• 5
  • 6
2019-09-17, 14:08
Medlem
Ad-infinitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Hur kan svenska tvbolagen ha råd och sända från SDHL när ingen tittar?

Ibland kan det ingå i avtal att man också måste sända damerna när man tecknar avtal att sända en sport.
Det kändaste exemplet är när TV4 "tvingades" sända damhandbollen tidigt 2000-tal. Det ingick i deras avtal med att, exklusivt, få sända herrhandbollen. Där hade TV4 ruskig tur för det var då damlandslaget i handboll slog igenom och blev populära ute i stugorna. Samtidigt så började det gå sämre för herrarna men TV4 kunde ändå fortsätta tjäna pengar på damernas framgångar.

När det kommer till damhockey på TV så är det väl två kanaler som sänder.
SVT och CMore. SVT behöver vi inte ens diskutera hur det bekostas. Det är skattepengar som går dit.
För CMore kan jag tänka mig att SDHL är med och bekostar produktionskostnader. Eller om de har en duktig säljare som fått CMore att tro på ett koncept kring damhockeyn.
Men troligen inte då CMore (Tv4) för några år sedan avbröt samarbetet med damallsvenskan (fotboll) p.g.a. för få tittare och att det inte fanns ekonomi i det.

Så, min gissning är:
SVT sändningarna bekostas givetvis genom skatten.
CMore sändningarna bekostas av SDHL själva.
Citera
2019-09-17, 17:16
Medlem
Mich13s avatar
Sofia Reideborn är verkligen modig som inte står bakom dessa orimliga krav och vågar säga som det är.

Citat:
"Har man skickat ned ett landslag i B-VM ska man inte bonus. Det är som att jag skulle gå till min chef och medge att jag gjort ett skitdåligt jobb men för att jag ska prestera bättre ska chefen först garantera mig en bonus."

https://www.hockeysverige.se/2019/09...gt-for-fem-ore

Får säkert mycket skit bakom ryggen av andra spelare för det.
Citera
2019-09-21, 10:31
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mich13
Sofia Reideborn är verkligen modig som inte står bakom dessa orimliga krav och vågar säga som det är.

https://www.hockeysverige.se/2019/09...gt-for-fem-ore

Får säkert mycket skit bakom ryggen av andra spelare för det.
Absolut att hon ska ha cred för det. Det är bra att mer förnuftiga spelare också får komma till tals i den där gökungekulturen de fostrar inom damhockey. De kräver bonus för att vinna B-VM, herregud.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in