2009-08-31, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varnim
Har du en negativ acceleration så minskar hastigheten. Men detta "uttryck" har jag aldrig hört användas utanför klassrummet när det gäller fysik och mekanik.
Deceleration , nu har vi löst det. Men när du motorbromsar använder du kompressionen innuti cylindrarna för att få stopp på fordonet.
Citera
2009-08-31, 20:06
Medlem
Marodeurs avatar
Fan vad mycket löst miljömuppsidiotifolk som svarar i tråden, dessutom utan någon som helst kunskap. Folk accelererar långsamt då dom är dumma i huvudet och tycker sig köra "snällt" med bilen.
Tänk att om man varvar mer än 3000 varv så blir motorn överstressad! att hålla sig mellan 2-3 tusen varv blint, utan någon som helst känsla för bilens karaktär tyder på okunskap och dåligt motorsinne.

Själv accelererar jag vad det går, med 72 hästar (för 24 år sen) är det inte annat att göra.
Det som förvånar mig mest är hur jag ibland kan ta in på bilen framför mig på t ex accelerationsfil till motorvägen, då min bil tar ganska lång tid att göra 50-70 i treans växel. Jävla sniglar
Citera
2009-08-31, 20:10
Medlem
Någon som har riktig fakta på att det är snålast att accelerera upp till hastigheten hårt istället för att ligga under ~3000rpm hela tiden och accelerera lugnare? Tycker att motorn borde vara bränsleeffektivare under de varvtalen.
Citera
2009-08-31, 20:11
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marodeur
Fan vad mycket löst miljömuppsidiotifolk som svarar i tråden, dessutom utan någon som helst kunskap. Folk accelererar långsamt då dom är dumma i huvudet och tycker sig köra "snällt" med bilen.
Tänk att om man varvar mer än 3000 varv så blir motorn överstressad! att hålla sig mellan 2-3 tusen varv blint, utan någon som helst känsla för bilens karaktär tyder på okunskap och dåligt motorsinne.

Själv accelererar jag vad det går, med 72 hästar (för 24 år sen) är det inte annat att göra.
Det som förvånar mig mest är hur jag ibland kan ta in på bilen framför mig på t ex accelerationsfil till motorvägen, då min bil tar ganska lång tid att göra 50-70 i treans växel. Jävla sniglar
Håller med. Folk är hopplösa. Som stressad och allmänt förbannad stockholmare blir man tokig på detta snåla miljömuppsbeteende. Dessutom har dom som sagt fel, bättre att dra på snabbt till den fart man ska ha.
Citera
2009-08-31, 20:16
Medlem
Mr-andersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Håller med. Folk är hopplösa. Som stressad och allmänt förbannad stockholmare blir man tokig på detta snåla miljömuppsbeteende. Dessutom har dom som sagt fel, bättre att dra på snabbt till den fart man ska ha.

Det är ju precis så jag tänker. Vem är det som har spridit falsk propaganda om att segdragning = bättre för miljön? Det tär ju både mer på bilen och miljön än något annat. Varva fritt upp till rätt hastighet och försök sedan efter det få ner varvtalet genom att lägga in 5 redan i 70 för att nämna ett exempel..
Citera
2009-08-31, 20:28
Medlem
Marodeurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodbollen
Någon som har riktig fakta på att det är snålast att accelerera upp till hastigheten hårt istället för att ligga under ~3000rpm hela tiden och accelerera lugnare? Tycker att motorn borde vara bränsleeffektivare under de varvtalen.
Bilen är effektivast där den utvecklar mest effekt. Dvs får du ut 140hk vid 5000 rpm ska du också accelera vid ungefär dessa varv för att få full effektivitet.

Du drar kanske inte minst soppa då, förstås men det är effektivast då man räknar med tid i ekvationen.

Inte följer jag detta slaviskt, men så är det - även om nu bilen tar mer soppa än om du kör på fyrans växel mellan 40 och 70 som exempel.

Alla som har läst högstadiefysik känner till detta med arbete.

Fördelen vid en ordentlig varvning (givetvis när motorn håller arbetstemperatur) på över ca 4000 varv är att många motorer förmodligen aldrig får "blåsa ur" skit på det viset (högst ovetenskaplig uppfattning av mig och många andra) och dessutom kan du hoppa över fler växlar, samtidigt som du accelerar snabbare än om du ska köra 1-2-3-4-5 och gasa med ynka 30%, vilket tar såpass lång tid att du säkerligen förlorar i bränsleekonomi.
Citera
2009-08-31, 20:35
Medlem
KristerKlisters avatar
Citat:
Bilen är effektivast där den utvecklar mest effekt. Dvs får du ut 140hk vid 5000 rpm ska du också accelera vid ungefär dessa varv för att få full effektivitet.

Du drar kanske inte minst soppa då, förstås men det är effektivast då man räknar med tid i ekvationen.

Inte följer jag detta slaviskt, men så är det - även om nu bilen tar mer soppa än om du kör på fyrans växel mellan 40 och 70 som exempel.

Alla som har läst högstadiefysik känner till detta med arbete.

Fördelen vid en ordentlig varvning (givetvis när motorn håller arbetstemperatur) på över ca 4000 varv är att många motorer förmodligen aldrig får "blåsa ur" skit på det viset (högst ovetenskaplig uppfattning av mig och många andra) och dessutom kan du hoppa över fler växlar, samtidigt som du accelerar snabbare än om du ska köra 1-2-3-4-5 och gasa med ynka 30%, vilket tar såpass lång tid att du säkerligen förlorar i bränsleekonomi.
Att verkningsgraden skulle vara högst där friktionen i motorn är som störst dessutom med rikast blandning vet jag inte om jag köper...

Byter man kammrem enligt verkstadsmanualernas intervaller så skulle jag dessutom mana till lite mer efterforskning ifall tar för vana att växla vid 5000rpm
Citera
2009-08-31, 20:40
Bannlyst
Jag lärde mig alltid att hoppa över 4:an när jag övningskörde och skulle upp i >70. Nuförtiden hoppar jag också över 2:an ibland, men det känns som att det tar mer på motorn, men det kanske bara är som jag inbillar mig.

Kör jag automat är det alltid kickdown som gäller.
Citera
2009-08-31, 20:40
Medlem
Citat:

Effektivast vid det varvtal där effekten är högst är såklart helt FEL. Annars tycker jag det är lite kul när det pratas om tidseffektivitet när det knappast kan vara så mycket tid som sparas.. vad har ni bråttom till? Ligga och slöa framför TVn?
Citera
2009-08-31, 21:08
Medlem
subpixels avatar
Man skall köra med den kombination av vridmoment och varvtal som ger bäst verkningsgrad under accelerationen. För en "normal" bil ligger detta varvtal på ca 3000 varv/min.
Citera
2009-08-31, 21:44
Medlem
Styrbjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walkabouts
Bättre för moder jord!

Eller tydligen inte om man ska se tidigare talare. Men ta min automat v6, är nog inte så bra att dra på accet med den. Då går det bensin vill jag lova.

Ser man inte ofta i samma inlägg.
Citera
2009-08-31, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thermobarisk
Jag lärde mig alltid att hoppa över 4:an när jag övningskörde och skulle upp i >70. Nuförtiden hoppar jag också över 2:an ibland, men det känns som att det tar mer på motorn, men det kanske bara är som jag inbillar mig.

Kör jag automat är det alltid kickdown som gäller.
Att hoppa över tvåan låter ju bara dumt, då ettan är i stort sett till för att komma iväg. Två till tre billängder fick jag lära mig i körskolan att man ska köra på ettan, vilket jag tycker är ganksa lagom. 3an eller 4an kan man gott hoppa över dock.

Ang. topic så håller jag med, många är sega. Nu kör jag iofs mestadels automat men att gasa på hyfsat och snabbt växla upp till tvåan tycker jag man kan göra, en bil slits fan inte av att varva 2-3k rpm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in