Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-13, 12:07
  #1981
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Multimedia-XL
Det har inte kommit någon ny PDF, utan den enda PDFen som finns är på Plastis 1.0, den klassiska, superplastisen, vilket mig vetterligen är den vanligaste utvecklade plastisen, är ganska enkel och har tom ett eget underforum på bryggforum.nu, så kolla där vettja

Själv går jag dock i funderingar att göra en variant på den norska "ultimate plastbrenneren" som använder en slang för att göra en icke luftkyld u-böjsplastis.


Jag har kört en stripping run i en apparat. Blev naturligt nog rätt ful sprit. Och ska köra den igen för ”findestillering”.

Kan plastisen vara en bra idé för detta? Den tar det ju piano i processen och borde rena det hyfsat?

Men säg att jag har 7,5L 45% som jag tar i lilla hinken i plastisen. Vad får man ut? 3-4L 80%?
Citera
2024-01-25, 10:29
  #1982
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multimedia-XL
Det har inte kommit någon ny PDF, utan den enda PDFen som finns är på Plastis 1.0, den klassiska, superplastisen, vilket mig vetterligen är den vanligaste utvecklade plastisen, är ganska enkel och har tom ett eget underforum på bryggforum.nu, så kolla där vettja

Själv går jag dock i funderingar att göra en variant på den norska "ultimate plastbrenneren" som använder en slang för att göra en icke luftkyld u-böjsplastis.

Tack. Jag körde den vanliga som jag gjorde när jag var tonåring, fast la till att luta den.

Blir det nått mer så blir det superplastisen nästa gång.

Kör med en jäger doppis på 25w, 34 grader går den upp till, det var vad jag hade råd med den gången och det fungerade. Men vad jag läser mig till så tar det bara längre tid, men blir mer rent och starkt.
Kanske blir en investering på en 100w dock.

Påbörjade igår, snart blir det rening 😀
Citera
2024-01-25, 18:14
  #1983
Medlem
Multimedia-XLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Tack. Jag körde den vanliga som jag gjorde när jag var tonåring, fast la till att luta den.

Blir det nått mer så blir det superplastisen nästa gång.

Kör med en jäger doppis på 25w, 34 grader går den upp till, det var vad jag hade råd med den gången och det fungerade. Men vad jag läser mig till så tar det bara längre tid, men blir mer rent och starkt.
Kanske blir en investering på en 100w dock.

Påbörjade igår, snart blir det rening 😀

Fan, så du funkar alltså med 25w? Då kanske en liten ide till en enkel plastis kan blir verklighet! Tack för det svaret!
Citera
2024-01-25, 20:28
  #1984
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multimedia-XL
Fan, så du funkar alltså med 25w? Då kanske en liten ide till en enkel plastis kan blir verklighet! Tack för det svaret!


Ja det fungerar. Har kommit en 2-3 dl nu på ett dygn. Värmde dock upp det till 35° på spisen först så det kom igång snabbt.


Har smakat det också, och kan förstå varför jag inte renade det den gången, men ska göra det nu iaf. Kanske är det den låga värmen som gör det extra rent? Eller så smakar det bara bra från en plastis.

Nu är det bara att vänta nån vecka.
Citera
2024-01-27, 16:53
  #1985
Medlem
Multimedia-XLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Ja det fungerar. Har kommit en 2-3 dl nu på ett dygn. Värmde dock upp det till 35° på spisen först så det kom igång snabbt.


Har smakat det också, och kan förstå varför jag inte renade det den gången, men ska göra det nu iaf. Kanske är det den låga värmen som gör det extra rent? Eller så smakar det bara bra från en plastis.

Nu är det bara att vänta nån vecka.

Så, det blir 3-4 liter på 14 dagar. Tydligen ska låg temperatur på plastisen vara nyckeln till bra sprit, pch har sett att de med lägte temp och watt-antal har fått ut renare (men ibland svagare) produkt. Blir att testa med den värmarn jag hadde tänkt, har inge problem med att det tar tid, och blir det tillräckligt rent för att slippa rening så är det ju en bonus.
Citera
2024-02-16, 09:51
  #1986
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multimedia-XL
Så, det blir 3-4 liter på 14 dagar. Tydligen ska låg temperatur på plastisen vara nyckeln till bra sprit, pch har sett att de med lägte temp och watt-antal har fått ut renare (men ibland svagare) produkt. Blir att testa med den värmarn jag hadde tänkt, har inge problem med att det tar tid, och blir det tillräckligt rent för att slippa rening så är det ju en bonus.

Det fungerade bra, men lite låg alkoholhalt så det skulle behöva köras igen. Var lite kallt vid jäsningen så kanske den var lite svagare också, sket i OG också.

Kör en ny batch nu med Turbo pure 18% och har införskaffat en 100w. Den gör det bra mycket snabbare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback