Citat:
Ursprungligen postat av ForvirradUnge
Ja, vi vet att de är döda. Allt vi kräver idag är en ursäkt från deras ättlingar idag, en ursäkt för vad deras förfäder gjorde. Men ändå så vägrar att dom att be och ursäkt och till och med så förnekar dom hela existensen av att ett folkmord skedde. Hur ska vi släppa? Det är ett hån mot oss att de vägrar be om ursäkt och till och med förneka. Du borde förstå detta.
Och anledningen att Mellanöstern står stilla i utvecklingen idag är Islam och den Islamiska kulturen.
Jag förstår fortfarande inte varför människor som lever idag skulle ta ansvar och be om ursäkt för händelser som skedde 100 år bakåt i tiden som gjordes av för dem okända människor bara för att dom är från samma land eller tillhör samma folkgrupp.
Jag kan inte själv alla turerna kring vilka som slaktat vilka i mellanöstern genom åren och vems släktingar som har mest blod på sina händer. Problematiken ligger i att alla skriker sig hesa om historisk upprättelse. Såväl, Turkar, araber, perser, syrianer, judar alla kan räkna upp hundratals händelser där just de blivit behandlade som skit. Och alla har säkert rätt. men historiska fakta har förvrängts och förvandlats till historier istället för historia.
Folk, både individer och grupper, som ständigt kräver upprättelse backar genom livet. De går baklänges med blicken fäst i historien och vägrar att vända sig om. Det är det som gör mellanöstern till en plats med så mycket hat. Ingen ger sig för än de fått upprättelse och om det så ska ske genom krig. Det är inte Islam som är problemet i mellanöstern. Det är offermentalitet som ligger som en våt matta över regionen där stora starka karlar sitter och gör sig till små ynkliga offer.
Jag vill inte som svar nu ha en wikipedia artikel där alla oförätter som syrianer blivit utsatta för redogörs utan svara på en enkel frågor som jag brukar ställa till folk som är så arga över nåt historiskt misstag.
På vilket sätt påverkar det ditt liv idag i Sverige 2010 att det finns människor som inte är överens med dig om hur historien skall skrivas?
Konkret beskriv för mig vad problemet är att det går runt folk som inte erkänner din syn på att det var ett folkmord på syrianer. Varför inte bara skita i dom?