Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2002-09-14, 14:42
  #1
Banned
Hej!

Det här är kanske fel forum men ändå...

Alltså...
Har kommit över Windows XP pro. -svensk version.Laddade ner den från Kazaa.Den är på ca. 470 Mb som.exe fil. Mitt nuvarande OS är Windows 98 SE.
Hur mycket plats behöver XP pro. och hur mycket minne slukar den när man instalerar den? Jag har 10Gb hd, 120 Mb RAM och 450 Mhz PIII processor. Duger min dator åt XP-n eller måste jag uppgradera nåt, isåfall vad? Måste man formatera om hd innan jag instalerar XP? Eller kör jag bara över befintliga OS? En kompis på jobbet sa att jag kan inaktivera Windows 98 SE och instalera XP (så den blir "aktiv val"). Stämmer det?
Har hört att den behöver 3Gb och 128 Mb RAM för sig själv för att kunna fungera? Hur sant är det?

Tack på förhand!

Mr.NO
Citera
2002-09-14, 15:34
  #2
Medlem
DeGes avatar
Minimikrav för XP är PII233, 128 mb ram, minst 1.5 ledigt på hdn.
Jag körde XP på en PII400 med 256 ram o det funkar väl, men det går rätt långsamt ändå, men mycket ska jag skylla på den gamla disk som satt i. Angående installation, så går det bra att bara köra den rätt över ditt gamla 98, även om jag personligen föredrar rena installationer, dvs med formatering osv, något som förövrigt är lätt med XP, då man under installationen (förutsatt att man bootar på CDn) kan välja formatering, partitionering etc.
Citera
2002-09-14, 16:48
  #3
Medlem
Hade en p2 450, d sög. Den hade 8 gb hdd och 192 RAM. Segt som satan.. Rekommenderar w2k istället

lycka till
Citera
2002-09-14, 16:54
  #4
Medlem
du kan kolla här ifall din dator klarar av uppgraderingen

http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/howtobuy/upgrading/advisor.asp
Citera
2002-09-21, 19:13
  #5
Medlem
Jag har en p3 450@500 mhz med 128 mb ram och 8,5 gb HD, gts geforce2. Windows xp pro är snabbare än en 95, 98 och me, men kan ändå upplevas som långsamt pga grafiken. (Vilket för övrigt kan åtgärdas i kontrollpanelen). Spel och program körs lite snabbare i Xp.
Citera
2002-09-25, 20:31
  #6
Medlem
WIn Xp på en P450!

Jag installerade win xp pro på en P450 MHz med 128 i ram och 13 GB hårddisk! Det gick bra som fan i början.
Problemet med Win XP är dock att det suger minne som fan!
INte till en början men om man vill halite program installerade och fungerande. Så mycket minne är en fördel! Kör själv med 768 och det funkar bra!
Samt win XP blir super segt med 32 bit färg! Välj 16 då blir det betydlig snabbare! MEn vad ni en gör installera INTE powertoys för windows XP!
OM du gör en inställning då blir dina ikoner skit fula med 16 bit.
Jag har inte hittat hur man löser det än! FÅr köra på 32 så länge!
Citera
2002-09-25, 23:03
  #7
Medlem
Raazs avatar
flyttat från datasäkerhet
Citera
2002-10-06, 04:25
  #8
Medlem
oGGos avatar
larvigt att alla ska skriva vad dom har för datorer.......ingen som bryr sig!!! -säg bara att det går segt istället
Citera
2002-10-06, 10:13
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oGGo
larvigt att alla ska skriva vad dom har för datorer.......ingen som bryr sig!!! -säg bara att det går segt istället
Du tycker inte att det är relevant att med tanke på frågan? Det är möjligt att du inte bryr dig, men frågeställaren är nog ganska intresserad av vad för typ av system som XP funkar eller inte funkar på.

Mr.NO -->

En ren installation är väl alltid att rekommendera, men i ditt fall kanske det är bra att först pröva med en uppgradering. Om jag inte minns fel så kan man i då återgå till det tidigare operativsystemet om det skulle knasa.

Det skulle inte skada med mer minne heller. XP är minnesslukande. Mycket är dock onödigt och går att stänga av. Kolla denna länk:

http://www.blkviper.com/WinXP/servicecfg.htm
Citera
2002-10-06, 18:18
  #10
Medlem
oGGos avatar
Men då är det väl bara att skriva Systemkraven istället för att nästan varenda j***l på det här forumet ska berätta vad dom har för fårdvara...
Citera
2002-10-06, 19:02
  #11
Medlem
Kommer du direkt från Lunarstorm eller... Herregud. Ge fan i att läsa tråden om du irriterar dig så mycket.

Minimikraven har DeGe redan skrivit, men som bekant är MSs rekommendationer inte alltid helt pålitliga. Tex är de rekommenderade 128 MB RAM i klar underkant.
Citera
2002-10-06, 20:56
  #12
Medlem
jnses avatar
..Och om folk med olika snabba datorer skriver vad dom har för dator och om
XP funkar bra eller dåligt, så får man ju veta på ett ungerfär vars "gränsen"
går för när den rullar på hyffsat bra..

Själv sitter jag på en P4 2GHz, 512Mb ram 80Gb Hd, funkar fint!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback