Citat:
Ursprungligen postat av bjoeern
Vet inte om detta är rätt tråd men jag tycker det..
Ska bli spännande att se hur tullen gör med den beslagtagna spriten, som det verkar så blir man tvungen att betala skatt om man vill ha sina grejer..
Men det jag funderar på är vad som händer i de fall som beslaget kommit innan beslutet om skatten, exempelvis mitt fall.
De tog varorna 17/10 , bestämmelser om skatten klubbas igenom i EU domstolen 23/11
Alltså var inget bestämt då jag beställde så jag borde ju komma undan utan skatt.
Någon som är i liknande sits och har något att bidra med? Jag känner mig väldigt fundersam.
En sak som är lustig är att det ryktas om att tullen kört allt beslagtagen sprit till Falkenberg där det är tänkt att det ska bli bussbränsle och tullen inte längre har spriten i sin "ägo"
Detta innebär ju att dom kommer ha problem (vilket dom iofs redan har med tanke på dom ca 7000 törstiga ute i landet)
Om man tänker som du skulle ju staten ha rätt till din sprit eftersom att "beslutet inte var klubbat" när dom gjorde beslaget.
Nä, det du kan hoppas på är att hela den här ideén med skatt försvinner, vilket du har anledning att tro eftersom att för det första så handlar det prejudicerande fallet om OSKATTAD alkohol som köpt direkt ifrån en leverantör och att domen även säger att spriten inte ska beskattas om frakten ombesörjs av ett fraktbolag med säte i annat land än det där spriten konsumeras, och för det andra ska samma person som drev målet om internetspriten från början driva ett mål om skatten.
Så om jag var du skulle jag känna mig ganska lugn kring det där med skatten faktiskt, men inte av den anledning du själv nämner.