Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-08-26, 16:08
  #1
Medlem
Det är varken billigt eller smidigt att fylla gasflaskor till gassvets, så jag funderar på om det finns någon billigare metod att framställa gasen på plats. Tankarna faller på elektrolys av vatten, men mina kunskaper och den info jag hittar räcker inte för att räkna ut hur mycket gas man får i förhållande till strömförbrukningen. Misstänker att man behöver en transformator av ganska kraftig sort...

Frågan är kort och gott: har någon några tips, eller synpunkter på det hela? Kanske en formel angående strömförbrukning vs. gasmängd?
Citera
2009-08-26, 16:52
  #2
Medlem
Jag tror att det är rätt dyrt att framställa syre genom elektrolys. Industriellt har jag för mig att det framställs via destillation av flytande luft.
Citera
2009-08-26, 17:12
  #3
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Lättaste är nog elektrolys ja, andra metoder är uppvärmning av silveroxid eller kvicksilveroxid, upphettning av kaliumklorat med manganoxid.
Citera
2009-08-26, 17:50
  #4
Medlem
Flytande_argots avatar
Lär väl dessutom ha en kompressor så att du får in syrgasen du producerar i gasflaskan. Fast jag kan tänka mig att det inte är helt riskfritt att komprimera syrgas på hobbynivå?
Citera
2009-08-26, 18:36
  #5
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Krävs väldigt låga temperaturer om inte annat.
Citera
2009-08-26, 18:47
  #6
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obersturmfuhrer
Krävs väldigt låga temperaturer om inte annat.

Hur tänkte du då?
Citera
2009-08-26, 18:53
  #7
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Syrgas är en av de gaser som kräver låg temperatur för att kunna komprimeras ordentligt.
Citera
2009-08-26, 20:02
  #8
Medlem
Såvitt jag förstått brukar det framställas ur luft oftast, ja. I stor skala gäller visst flytande luft, i mindre skala (liten industri, sjukhus, medicinsk syrgas hemma) används visst ibland en syrekoncentrator som såvitt jag förstår i princip fungerar som ett filter och filtrerar ut relativt ren syrgas ur vanlig luft. (Googla oxygen concentrator eller generator för mer info.) Det senare alternativet skulle vara möjligt att skaffa, men går på ett antal tusenlappar.

Att komprimera syrgas i en tub känns lite väl spännande. Ren syrgas reagerar rätt våldsamt med olja, och de kompressorer vi vanliga dödliga kan få tag i lär innehålla olja i en eller annan form... De höga trycken det rör sig om är inte heller sådär säkra att pyssla med hemma i garaget!


Som sagt vet jag inte hur mycket gas som framställs i förhållande till strömförbrukningen, men jag hoppas på att hitta en metod som duger till att framställa den mängd gas svetsen behöver så man helt enkelt kan hoppa över steget med att använda någon syrgastub. Dock betyder det att man måste kunna få fram åtskilliga liter gas per minut... Svetsen jag har i åtanke kräver bara 0,28 bars tryck på gasen, att uppnå det borde i alla fall inte vara särskilt svårt tycker jag.
Citera
2009-08-26, 20:06
  #9
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obersturmfuhrer
Syrgas är en av de gaser som kräver låg temperatur för att kunna komprimeras ordentligt.

Är det någon fysikalisk egenskap som gör att det krävs låg temperatur eller är det för att man riskerar farliga reaktioner (typ att kompressorn flyger i luften) om gasen inte är riktigt kyld?
Citera
2009-08-26, 20:20
  #10
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Är det någon fysikalisk egenskap som gör att det krävs låg temperatur eller är det för att man riskerar farliga reaktioner (typ att kompressorn flyger i luften) om gasen inte är riktigt kyld?
Det är fysiskt omöjligt med (är det-) syre, kväve, väte och helium(?)
Citera
2009-08-26, 20:28
  #11
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obersturmfuhrer
Det är fysiskt omöjligt med (är det-) syre, kväve, väte och helium(?)

Hmm, låter skumt. Hur kommer det sig? Jag trodde alla gaser gick att komprimera oavsett temperatur. Att det så att säga var något som automatiskt hängde samman med att ämnet befann sig i gasfas?
Citera
2009-08-26, 20:56
  #12
Medlem
rockets avatar
Det behöver inte vara kallt för att man ska kunna komprimera syrgas, däremot blir det ju varmt när gaser komprimeras och denna värme bör ledas bort. Eftersom syrgas är en riktig gas kommer den aldrig att kondensera vid rumstemperatur, däremot bildas en superkritisk fluid vid tryck över 50 bar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback