Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-08-30, 21:22
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregorSpencer
Öh, dito.

"Ja, 89 % av sveriges bilförare anser att de är bättre än andra." = Dunning-Kruger-effekten

"Det är typ bevisat att när något går bra så är det på grund av persones upplevda kompetens men när det går dåligt så är det på grund av externa saker." = Self-serving bias

Du har fel.
Citera
2009-08-30, 21:39
  #14
Medlem
Såg att de testat "humor" när de gjorde den här studien. Aldrig hört talas om att det finns några sådana test, väldigt underligt.
Citera
2009-08-30, 21:43
  #15
Medlem
GregorSpencers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowman66
Du har fel.
Sakta i backarna nu!

Du argumenterar alltså för att Dunning-Kruger-effekten är en specifik variant av OA-effekten, men OA-effekten är inte samma sak som Self-serving bias, vilket jag trodde.

Observatör-aktör-effekten: Ens egna misstag har interna orsaker men andras har externa.

Self-serving bias: Alla ens framgångar har interna orsaker men alla ens motgångar har externa orsaker.

OA-effekten är alltså mycket riktigt bredare än Dunning-Kruger-effekten, men jag skulle inte säga att Dunning-Kruger-effekten är en variant av OA-effekten. Snarare är båda två underkategorier av vad som kallas Lake Wobegon- eller "better-than-average"-effekten, Self-serving bias likaså.
Citat:
Ursprungligen postat av flowman66
Såg att de testat "humor" när de gjorde den här studien. Aldrig hört talas om att det finns några sådana test, väldigt underligt.
Haha, jag reagerade på det också. Blir ganska konstigt att mäta humor, men jag har för mig anledningen var att kunna kontrastera något mer subjektivt mot mer objektiva tester (grammatik och logik).
Citera
2023-03-24, 12:04
  #16
Medlem
Dunning-Kruger-effekten är normal för de flesta. Nybörjare är ofta entusiastiska och har ingen aning om hur mycket som återstår att lära. Bristen på insikt ger dem självförtroende. När man inser att man bara ser toppen på ett isberg sjunker självförtroendet. Det är då den verkliga läroprocessen kan börja. En process som kan vara lång och svår. Inte förvånande finns det somliga som hoppar över den och satsar på att försöka imponera på omgivningen med tomt prat. Vi gör oss alla skyldiga till det ibland.

Insikten om kunskapsbrist är också kunskap. Därför har experten ofta sämre självförtroende än novisen paradoxalt nog.
Citera
2023-12-23, 16:02
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gedaj
Dunning-Kruger-effekten är normal för de flesta. Nybörjare är ofta entusiastiska och har ingen aning om hur mycket som återstår att lära. Bristen på insikt ger dem självförtroende. När man inser att man bara ser toppen på ett isberg sjunker självförtroendet. Det är då den verkliga läroprocessen kan börja. En process som kan vara lång och svår. Inte förvånande finns det somliga som hoppar över den och satsar på att försöka imponera på omgivningen med tomt prat. Vi gör oss alla skyldiga till det ibland.

Insikten om kunskapsbrist är också kunskap. Därför har experten ofta sämre självförtroende än novisen paradoxalt nog.

Det är också väldigt vanligt att folk aldrig tar detta första steget. Man stöter ofta på t.ex. folk som jobbar på golvet och tror det är enkelt att vara chef eller ha spetskompetens i något.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback