Flashback bygger pepparkakshus!
2024-01-22, 19:07
Medlem
mjukosten78s avatar
Medicin man får ont i näsan av???

Jag letar efter namnet på en drog jag tog för många år sedan. Den användes för alkoholavänjning förr i tiden. Man blev riktigt skön av den och en av biverkningarna var att man fick ont i näsan. Har för mig att den hette neuro.... nånting.
Citera
2024-01-22, 19:20
Medlem
Heminevrin. Man får väl inte ont i näsan, men det känns som stickningar där.
Citera
2024-01-22, 19:32
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hydra15
Heminevrin. Man får väl inte ont i näsan, men det känns som stickningar där.

That's it, tack! Ja stickningar kanske är en bättre beskrivning.
Citera
2024-01-22, 20:24
Moderator
Morfar-52s avatar
"Medicin man får ont i näsan av???" infogad./mod
Citera
2025-04-28, 22:27
Medlem
KringExs avatar
Varför ges det nästan bara till äldre människor med alkoholproblem?
Citera
2025-05-01, 17:10
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Varför ges det nästan bara till äldre människor med alkoholproblem?
Tror det är på väg att fasas ut, det kallas väl ibland torrfylla o ges vid delirium o svår alkoholabstinens, oftast till typiska "original" som haft det tidigare tror jag? Finns bättre alternativ till de yngre...

Citat:
På grund av dess höga toxicitet jämfört med bensodiazepiner rekommenderas det inte som förstahandsbehandling för någon indikation och är särskilt farligt för patienter med förhöjd risk för drogmissbruk, såsom de med en personlig eller familjär historia av missbruk.
Citat:
Klometiazol är särskilt giftigt och farligt vid överdosering och är potentiellt dödligt. Alkohol multiplicerar effekten. Eftersom läkemedlet kan vara dödligt i höga doser rekommenderas inte att förskriva klometiazol för hantering av alkoholberoende utanför en kontrollerad miljö, till exempel ett sjukhus, särskilt eftersom det finns mycket mindre toxiska alternativ, såsom diazepam.
https://en.wikipedia.org/wiki/Clomethiazole

Har själv provat en tablett/kapsel o fick bara de ökända stickningarna i näsan. Inget behagligt alls...
Citera
2025-09-24, 18:26
Medlem
Fick heminevrin för ett antal år sedan. Tror 2018. Ovanligt att använda idag och används främst inom geriatriken faktiskt. Jag har ingen historik av alkoholmissbruk men svår ångest. Fick flytande, typ 15 ml och 20 ml till natten. Som någon skrev: glöm bensodiazepiner och lyrica om ni har svår ångest. Har fått de flesta bensodiazepiner mot svår, akut ångest. Kan säga att de är verkningslösa om man har svår ångest. Mot mer vanlig ångest kanske. Mot panikångest är heminevrin lysande och ffa flytande eftersom effekten kommer väldigt snabbt. Det gör nog att beroendepotentialen i den kan vara mycket hög så antagligen inget att stå på år ut och år in. Vissa läkare kallar det ”slutenvårdsmedicin” för att man ska ha så svåra problem att det i sig leder till slutenvård. Någon har påstått att det rentav kräver tvångsvård. Finns dock inget i indikationerna som kräver det utan det är väl isåfall praxis. Har haft den i öppenvården. Däremot kan kravet vara att man ska få den delad eller väldigt begränsade mängder. Under tiden jag stod på den försvann ju självklart brännande i näsan men när jag har fått den vid enskilda tillfällen mot sömnlöshet har det bränt och svidit. Den biverkan försvinner redan efter några doser. Skulle säga att det är den mest potenta och effektiva mot ångest/insomnia jag har haft. Nu har jag aldrig haft Xanor. Däremot har jag akut ordinerats stesolid och för många år sedan temesta. 2010 fanns ju temesta i munsönderfallande tablett. Bensodiazepiner tycker jag är tämligen värdelösa. Antingen fungerar de inte eller som med temesta blir man snurrig i huvudet och det mår man inte bättre av precis. Man vill ju ha ångestdämpande effekt, inte snurrig effekt. Där är Heminevrin utmärkt. Kapslar funkar men mot panikångest är det oral lösning på grund av snabb effekt. När man väl ordinerats den var dem otroligt generösa med mängderna. Står man på den under ett tag kräver den nedtrappning. När jag var som svårast deprimerad i kombination svår ångest var kombon cipralex/heminevrin den absolut bästa behandlingen. Rekommenderas varmt för refraktär depression/ångest från min sida. Nu har jag ju aldrig behandlats med ketamin men den här kombon är tillräckligt effektiv enligt min erfarenhet att jag skulle inte varit i behov av ketamin. Det räckte fullgott med denna behandling och blev faktiskt frisk från min synnerligen svåra depression. Hade gjort ett suicidförsök som ledde till akut thorakotomi/laparotomi och långvarig nedsövning så antagligen var läkaren rätt desperat där och då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in