2011-04-12, 16:09
Medlem
brynarns avatar
Gossar, gossar.....

Vad spelar det för roll om man var jägare eller ej. I slutändan var vi alla bara värnpliktiga. dvs inte så fränt.....

Jo, jag gjorde lumpen som jägare om ni undrar. Jag tycker så här i efterhand inte att det var särskilt häftigt.

Men det verkar vara en vanlig företeelse bland många som sitter på sina tråkiga kontor med ett jobb man inte vill ha och som kommer hem till sin fula och tråkiga fru och olydiga ungar.

Då sitter de där och tänker tillbaka: "Då jag var i lumpen,då var jag minsann jägare!"

Då känner de sig i alla fall lite stolta!

Citera
2011-04-12, 16:46
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brynarn
Gossar, gossar.....

Vad spelar det för roll om man var jägare eller ej. I slutändan var vi alla bara värnpliktiga. dvs inte så fränt.....

Det är klart man skall vara personligt stolt och nöjd över att man genomfört en krävande utbildning, förmodligen på ett bra sätt och att man bidragit till försvaret av Sverige med mer svett och mer arbetstid, om än inte med blod, än de flesta. Att pröva sig, öva pannbenet och i största allmänhet lära sig att veta hut och göra som man blir tillsagd, men på ett förståndigt sätt (en död jägare är en dålig jägare) kan knappast skada någon.

Sedan kan man gärna tillåta jägarna att mysa litet extra åt sin värnplikt. Det betyder inte automatiskt att man är en bättre människa, tuffare när man fyller 45 eller man är mera värd rent allmänt. Såklart.
Citera
2011-04-12, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Ehh, vad snackar du om? Jag gjorde lumpen som KBS på I22 på 90-talet och visst hade vi en gemensam övning med K4 då. Det var en 16 dagars och hela Norrlandsbataljonen övade tillsammans. Det skedde någonstans mellan Pajala och Överkalix om jag inte missminner mig.

Det börjades med uppvisningar där en på I22 (Han hette förövrigt Wolf) fick springa fram till en skjutvall och bränna iväg 2 magasin med AG90 i snabb följd, och varför jag minns det så väl var för att när han vände sig om hade han börjat blöda näsblod och trycket hade gjort så han såg helt överjävlig ut i ansiktet när han kollade på publiken. En gedigen mördare.
Sen fick vi köra ut i grupper med bandvagnar samt köra spaning i 1 vecka eller 2. Det var en jävligt rolig övning förövrigt.

Jag är förresten från Stockholm och kom till I22, men nu kommer jag slå hål på ännu en jobbig grej för vissa.
Jag sökte egentligen till KJ, men föll tyvärr på milen ute på Rindö då jag inte hade tränat inför den (jävligt puckat, jag vet) så jag sprang 3 minuter för slött och kom inte in där. Då sa mönstringsgubben att min andra tjänst (som alla hade som en backup om man skulle missa KJ-uttagningen) var att stå vakt ute i Kungsängen. Något jag totalvägrade och sa att dom borde ha mer nytta av mig på något annat ställe eftersom jag fortfarande hade klarat all annan fysik utan problem. Då fråga dom om jag klarade kyla och sa att jag hade goda förutsättningar för att komma in som KB-elev på I22.

Man får lite nostalgi när man läser trådar som dessa.

oj grattis, en hel övning mellan K4 och I22 på hela 90-talet dvs hela 10år.
bra jobbat.

kan någon komma med ytterligare en övning?
har vi två eller kanske tre?

inte?

ok
Citera
2011-04-12, 20:59
Medlem
Haha, nästan lite kul att läsa all skit K3 får. Dessvärre är det ju en minoritet från K3 som lagt grund till detta rykte, precis som någon nämnde, allt som oftast tillhörande vpl. stab och tross pluton. Även kul med folk som totalt sågar verksamheten som bedrivs på t.ex LBB utan att ha någon som helst insikt i tjänsten annat än att ha "hört från en polare eller dylikt". Kicking Horse - ca 14 mil med GRK, ja det gör ju varenda jävel i FM . Sgt. Findeboll vet vad han pratar om. Denna satir var även ganska klockren, dock tycker jag fbjs får en oförtjänt hård känga, duktiga killar, iaf de jag jobbat med.

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är väl känt att jägare finns av olika modeller och sporter. Här ett försök till karaktäristika:

Fallskärmsjägaren är oftast en trevlig och lugn kille med ödmjuk framtoning. Han har heller inget att bry sig om, för alla vet att han är värst - hoppa ut ur fullt fungerande flygmaskiner är galet så det räcker. Han snokar i allt, skvallrar gärna för rätt personer. Undviker konflikt om det går, feg och lömsk om det behövs. Gillar långpromenader, men bara ena vägen.

Kustjägaren är en rå sälle med högt adrenalin. Han vet också att han är värst, ty han har badat i blod och bajs. Han har också pinkat i sin egen torrdräkt. När andra jägare har en inre motor som driver dem har KJ en stor fjäder i ryggen, skickligt uppdragen av befälen. Har kanot ihop med en kompis, gillar när det är vått.

Fjälljägaren är en kylig typ. När andra fryser fast vallar han om och går vidare. Gillar ödemark, fjäll och frisk luft. Har egna skidor, som ingen får låna. Kan ofta finska. Ses för det mesta i snödräkt.

K3-jägaren har ett lillebrorskomplex till andra jägare, likaså en del av hans befäl. Det man saknar i inre övertygelse kompenserar man med en yttre attityd. Därför skriks, studsas och putsas det en aning mer på K3 än andra ställen. Ingen bär heller sin basker lika vackert som en jägare från K3.

Nästan-jägaren har ofta en både jobbig och krävande tjänst, och för att pigga upp de som får slita lika ont delas det ut både baskrar och bågar med olika beskrivningar. Genom täta ändringar av befattningar och utbildningar får nästan alla en helt unik position och kan därför stolt titulera sig som "jägarutbildade" även om man egentligen är ronderande flygplatsvakt med hund, eller tittar till vanligtvis öde öar i skärgården.

Men det finns väl fler?

Med vänliga hälsningar

/En glad och ödmjuk Livhusar
Citera
2011-04-12, 23:33
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derec
oj grattis, en hel övning mellan K4 och I22 på hela 90-talet dvs hela 10år.
bra jobbat.

kan någon komma med ytterligare en övning?
har vi två eller kanske tre?

inte?

ok

Nu var inte min post någon gliring överhuvudtaget utan jag berättade bara min lilla historia.
Det som var bra med min post var att jag kom i kontakt med en av beväringarna som låg inne samtidigt, sånt är alltid kul så man kan skvallra runt i pm's och dylikt.
Citera
2011-04-13, 00:01
Medlem
MalinLindquists avatar
för att nå resultat i ämnet så bör jägar begreppet definieras bättre. Jägarbenämningen kommer från Tyskland och är synonymt med lätt infanteri enligt den tyska traditionen. Norrlandsbrigaden var arktiskt lätt infanteriförband och kan därför översättas till arktiskt jägar förband. Jägarförband (lätt infanteri) rör sig snabbt o långt, anfaller snabbt och drar sig ur lika snabbt för att gömma sig igen.
Senast redigerad av MalinLindquist 2011-04-13 kl. 00:05.
Citera
2011-04-13, 02:14
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalinLindquist
för att nå resultat i ämnet så bör jägar begreppet definieras bättre. Jägarbenämningen kommer från Tyskland och är synonymt med lätt infanteri enligt den tyska traditionen. Norrlandsbrigaden var arktiskt lätt infanteriförband och kan därför översättas till arktiskt jägar förband. Jägarförband (lätt infanteri) rör sig snabbt o långt, anfaller snabbt och drar sig ur lika snabbt för att gömma sig igen.

Så här är det, Lindquist: Jägeri utbildades på skolorna, (AJS (I22), FJS och KJS (KA1)) samt K3 och K4. Det fanns ett antal varianter, underrättelseförband, gränsjägarförband, fristående jägarkompanier och fristående jägarbataljoner. Sedan fanns det en del specialtjänster som delvis var av samma karaktär eller oerhört krävande på andra sätt,men de var inte jägare, så som vi definierat jägare sedan VK2.

Norrlandsbrigaden var inget jägarförband, var aldrig avsett att vara ett sådant. Det är bara att räkna på buren RU och uthållighet, så inser man detta. Jägarförband hade regelmässigt 28 dagars RU med egna rsurser (dvs släpat, draget, buret...)

Notera nu: IB och NB var alla väl övade, kompetenta förband - det är inte det som saken handlar om. Men där jägarförbandens personal tränade personlig kompetens och självständig förmåga i stridspar, grupp, halvtropp eller tropp, så övades brigaderna i pluton, kompani och bataljon för att bli en fungerande enhet, där samverkan, eldkraft och hållfasthet var honnörsorden. (Den som vill kan säkert förlänga den förklaringen ända in på depåförbanden... alla behövdes, men på olika sätt).

(Den som vill kan utan vidare fundera litet på vad vi hade, men inte längre har, då det gäller nationell försvarsförmåga)

Men för den enskilde individen var det stor skillnad på hur och vad man övade under utbildningstiden. När grön (vit-(tjänsten var över skulle man bli bra på strid, inte bra på att gå hungrig eller hålla sig i skymundan med kikare och radio, veckovis.
Senast redigerad av Bergakungen 2011-04-13 kl. 02:27.
Citera
2011-04-13, 03:02
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Ang "marinbasjägare" se: https://www.flashback.org/sp22327778

Militärpolisjägarna (MPJ) utbildades på K1.

Aj aj aj, vad det känns som att jag utmanar ödet, men rätt ska vara rätt

Militärpolisjägarna kallar gärna sig själva för just det MEN de hette MilitärpolisJAKT, den enskilda soldaten skulle INTE kallas jägare och inte heller var det en jägarutbildning. Om minnet inte sviker mig så skulle de jaga (därav Jakt?) sabotörer m.fl. de var m.a.o. ungefär så mycket bakom egna linjer som man kunde komma (sen förekom säkert fantasifulla övningar arrangerade av medlemmar ur subalternkåren och BFA där Militärpolisjägarna - på guds och kungens order - skulle flygas till moskva och inta kremlin.* Det påverkar dock inte vad de egentligen var till för)

*I själva verket var "helikoptern" en TGB20, Moskva stora sätra, och Kremlin ett stabstält befolkat av två medlemmar ur hemvärnets dalaregementsgrupp med egenköpta smockar och blåa pads. Att åka bilburen hellikopter är dock ingenting att fnysa åt i sig, de har de sysslat med i Karlsborg i nått decennium och de är fortfarande "fecking nails" om man får tro dem själva.
Citera
2011-04-13, 06:54
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Aj aj aj, vad det känns som att jag utmanar ödet, men rätt ska vara rätt

Militärpolisjägarna kallar gärna sig själva för just det MEN de hette MilitärpolisJAKT, den enskilda soldaten skulle INTE kallas jägare och inte heller var det en jägarutbildning. Om minnet inte sviker mig så skulle de jaga (därav Jakt?) sabotörer m.fl. de var m.a.o. ungefär så mycket bakom egna linjer som man kunde komma (sen förekom säkert fantasifulla övningar arrangerade av medlemmar ur subalternkåren och BFA där Militärpolisjägarna - på guds och kungens order - skulle flygas till moskva och inta kremlin.* Det påverkar dock inte vad de egentligen var till för)

*I själva verket var "helikoptern" en TGB20, Moskva stora sätra, och Kremlin ett stabstält befolkat av två medlemmar ur hemvärnets dalaregementsgrupp med egenköpta smockar och blåa pads. Att åka bilburen hellikopter är dock ingenting att fnysa åt i sig, de har de sysslat med i Karlsborg i nått decennium och de är fortfarande "fecking nails" om man får tro dem själva.

Du har helt rätt, 'J' står för jakt i deras 'MPJ'. Sen var det lite slarvigt uttryckt av mig när jag skrev "militärpolisjägarna" men jag skyller på att det är såpass allmänt vedertaget (även om det inte är helt korrekt). Fast det finns underligare benämningar på dem - "Military Police Rangers"...
Citera
2011-04-13, 09:38
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Norrlandsbrigaden var inget jägarförband, var aldrig avsett att vara ett sådant. Det är bara att räkna på buren RU och uthållighet, så inser man detta. Jägarförband hade regelmässigt 28 dagars RU med egna rsurser (dvs släpat, draget, buret...)
NorrlandsBrigaderna ( + fristående Norrlandsbataljonerna som ett tag ingick i Gränsjägareregementena) hade mycket snarlika uppgifter som Jägarförbanden i Norr.
Huvuduppgiften var Fördröjningsstrid, men med den skillnaden att NorrlandsBrigaden hade betydligt större eldkraft, och ser du till större ammunitionseffekter mm så hade tveklöst Brigaderna mer RU jämfört med jägarförbanden.

I Finland så motsvarade deras JägarBrigader våra NorrlandsBrigader.
Citera
2011-04-13, 10:25
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil

I Finland så motsvarade deras JägarBrigader våra NorrlandsBrigader.

Nu talar jag inte om tyska eller finska språkbruket och deras bruk av ordet "jägare" (Jäger eller jäkkari) inom framförallt finska försvaret utan om svensk utbildning, träning och avsedda krigsuppgifter. I Finland talar man dessutom om sissi-förband då vi talar om jägarförband.

En finsk jägare är en lätt infanterist, alldeles korrekt, men har ingen bäring på våra jägarförband. Om man vill kalla Norrlandsbrigadens infanteri för lätt eller medeltungt kan vara en smaksak.
Senast redigerad av Bergakungen 2011-04-13 kl. 10:31.
Citera
2011-04-13, 10:40
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Nu talar jag inte om tyska eller finska språkbruket och deras bruk av ordet "jägare" (Jäger eller jäkkari) inom framförallt finska försvaret utan om svensk utbildning, träning och avsedda krigsuppgifter. I Finland talar man dessutom om sissi-förband då vi talar om jägarförband.

En finsk jägare är en lätt infanterist, alldeles korrekt, men har ingen bäring på våra jägarförband. Om man vill kalla Norrlandsbrigadens infanteri för lätt eller medeltungt kan vara en smaksak.
Jägare - är en benämning på lättare infanteriförband, vilket stämde bra även i Sverige ( även om truppslaget var ett annat).

Finska och Svenska (jägar) Norrlandsbrigader hade mycket likartade krigsuppgifter som våra svenska jägarbataljoner/kompanier.

I tidigare Svenska Norllandsbrigader NB69 så var organisionen mycket likt den som senare fanns i Jägarbataljonerna. NB85 fick istället mer bandvagnar ( även om det fortfarande var otillräckligt).

I fördröjningsstrid så var knappast en Norrlandsbrigad sämre än ett antal Jägarebataljoner, snarare tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in