2009-09-10, 18:07
Medlem
Indweller108s avatar
Förklaringen med cykeln kan vara detta:
Kollade in LB's adress via Ratsit. Utgår man från Oliwer Twist visar det sig att hennes bostad i centrala Västerås ligger c:a 400 meter i ena riktningen från puben. Hennes arbetsplats ligger emellertid c:a 300 meter åt det helt
motsatta hållet!
Tror därför hon lämnade cykeln utanför OT för att kanske inom en halvtimma plocka upp den på vägen hem, eftersom hon då skulle passera OT igen.
Anledningen att hon skulle till jobbet vid den här tiden kan helt enkelt ha
varit att hon bara skulle hämta nånting hon glömt, en handväska, mobilen eller plånbok etc....

Men fortfarande återstår ju frågorna kring om hon hade sällskap från OT till jobbet. Här är ju mannen med "kula" och vit T-shirt som dansade med henne ett flertal gånger under kvällen intressant.

Vet inte om polisen verkligen konstaterat att LB mördades före att misshandeln av den skallskadade mannen inträffade. Kan ju vara en journalistisk miss från VLT's sida!

Står i VLT att LB drog sitt passerkort sista gången 01.30. Av det uttalandet
kan man dra slutsatsen att hon har alltså dragit kortet minst två gånger.

Frågan är då, måste man dra kortet även vid utpassering. Måste man inte det, då borde det logiska vara att LB skulle ha använt kortet enbart en gång.
Jag tvivlar att man måste dra kortet för att gå ut. Men man vet aldrig!
Vaktbolaget vill kanske även registrera folk som passerar ut.
Citera
2009-09-10, 18:22
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Har det därmed även spekulerats i att hon blivit diskret avvisad ifrån OT, eller handgripligen försökte fly ifrån någon, eller var nödutgången välfrekventerad för vissa besökare (alltså som ett alternativ till den vanliga entrén)?

Nödutgången används inte alls. Hon ska inte heller ha blivit avvisad utan tagit sig ut genom den för egen maskin. Oklart varför.

Citat:
Ursprungligen postat av BredPitt
Om ryktet stämmer så borde väl det vid det här laget ha varit bekräftat i tidningen. Och jag kan inte minnas att jag läst det.

Skulle inte tro att allt bekräftas i tidningen. Skulle snarare tro att ganska lite av det som polisen vet kommer ut där innan de själva vill det. Uppgiften om att polisen frågade om en man i vit t-shirt hörde jag själv t ex i lördags kväll och det kom väl ut i media alldeles nyligen.
Citera
2009-09-10, 18:33
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slumlord
Nödutgången används inte alls. Hon ska inte heller ha blivit avvisad utan tagit sig ut genom den för egen maskin. Oklart varför.
Hon tycks därmed ha lämnat lokalen någorlunda hastigt.

Här ser jag tre alternativ:
1) Hon kände sig yr, full eller sjuk - "behövde luft" av någon anledning.
2) Hon kände sig förföljd.
3) Hon lämnade nödutgången med annan person - troligen i samförstånd med denne.

Citat:
Skulle inte tro att allt bekräftas i tidningen. Skulle snarare tro att ganska lite av det som polisen vet kommer ut där innan de själva vill det. Uppgiften om att polisen frågade om en man i vit t-shirt hörde jag själv t ex i lördags kväll och det kom väl ut i media alldeles nyligen.

Nej, vissa saker når helt riktigt aldrig tidningen! Andra publiceras inte trots tidningens vetskap.
Senast redigerad av Mandelbrot 2009-09-10 kl. 19:00. Anledning: Lade till tredje alternativ samt "publiceras inte"
Citera
2009-09-10, 18:52
Medlem
Houldings avatar
Lämnade hon genom nödutgången så får iaf jag känslan av att hon inte gjorde det ensam.
Citera
2009-09-10, 18:56
Medlem
Citat:

Han kanske stod och väntade utanför/i dörren på henne, hon fick kalla fötter, väljer att dra bakvägen till jobbet för att ringa till nån bekant som kan möta upp, kanske kände att denna man var inte bra... men hon hade ju berättat vart hon jobba...

Edit:
Men vet inte.. har svårt tro att en 50+ tar bakvägen på något sätt, måste varit en jobbig situation för en hyggligt livserfaren kvinna... jag väntar att tro på bakvägen till det "bekräftas", hur vet jag inte
Senast redigerad av Perception 2009-09-10 kl. 19:08.
Citera
2009-09-10, 19:10
Medlem
pulgas avatar
Vi vet att en man dansade flera gånger med henne under kvällen. Han var klädd i en åtsittande vit t-shirt och ljusa jeans. Han var 185 centimeter lång, ungefär, med kortklippt hår och normal kroppsbyggnad.

Vittnen har sagt att mannens T-shirt satt åt över magen.
Börje Strömberg poängterar att mannen inte på minsta sätt är misstänkt för mordet. Han har bara setts dansa flera gånger med Lena Berglund: - Det kan ha varit så att hon pratade med honom, kanske hon nämnde något om vart hon skulle gå, varför hon skulle gå till jobbet och sådant.

Polisen vill därför gärna prata med honom, för att eventuellt få ytterligare en pusselbit till det komplicerade pussel av vittnesmål och iakttagelser som kan leda till att mordet klaras upp.

Polisen vet inte hur Lena Berglund gick från Oliver Twist till trappuppgången på Munkgatan där hon senare hittades död, trappan upp till hennes arbetsplats, och vet inte om hon gick dit ensam eller i sällskap.

Det enda som är klart är att hon bevisligen var på Oliver Twist strax före klockan 01.00 lördagen den 29 augusti, att hon använde sitt passerkort för att komma in i trappuppgången på Munkgatan klockan 01.36, och att hon hittades död vid 10.40-tiden. Det är inte heller känt om hon var ensam när hon gick in i trappuppgången eller om hon var i sällskap då.

Polisen väntar fortfarande på svar från Statens Kriminaltekniska Laboratorium avseende en stor mängd prover som tagits.

Ja jusst det. Du är inte misstänkt på något sätt lilla gubben.... kom till polisen, vi vill bara veta vad ni pratade om....
Senast redigerad av pulga 2009-09-10 kl. 19:28.
Citera
2009-09-10, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pulga
Vi vet att en man dansade flera gånger med henne under kvällen. Han var klädd i en åtsittande vit t-shirt och ljusa jeans. Han var 185 centimeter lång, ungefär, med kortklippt hår och normal kroppsbyggnad.

Vittnen har sagt att mannens T-shirt satt åt över magen.
Börje Strömberg poängterar att mannen inte på minsta sätt är misstänkt för mordet. Han har bara setts dansa flera gånger med Lena Berglund: - Det kan ha varit så att hon pratade med honom, kanske hon nämnde något om vart hon skulle gå, varför hon skulle gå till jobbet och sådant.

Polisen vill därför gärna prata med honom, för att eventuellt få ytterligare en pusselbit till det komplicerade pussel av vittnesmål och iakttagelser som kan leda till att mordet klaras upp.

Polisen vet inte hur Lena Berglund gick från Oliver Twist till trappuppgången på Munkgatan där hon senare hittades död, trappan upp till hennes arbetsplats, och vet inte om hon gick dit ensam eller i sällskap.

Det enda som är klart är att hon bevisligen var på Oliver Twist strax före klockan 01.00 lördagen den 29 augusti, att hon använde sitt passerkort för att komma in i trappuppgången på Munkgatan klockan 01.36, och att hon hittades död vid 10.40-tiden. Det är inte heller känt om hon var ensam när hon gick in i trappuppgången eller om hon var i sällskap då.

Polisen väntar fortfarande på svar från Statens Kriminaltekniska Laboratorium avseende en stor mängd prover som tagits.

Ja jusst det. Du är inte misstänkt på något sätt lilla gubben.... kom till polisen, vi vill bara veta vad ni pratade om....

Precis...

Det faktum att den här personen uppenbarligen inte redan har gett sig till känna av egen kraft kanske säger en hel del också.
Citera
2009-09-10, 19:23
Medlem
pulgas avatar
Citat:

Det här är ju den intressantaste upplysningen i hela tråden. Förut har vi bara vetat att hon har suttit tyst och "okontaktbar" i baren. Om hon sedan setts dansa borde okontaktbar betyda "på kanelen". (Om det nu stämmer).

Nu framkommer att hon faktiskt har haft sällskap på baren. Att hon dessutom smiter ut bakvägen är ju ytterligare väldigt intressant, av två anledningar.

Om man dansar med någon och sedan smiter ut bakvägen kan detta betyda följande;

1. Hon smiter från honom.
2. De smiter för att hon inte vill att de skall bli sedda av folk hon känner (liten stad mycket snack).

Är det så att hon smiter från honom, då borde man ju inte ta sig till jobbet.
Om jag skulle smita från någon hade jag nog försökt få tag på en taxi ASAP, för att göra det svårare för honom att förfölja etc. Även om hon smiter och väljer att gå till jobbet, för att han inte skall veta vart hon bor etc, verkar det vara en väldigt snurrig tanke. Jag tror inte det.

Jag tror att hon i sådana fall har gått till jobbet för att "ha det lite kul".
Han är gift, hon har dottern hemma, en drink för mycket och den álldeles för farliga idén att sticka inom på jobbet kommer upp på tapeten.

-Kan vi inte gå någonstans.
-Min dotter är hemma.
-Till mig kan vi inte gå, frugan är där.
-Ett hotell?
-Njae, inte så bra, frugan kan få höra det ryktesvägen. En snabbis i en trappuppgång kanske?
-Jag vet, vi kan dra till mitt jobb. Det ligger bara runt hörnet.....
Senast redigerad av pulga 2009-09-10 kl. 19:25. Anledning: Göra det mer lättläst
Citera
2009-09-10, 19:27
Medlem
pulgas avatar
Man undrar ju vem som går på disco med en hammare i jackfickan....
Citera
2009-09-10, 19:38
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:

Den presumtive mördaren behöver inte ha haft vapnet på sig om det är den brandyxa som RoSannaH tipsade om i inlägg #538. De kan ha haft kärvänligt sällskap till hennes arbetsplats. Därefter kan hon ha slagits ner i trapphuset med brandyxan. Han kan också ha hunnit ikapp henne när hon försökt rusa in på arbetsplatsen för att skydda sig.
Citera
2009-09-10, 20:04
Medlem
egots avatar
missförstod jag mig?

jag fick via efterlyst intrycket för mig att hon varit på annat ställe i västerås innan OT. Lite senare. på det stället (innan OT) har jag fått i mitt huvudet att hon träffade någon person hon kände, och hade obekväm relation till.

hon gick vidare till OT för att skaka av denna person. hon gick inte hem , eftersom gm visste/vet var hon bodde. utan gick gick från brandtrappa för att unvidka 'stalkern', som hon kände via jobb, hemmet eller uteliv, han väntade utanför OT, och förföljde vidare, till trapphuset osv..
Citera
2009-09-10, 20:06
Medlem
Indweller108s avatar
Citat:

Jag trodde att alla brukar ha en hammare med sig med ut på disco!

Skämt åtsido. Skulle sen nån ha en hammare i jackans innerficka tog det
inte lång stund förräns rockslusken och vakterna upptäckte detta och började
undra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in