Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-08-28, 20:05
  #1
Medlem
Tjena alla flashbackare!

Har kikat runt här på forumet i nåra år nu o havt mina mer eller mindre situationer där man garvar tack vare folks dumhet!

Tror nu att jag själv gått o blivit dum! är absolut ingen kemikalieexpert, o har inte heller någon grundläggande kunskap om sånt, för ja skippade kemi för att det var så tråkigt (fick ändå Godkänt )

Iallafall, blandade idag vad jag förstått heter NaOH (kaustiksoda) med min växtnäring! EXTREM REAKTION! (bubblade upp jävligt fort o glaset vart sotsvart) och även extrem reaktion från min sida..

Kändes som att nån stack en glödhet kniv in genom näsan upp i hjärnan.. stack givetvis direkt ut från mitt välventlierade badrum och fnyste ut "gasen" så gott jag kunde.. kom blod o skit..
Tror att jag kan ha skapat en dödligt frätande dödsgas!!

Hur som helst, alla kemiexperter, här har ni innehållet i min lilla gryta!
Kom gärna med svar på vad för blandning jag skapat!
Flaming undanbedes, för jag vet att jag är korkad!

.:t SLUT!

Mr Muscle Propplösare
Natriumhydroxid (Står UTEN FOSFAT på framsidan, gripens märke också)

Plantagens Flytande växtnäring
Ammoniumkväve 2%
Nitratkväve 3%
Ureakväve 1,3%
Vattenlösligt fosfor 5%
Vattenlösligt kalium 0,01%
Vattenlösligt bor 0,002%
Vattenlösligt koppar kelaterad av EDTA 0,02%
Vattenlösligt järn kelaterad av EDTA också, 0,01%
Vattenlösligt mangan, kel. som ovanstående, 0,001%
Vattenlösligt molybden 0,002%
Vattenlösligt zink kel. av EDTA, värde ej angett.

Aaa, här har vi listan då!
Kan även tilllägga att badrummet stank lite utav ammoniak och nån anna skum doft, liknande klor!


Näringen är förövrigt klorfattig.. står det..

Med vänliga Hälsningar, den blivande kemorissten!
Citera
2009-08-28, 20:20
  #2
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Natriumhydroxiden reagerar med förmodat ammoniumnitrat till ammoniak och natriumnitrat?
Citera
2009-08-28, 20:29
  #3
Medlem
Och natriumnitratet är giftigt eller explosivt??
Citera
2009-08-28, 20:54
  #4
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Oxiderande och jag tror det ses som lätt carcinogent. ICA's salpeter.
Citera
2009-08-28, 21:07
  #5
Medlem
Jasså!
Aa det låter ju mycket troligt Salpeter iaf har aldrig bränt sönder min näsa o fått den att blöda..

Mvh
Citera
2009-08-28, 21:57
  #6
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Eventuellt salpeter skadade inte din snok, då det borde stanna i vätskan. Möjligen ammoniak och kanske nitrösa gaser. Innehållsförteckningen avslöjar inte mycket om vilka föreningar som finns i mixen.
Citera
2009-08-29, 01:13
  #7
Medlem
GalFisks avatar
Räknar med att "ammoniumkväve" och "nitratkväve" betyder ammoniumnitrat, och att Obersturmfuhrer har rätt. Jag har gjort den reaktionen i små mängder för att kolla om mina kylpåsar innehöll ammoniumnitrat, det fräste och skummade när jag droppade lite vatten på kemikalierna (jag hade skyddsglasögon och gasmask). Ammoniak i större koncentrationer är riktigt otrevligt att inandas, och kan förorsaka bland annat näsblod.
Citera
2009-08-31, 15:35
  #8
Medlem
tjo! aaa ok, börjar förstå lite iaf :P kul att veta vad man kan skapa för rektioner me lite olika hushållsmedel!

hittade det här på nätet angående ammoniak i blekmedel!

"The real danger is from breathing free chlorine gas, not from bleach fumes. This can easily happen if you also use ammonia along with the bleach. The chemical reaction between the two will release chlorine gas (or worse) and I suppose you would already be dead."

Så, kan det ha blivit nån gnutta klorgas?? isf så tur som fan att man inte gjorde experimentet större o dog i vevan .. :P
Citera
2009-08-31, 15:37
  #9
Medlem
eckick1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahzer
tjo! aaa ok, börjar förstå lite iaf :P kul att veta vad man kan skapa för rektioner me lite olika hushållsmedel!

hittade det här på nätet angående ammoniak i blekmedel!

"The real danger is from breathing free chlorine gas, not from bleach fumes. This can easily happen if you also use ammonia along with the bleach. The chemical reaction between the two will release chlorine gas (or worse) and I suppose you would already be dead."

Så, kan det ha blivit nån gnutta klorgas?? isf så tur som fan att man inte gjorde experimentet större o dog i vevan .. :P
Nej, det blev ammoniak i gsform
Citera
2017-01-16, 01:20
  #10
Medlem
Jag har en undrar om min växtnäring , jag köpte en flaska Blomstra eftersom flera blommor dog förra vintern utan anledning trots det billigare näringen, blommorna mådde bra av näringen i höstas nu har det bildats typ isliknande vit klupar ser ut som is halvsmällt , jag trodde det fryst den stod i skafferiet nära ventilen . det tinade inte upp utan det ser konstigt ut färgen på blomstran är ljusare och en del isliknande sörja vit ?.
jag har en gång tidigare sett ett sånt fenomen med ett annat märke fast då såg det ut som vitaktig gas ,jag blev rädd och slängde den gången flaskan . nu är det bara de att mina blommor verkar må dåligt ochh jag börjar misstänka att någon gjort med flit detta dödar mina blommor . men hur ska jag få reda på vad det är som hänt och ifall något blivit tillsatt . jag har många hatare men när saften börjar se lite vitaktig ut sp börjar jag bli rädd att det är ett svin som bara vill mig illa och det finns sån risk i mitt liv . söker förklaringar . ska man ta med det till polisen eller .fråga inte mig vem som gjort nåt i så fall att det är nått eller bara för låg temp ,det är aldrig minus i skafferiet .Jag är så jävla ledsen och trött på jävla hatande människor som har förstört så mycket i mitt liv . det gör så jävla ont att minsta lilla grej som händer är ett psykning och även att förstöra . en kille har lovat förstöra hela mitt liv mm han kanske ev ändå gjort med flit nåt .jag har dessutom ont i magen mycket .
Jag har en sjuk stalker som jag har på automatisk avvisning av hans nummer . det är nämligen en jävligt svinig sån .och jag är Sverigedemokrat fast mitt medlemskap är nu över . hatar folk oss så mycket att rätt som det är sp dör vi av giftiga aker i mjölken kaffet saften eller är det självklart att vi ska man kunna mgiftmörda med . hade även en läkare med sånt synsätt , jag bytte till en annan men tex av henne fick jag felaktig blandning sån blandning man lätt dör av . Åter till mina blommor som ska leva . vad fan är det för skit som bildats eller gjorts av ett as ...
Citera
2017-01-31, 21:31
  #11
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiBeth
Jag har en undrar om min växtnäring , jag köpte en flaska Blomstra eftersom flera blommor dog förra vintern utan anledning trots det billigare näringen, blommorna mådde bra av näringen i höstas nu har det bildats typ isliknande vit klupar ser ut som is halvsmällt , jag trodde det fryst den stod i skafferiet nära ventilen . det tinade inte upp utan det ser konstigt ut färgen på blomstran är ljusare och en del isliknande sörja vit ?.
jag har en gång tidigare sett ett sånt fenomen med ett annat märke fast då såg det ut som vitaktig gas ,jag blev rädd och slängde den gången flaskan . nu är det bara de att mina blommor verkar må dåligt ochh jag börjar misstänka att någon gjort med flit detta dödar mina blommor . men hur ska jag få reda på vad det är som hänt och ifall något blivit tillsatt . jag har många hatare men när saften börjar se lite vitaktig ut sp börjar jag bli rädd att det är ett svin som bara vill mig illa och det finns sån risk i mitt liv . söker förklaringar . ska man ta med det till polisen eller .fråga inte mig vem som gjort nåt i så fall att det är nått eller bara för låg temp ,det är aldrig minus i skafferiet .Jag är så jävla ledsen och trött på jävla hatande människor som har förstört så mycket i mitt liv . det gör så jävla ont att minsta lilla grej som händer är ett psykning och även att förstöra . en kille har lovat förstöra hela mitt liv mm han kanske ev ändå gjort med flit nåt .jag har dessutom ont i magen mycket .
Jag har en sjuk stalker som jag har på automatisk avvisning av hans nummer . det är nämligen en jävligt svinig sån .och jag är Sverigedemokrat fast mitt medlemskap är nu över . hatar folk oss så mycket att rätt som det är sp dör vi av giftiga aker i mjölken kaffet saften eller är det självklart att vi ska man kunna mgiftmörda med . hade även en läkare med sånt synsätt , jag bytte till en annan men tex av henne fick jag felaktig blandning sån blandning man lätt dör av . Åter till mina blommor som ska leva . vad fan är det för skit som bildats eller gjorts av ett as ...

Det är väl de olika näringssalterna som kristalliserats ut. Späd i lite vatten i flaskan bara. Och så ska du ge fanken i att vattna dina växter med näringsberikat vatten under vinterhalvåret. Det är därför de dör. De vilar under vinterns mörka månader och ska inte ha någon näring då. Ställ alla krukorna i rent rumstempererat vatten, några timmar så salterna kan lakas ut. Då bör de återhämta sig sen. Dina hatare kan vi inte göra något åt här.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback