2009-08-28, 15:55
Medlem
Tror att det är fler än jag som känner sig lite vilsna i djungeln mellan vilket moderkort man ska välja i olika situationer. Har ni några bra sidor med jämförelser mellan de olika moderkorten, chipset man ska ha osv. för oss som helt enkelt inte orkar hänga med i produktnyheterna lika ofta längre?

Ska själv byta moderkort på två st AMD med AM2 efter sommarens åskoväder. Att jag ska ha ett vettigt AM2+ för att inte behöva byta samtliga delar är jag införstådd i, men vad rekomenderar ni att jag ska kika efter?

Har byggt många datorer förr, men då var det inte lika mycket djungel som nu.

Som sagt, jämförelsesidor uppskattas...
Citera
2009-08-28, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurran
Tror att det är fler än jag som känner sig lite vilsna i djungeln mellan vilket moderkort man ska välja i olika situationer. Har ni några bra sidor med jämförelser mellan de olika moderkorten, chipset man ska ha osv. för oss som helt enkelt inte orkar hänga med i produktnyheterna lika ofta längre?

Ska själv byta moderkort på två st AMD med AM2 efter sommarens åskoväder. Att jag ska ha ett vettigt AM2+ för att inte behöva byta samtliga delar är jag införstådd i, men vad rekomenderar ni att jag ska kika efter?

Nu har jag mer koll på Intels chipset än AMD, men det är väl trots allt så att så länge man inte söker speciell funktionalitet, som t.ex. trippel-SLI eller har för avsikt att klocka skiten ur processorn, så kvittar det egentligen ganska kraftigt. Prestandaskillnaderna mellan olika chipset i tester jag sett verkar ju ligga under felmarginalen i mätningarna. Ett enkelt sätt att se vad som verkar vara populärast är ju att gå in på komplett och kolla i prisklassen runt en tusenlapp och se vilket chipset som är vanligast och fått bäst feedback.

/Hast
Citera
2009-08-29, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurran

Du kan se vad jag skrivit om AMD chipset en sida bakåt: https://www.flashback.org/showthread.php?t=981904

Wikipedia beskriver också chipset men det är inte så lätt att förstå vad allt betyder. Dock är nog Wikipedia en bra start för att sedan googla efter standarder som du inte är insatt i.
.
Citera
2009-08-31, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av el_kalkylus
Du kan se vad jag skrivit om AMD chipset en sida bakåt: https://www.flashback.org/showthread.php?t=981904

Undrar varför inte den kom fram när jag sökte forumet på "chipset"... men men, bra läsning. Det är verkligen svårt att hitta bra info idag, och jag lider verkligen med de som inte alls är insatta i vad sakerna är...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in