Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-08-27, 14:46
  #1
Medlem
Maniks avatar
Någon som vet vad det verkligen innebär och vart det kommer ifrån? Häromdagen ropade jag ".. men ditt jävla mähä, lägg av" till en polare och han påpekade att han inte hade hört det ordet innan och undrade vad det betydde. Jag hade inget direkt svar utan nämnde att jag trodde att det betydde någonting i stil med "idiot" eller liknande.

När jag tänkte vidare på ordet och dess ursprung kom jag på att jag troligen aldrig har varit med om att någon annan, förutom jag och min kompiskrets, använder det.

Någon mer som använder "mähä" som skälsord? Någon som vet vart det kommer ifrån?
__________________
Senast redigerad av Manik 2009-08-27 kl. 14:49.
Citera
2009-08-27, 14:49
  #2
Avstängd
SacreBleus avatar
Har enbart hört det bland blattar, en iranie ( Houman Sebghati ), sen du är väl den andra iranier och en bosnisk tjej sa det i ett samband en gång.

Vet dock inte vad det betyder. Antar något som idiot eller liknande.
Citera
2009-08-27, 14:49
  #3
Medlem
Käg Malaxs avatar
SAOB:

Citat:
(vard.) nedsättande, om svag l. dum l. trög l. oduglig l. hjälplös människa o. d.; numera företrädesvis om en svag, (i handling o. uppfattning) osjälvständig människa som be*skedligt låter sig ledas av andra o. som håller med om allt vad andra säga l. som står hand*fallen inför vad som sker o. d., beskedlig stac*kare, "fä", "våp".
Citera
2009-08-27, 14:49
  #4
Medlem
KarlsKebabs avatar
Jag har använt det då och då men har aldrig tänkt på vad det egentligen betyder eller kommer ifrån. Vill också veta detta
Citera
2009-08-27, 14:50
  #5
Medlem
b0gfettos avatar
"mähä
trög varelse, åbäke "

Enligt folkmun.se iaf.

http://www.luxikon.se/ord/m%C3%A4h%C3%A4/
Citera
2009-08-27, 14:50
  #6
Medlem
Kristofer.s avatar
Har hört ofantligt många gånger, men då är jag också bonde, som bor i skaraborg..
Citera
2009-08-27, 14:51
  #7
Medlem
Käg Malaxs avatar
Fortfarande SAOB (min fetmarkering):

Citat:
[jfr d. mæhæ, nor. mehe, ävensom fin. mähä, trög varelse, lap. mähä; sannol. urspr. substantivisk anv. av ett mähä (utvidgad form av MÄ, interj.), interj. återgivande fårets läte]
Citera
2009-08-27, 14:52
  #8
Medlem
Lunarstorms avatar
Kan då säga att det även används i norra lappland också, så det är inte bara ni sörlänningar som använder det.
Igen aning vars det kommer ifrån dock, alltid fått för mig att det är från finskan, men har ingen grund till detta antagande
Citera
2009-08-27, 14:57
  #9
Medlem
http://sok.saol.se/pages/P598_M.jpg
Citera
2009-08-27, 15:02
  #10
Medlem
suicidesushis avatar
Det används friskt i skånskan också, tillsammans med "fubbick".
Citera
2009-08-27, 15:04
  #11
Medlem
csts avatar
Ett mycket bra ord om man ska dumförklara någon.
Citera
2009-08-27, 15:10
  #12
Medlem
Elak trollkarls avatar
Jag använder "mähä" lite titt som tätt, då som en ironisk förolämpning (får jag pisk i Street Fighter så är min polare ett mähä, till exempel). Ett mycket bra ord, det är behagligt att uttala och sticker ut lite från mitt, i övrigt, ganska tråkiga ordförråd.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback