
Medlem
Herr Guldstjärns avatar
Jag är vegetarian och är det utav hänsyn både till djuren och miljön.
Jag instämmer med resonemanget att i naturen så är vi alla rovdjur och jagar för att äta. Men idag lever vi i 2000-talet och behöver knappast jaga eller ens äta kött för att tillgodose våra energibehov.

Det största problemet är att vi faktiskt föder upp djur i massiva lokaler som aldrig får se skymten av dagsljus för slakt. Det känns så inhumant och efter att ha besökt sådana ställen eller kollat på dokumentärer om det så mår man inte jättebra.

Jag förstår de som väljer att äta ekologiskt kött eller djur som fått gått fria osv, det är ju givetvis mycket bättre. Men jag känner att jag klarar mig utan att äta kött för djurens skull, och för miljöns skull.
Citera
2009-09-03, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Empereur

Jag tycker lika lite om att djur lider, som att människor lider. Kanske vi borde ta hand om våra djur bättre, och slakta på ett sätt som inte innebär lidande?

Jag tycker ett logiskt argument är att det smakar bra. När det smakar bra, så mår man bra. En lasagne utan köttfärs smakar inte lika gott helt enkelt, och jag mår inte lika bra av att äta sådan lasagne.

Visst kanske det är en kulturell vana. Men det är en vana som jag inte kan bli av med iallafall, för då skulle jag må dåligt.
Citera
2009-09-03, 13:33
Medlem
_-olle-_s avatar
Det finns samhällsekonomiska, hygieniska, moraliska och estetiska argument.

Det samhällsekonomiska: Proteiner går att framställa mycket billigare och effektivare genom direkt odling i stället för via djur och köttproduktion.

Det hygieniska: Bruket av antibiotika i köttproduktion och möjligheten för smittospridning i massproduktion av kött är återkommande problem.

Det moraliska: Att reducera en levande varelse till en del i en produktionskedja reducerar varelsen till ett objekt och det återkommande moraliska problemet är huruvida djur är objekt eller subjekt och vilka implikationer de två alternativen har.

Det estetiska: Då alla andra produkter sätts i ett vidare sammanhang av kravodling och rättvisemärkning blir associationen mellan kött och döda djur, döden självt, ganska uppenbar och för många inte så lite obehaglig.
Citera
2009-09-04, 10:53
Medlem
Kan inte se att det (i västvärlden) finns något bra argument för att äta kött, men för all del ge mig något.
Citera
2009-09-04, 12:30
Medlem
Herr Guldstjärns avatar
http://www.youtube.com/watch?v=JJ--faib7to

Kyckling någon?
Citera
2009-09-04, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Guldstjärn
http://www.youtube.com/watch?v=JJ--faib7to

Kyckling någon?

Gött. Blev rätt sugen faktiskt. Kyckling är jävligt gött.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in