Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-01, 21:42
  #1
Medlem
Var nyligen på styrelsemöte i min brf. Där berättade ordförande att allt vi säger skall stanna inom styrelsen och att ingen i huset har rätt att titta i mötesprotokollet.

Kan detta verkligen stämma?

edit
Kan säga att mitt intryck är att denna styrelse sköts mycket oprofessionellt då ordförande tycks fatta beslut helt på sentimentala grunder utan att ta hänsyn till föreningens intresse.
Citera
2009-09-01, 21:46
  #2
Medlem
TeEsErs avatar
Det stämmer. Styrelsens mötesprotokoll är inte offentliga. Detta eftersom styrelsen ibland behöver prata om individuella hyresgäser, deras uppförande och betalningsförmåga. Detta är inget som angår någon annan.

Du får manövrera ut ordföranden på annat vis.

/T
Citera
2009-09-01, 22:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det stämmer. Styrelsens mötesprotokoll är inte offentliga. Detta eftersom styrelsen ibland behöver prata om individuella hyresgäser, deras uppförande och betalningsförmåga. Detta är inget som angår någon annan.

Du får manövrera ut ordföranden på annat vis.

/T


Att man inte pratar om andra hyresgäster etc kan jag förstå. Att det dock skall vara hemligt att de parkeringsplatser som enbart råkar disponeras av styrelsemedlemmar inte planeras att beläggas med högre hyra förstår jag dock inte.
Citera
2009-09-01, 22:34
  #4
Medlem
Silkepilsmannens avatar
Om det är mötesprotokoll från styrelsens sammanträden så är det konfidentiellt. Men givetvis inte öppna möten där hyresgästerna deltager, som årsmöte mm.

//Fd ordförande
Citera
2009-09-01, 22:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silkepilsmannen
Om det är mötesprotokoll från styrelsens sammanträden så är det konfidentiellt. Men givetvis inte öppna möten där hyresgästerna deltager, som årsmöte mm.

//Fd ordförande


Okej, tack för svaret. Förutom de tillfällen då de rör enskilda individer vad finns det för anledning att hålla det konfidentiellt?
Citera
2009-09-01, 22:56
  #6
Medlem
DennisOlofs avatar
Det finns inget som säger att styrelsens möten och dess protokoll måste göras offentliga (om jag minns rätt) däremot har revisorerna rätt att ta del av detta.

På årsmöten eller extra föreningsstämmor där alla är kallade kan man inte hemligstämpla protokoll.

50 § Styrelsen är skyldig att på föreningsstämma lämna de upplysningar om föreningens verksamhet som medlem begär och som kan vara av betydelse för medlemmarna. Över beslut som fattas på föreningsstämma skall genom styrelsens försorg föras protokoll, vilket skall hållas tillgängligt för medlemmarna senast två veckor efter stämman.

Det går inte här att säga, vi lägger ut det på Internet utan det måste sitta uppsatt någon stans där alla kan ta del av det.

plainvanilla, styrelsen har rätt att fatta beslut oavsett vad dom grundar det på (fakta eller inte) så länge det går rätt till, ogillar man det går det att samla in folk och kalla till extra möte (extra stämma) där man avsätter styrelsen och väljer nya personer.

Det du borde klaga på är ju att en styrelse bör publicera eller låta folk ta del av styrelsens möte även om det inte är tvång enligt lag, sedan kan dom välja att dölja vissa punkter om det anses kränkande eller annat liknande. Det är en bra styrelse som då inte smyger med massa trams, vilket många gör.

Är du intresserad av det juridiska aspekterna kring BRF och Samfällighet så skaffa böcker från nordsteds juridik, mycket bra att känna till.
Citera
2018-09-25, 18:58
  #7
Medlem
H4C35G36s avatar
Om någon i föreningen vill ha ett årsmötesprotokoll, måste man ge ut det?

Hur är det om någon som inte är medlem i föreningen vill ha det?
Citera
2018-09-25, 21:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H4C35G36
Om någon i föreningen vill ha ett årsmötesprotokoll, måste man ge ut det?

Ja, senast tre veckor efter årsstämman.

Citat:
Ursprungligen postat av H4C35G36
Hur är det om någon som inte är medlem i föreningen vill ha det?

Det har de inte rätt till.
Citera
2018-10-14, 17:33
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Att man inte pratar om andra hyresgäster etc kan jag förstå. Att det dock skall vara hemligt att de parkeringsplatser som enbart råkar disponeras av styrelsemedlemmar inte planeras att beläggas med högre hyra förstår jag dock inte.

Om de endast planerar höja alla andras avgifter för likvärdiga platser bryter de mot likabehandlingsprincipen, olämpligt och mot lag och stadgar. (Om detta nu är den fulla och korrekta informationen). Du bör kontakta revisorn (föreningssvalda) samt reservera dig mot beslutet (annars ryker du också).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback