2009-09-01, 23:45
Medlem
STHLM2009s avatar
Jag är grymt bra på att lyssna och ge tips till människor. Jag har lätt för att tycka och tänka rätt. Mina kompisar pratar ofta med mig när dom har problem och oftast efter att dom pratat med mig som problemen löser sig.

#1 Kan man bli psykolog utan studier?
#2 Vad tjänar en psykolog?
#3 Hur lång tid tar det att bli psykolog?
#4 Är det ett lugnt eller stressigt jobb?
Citera
2009-09-01, 23:46
Medlem
Du måste gå utbildning, runt 20 tusen.
Citera
2009-09-01, 23:48
Medlem
Hur ska man kunna bli psykolog utan utbildning? I Sverige går det nog inte. Men jag vettefan hur det är med utlandet, någonstans kan du säkerligen "köpa" dig utbildningen och få det på paper... hur bra det nu är.
Citera
2009-09-01, 23:53
Medlem
Mandic!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordakim
Du måste gå utbildning, runt 20 tusen.
Snarare 27+ numera.
Citera
2009-09-01, 23:57
Medlem
SpaceCats avatar
Den här snubben lär väl ha klarat av det?
Marockansk psykoterapeut.

Aftonbladet

Sista stycket:
"I "Farmen" i höstas uppgav Sebastian först psykoterapeut som yrke. Han är dock inte registrerad hos Socialstyrelsen som legitimerad psykoterapeut vilket är ett krav för att få använda titeln.

Numer titulerar han sig därför chefsterapeut i Casablanca, Marocko.

- Vi hjälper affärsmän med problem. Det kan ju vara ett trauma att komma till ett nytt land och arbeta, säger han."
Citera
2009-09-02, 00:08
Medlem
Psykolog är skyddad yrkestitel. Det krävs en femårig högskoleutbildning plus någon tjänstegöring m.m. (jag är fel person att snacka om detta egentligen, men sök). Det går att utbilda sig utomlands och få sin utbildning godkänd av Socialstyrelsen och därmed kunna göra PTP och få en svensk psykologlegitimation (om jag har förstått det hela rätt, återigen sök).

Sedan är det ju så att det finns en massa terapeuter och andra psykologliknande yrken man kan utbilda sig till eller bli utan några direkta studier. Lite en definitionsfråga vad man menar med studier osv. Du kan starta en helt egen lära och praktisera enligt den, och även undervisa folk i den. Gå livets skola, jobba genom att erbjuda samtal för pengar, hålla föreläsningar osv. Eller så kan du åka till någon kursgård och bli terapeut, t.ex. naturterapeut, healer och allt vad fan det är. Som jag har förstått det så är olika former av psykologi som psykoanalys, KBT eller Neurolinguistic programming mindre seriösa, och där kan man ta utbildningar utan att ens ha gjort gymnasiet. Var precis inne och kollade på spas.nu och de nämner ingenting om behörighet till deras utbildning. Kalla detta för studier vettifan om jag tänker göra...

1. Nej. Psykolog är en yrkesskyddad titel som man endast har rätt att använda om man har studerat på högskolenivå (i fem år).

2. Irrelevant om vi antar att du inte vill studera. Men medel- till höginkomst måste det väl vara. Vad en person som tar betalt för att prata med folk tjänar å andra sidan, bestämmer ju den personen själv. Om du är bra så kan du nog ta ganska ordentligt betalat.

3. Legitimerad psykolog, sex år; fem år studier och ett år praktik.

4. Slå upp Gula Sidorna, Psykologer, ring och fråga. Det är mitt bästa tips, eftersom jag inte är legitimerad psykolog, utan endast sk. "hobbypsykolog".
Citera
2009-09-02, 00:10
Medlem
Som en parentes tycker jag att det verkar som att man dock kan bli psykoanalytiker för ca. 10'000 per år i fem år.

Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Hur ska man kunna bli psykolog utan utbildning? I Sverige går det nog inte. Men jag vettefan hur det är med utlandet, någonstans kan du säkerligen "köpa" dig utbildningen och få det på paper... hur bra det nu är.
Citera
2009-09-02, 00:10
Medlem
Fullständigt lysande!

Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Den här snubben lär väl ha klarat av det?
Marockansk psykoterapeut.

Aftonbladet

Sista stycket:
"I "Farmen" i höstas uppgav Sebastian först psykoterapeut som yrke. Han är dock inte registrerad hos Socialstyrelsen som legitimerad psykoterapeut vilket är ett krav för att få använda titeln.

Numer titulerar han sig därför chefsterapeut i Casablanca, Marocko.

- Vi hjälper affärsmän med problem. Det kan ju vara ett trauma att komma till ett nytt land och arbeta, säger han."
Citera
2009-09-02, 00:13
Medlem
Studieskulderna är ju inte små för en färdigutbildad psykolog.
Citera
2009-09-02, 00:14
Medlem
SpaceCats avatar
Psykologlöner

Fan, vilken spridning det var.
Undrar vad det är för stackare som harvar för 14-16 papp?

Edit:
Kolla spridningen i Medelålder över länen.
Senast redigerad av SpaceCat 2009-09-02 kl. 00:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in