• 1
  • 2
2009-08-31, 22:52
Medlem
Sjveds avatar
Efter att ha hört att det man tror är wasabi inte är detta blir man lite sur.

Jag köpte en tub "Tsunami Wasabi" (japp den heter så) i USA men har inte kvar innehållsförteckningen så jag vet inte om den var äkta men troligtvis inte.

En tub "S & B Prepared Wasabi" inköpt i Sverige innehåller enligt den svenska deklarationen pepparrot, mjölksocker, majsolja, smakämnen och färgämnen m m.

Det roliga är att på den engelska innehållsförteckningen står det "Guar Gum" vilket översätts med "guar tandkött"!

Till frågan: Hur ser innehållsförteckningen i en tub äkta wasabi ut?
Citera
2009-08-31, 23:04
Medlem
BridgeRocks avatar
Wasabi är en rot och det är wasabipastan som du är ute efter. Dom flesta wasabipastorna innehåller mest pepparrot, massa smakämnen och en liten del wasabi, som är väldigt dyr att producera.

Var inte något svar på din fråga, men det är väldigt svårt och dyrt att få tag på äkta wasabipasta.
Citera
2009-09-01, 06:41
Medlem
klybans avatar
Wasabi ofta gjort på wasabi pulver från roten, och antar att dom späder ut wasabin genom göra såhär och då billigare.
Finns sällan färsk att tillgå av vad jag förstått i SE.

Sen är det väldigt svår odlat också eftersom det kräver rinnande vatten.
Citera
2009-09-01, 07:28
Medlem
ayadews avatar
Åk till Japan, enda du kan göra i princip. Och var beredd på att betala några månadslöner...
Eller så kan du lösa det genom att använda pepparrot istället, personligen gillar jag det mer.

"Riktig" wasabi späds ut med stora mängdes pepparrot i vilket fall som helst vad jag vet.
Citera
2009-09-01, 08:39
Medlem
Tubwasabi är allt som oftast inte wasabi.. mikroskopiska mängder läggs kanske till, mest för namnets skull.

Så vitt jag vet finns inte wasabiroten att få tag på i Sverige pga alldeles för höga kostnader och problem med transport. Wasabirot odlas lite överallt, inte bara i Japan, t.ex. i USA, Kina och Taiwan.
Citera
2009-09-01, 10:59
Medlem
R.Stotzkys avatar
Köp wasabipulver och blanda med vatten. Wasabirot lär du nämligen inte hitta i Sverige, och den skulle dessutom hinna ruttna tio gånger om innan du gjort slut på den, även om du äter wasabi morgon, middag och kväll. Äkta wasabipulver skall enligt uppgift finnas på Cajsa Warg på Söder i Stockholm, och skall även kosta därefter.

Nåja, nästan all "wasabi" som används både i Sverige och Japan är smaksatt pepparrot, så om du inte vill lägga en smärre förmögenhet på lite pulver så råder jag dig att hitta en favorit bland de falska wasabisorter som finns i Sverige och hålla dig till den.
Citera
2009-09-01, 11:30
Medlem
Papa Dans avatar
Jodå, klart det finns import av wasabi, blev bjuden på färskriven rot på förra GastroNord, tror företaget hette Japan Import eller liknande och höll till i Stockholm... googla!
Citera
2009-09-01, 12:17
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papa Dan
Jodå, klart det finns import av wasabi, blev bjuden på färskriven rot på förra GastroNord, tror företaget hette Japan Import eller liknande och höll till i Stockholm... googla!
Att som privatperson köpa färsk rot är att slänga pengarna i sjön. Det är som att köpa en supermagnum champagne bara för att du behöver två deciliter till en soppa.
Citera
2009-09-01, 13:11
Medlem
meepers avatar
Som sagt är det lite överkurs att som privatperson köpa och riva äkta wasabi. Men är du nyfiken på smaken finns det ibland hos vissa restauranger. I våras vet jag att Pontus! på Brunnsgatan hade äkta wasabi som tillval på menyn i baren, men vet inte om det finns kvar.

Utomlands har jag testat, men måste säga att det inte riktigt är värt den extra kostnaden. Smakar väldigt starkt och är annorlunda i konsistensen (som påminner om riven pepparrot).
Citera
2010-10-13, 18:18
Medlem
Slackoffs avatar
Bump.
Finns det på något sushi ställe i Stockholm?
Citera
2010-10-13, 20:23
Medlem
yukikazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Bump.

på raw kanske?
Citera
2010-10-13, 20:40
Medlem
stånkare wonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Bump.

Finns på Samba Sushi i götgatsbacken, du måste dock fråga om det, står inte på menyn men dom har det i frysen till "vip gäster".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in