Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-10-04, 16:50
  #25
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Använder du saltvatten får du klorgas, inte syrgas.

Aj fan. Det vill jag inte ha om jag blir instängd i ett utrymme och behöver mer syre.

Har du något svar på mina frågor, om vi byter ut det mot vanligt vatten?
Citera
2017-10-04, 17:38
  #26
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Aj fan. Det vill jag inte ha om jag blir instängd i ett utrymme och behöver mer syre.

Har du något svar på mina frågor, om vi byter ut det mot vanligt vatten?

Om du byter ut det mot vanligt vatten så händer absolut ingenting. Rent vatten leder inte ström. Det är alla salter och mineraler som leder strömmen om jag inte minns helt fel.

För att svara på din fråga så tror jag att du kan använda en lösning av natriumhydroxid (NaOH) så får du syrgas och vätgas
Citera
2017-10-04, 20:50
  #27
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LekandePyromanen
Om du byter ut det mot vanligt vatten så händer absolut ingenting. Rent vatten leder inte ström. Det är alla salter och mineraler som leder strömmen om jag inte minns helt fel.

För att svara på din fråga så tror jag att du kan använda en lösning av natriumhydroxid (NaOH) så får du syrgas och vätgas

Jag är förvirrad. Inom ubåtsindustrin så använder man sig av havsvatten för att dela upp vattnet i väte och syre. Men enligt någon här ger saltvatten istället klorgas. Fast på ubåtar får iallafall besättningen syre till sin luft
Citera
2017-10-04, 21:44
  #28
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag är förvirrad. Inom ubåtsindustrin så använder man sig av havsvatten för att dela upp vattnet i väte och syre. Men enligt någon här ger saltvatten istället klorgas. Fast på ubåtar får iallafall besättningen syre till sin luft

Så som jag minns från mina elektroslys experiment så får man både vätgas, klorgas och syrgas när använder saltvatten
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback