Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-08-25, 05:45
  #1
Medlem
Fundamentalists avatar
Många musikgenrer slutar på core såsom metalcore och hardcore. Vad betyder just core eller är det bara tillagt för att det ska låta coolt?
Citera
2009-08-25, 08:53
  #2
Medlem
DollarDudes avatar
Skriver så jag kan hitta tillbaka! Vore faktiskt intressant och få reda på varför det just heter så!
Citera
2009-08-25, 11:07
  #3
Medlem
Det kommer ju från början från genren hardcore punk. Man lade till ordet "hardcore" innan punk för att visa att det rörde sig om lite hårdare och tyngre musik än den vanliga punken. Alla andra genrer som slutar på core kommer därifrån, t.ex. är metalcore en blandning av hardcore punk och metal.
Citera
2009-08-25, 14:55
  #4
Medlem
Fundamentalists avatar
Säger fortfarande ingenting om vad själva 'core' betyder men tack i alla fall!
Citera
2009-08-25, 15:03
  #5
Avstängd
Oilkinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fundamentalist
Säger fortfarande ingenting om vad själva 'core' betyder men tack i alla fall!

Ordet core betyder 'härd'; 'kärna', 'det innersta'

Går att slå upp exempelvis här: http://lexin.nada.kth.se/sve-eng.html
Citera
2009-08-25, 16:34
  #6
Medlem
Fundamentalists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Ordet core betyder 'härd'; 'kärna', 'det innersta'

Går att slå upp exempelvis här: http://lexin.nada.kth.se/sve-eng.html

Så om man till exempel tar metalcore, skulle man då kunna säga att själva genren är metallens kärna? Vet inte riktigt med det.
Citera
2009-08-25, 16:53
  #7
Medlem
surfacings avatar
Njaaoo. Jag är förvisso ingen jävla expert nu, men troligtvis är det väl bara ett tillagt ord för att det ska låta lite häftigare. Men huvudsakligen i samband med en mindre avvikelse till en redan befintlig genré. Och är man lite insatt så ved man också redan hur respektive genré låter, exempelvis grindcore, metalcore, hardcore, deathcore, mathcore och allt vad fan det nu finns. Subgenrés allihopa, det bara är så, svårt att förklara.
Citera
2009-08-25, 17:39
  #8
Medlem
Evert-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fundamentalist
Så om man till exempel tar metalcore, skulle man då kunna säga att själva genren är metallens kärna? Vet inte riktigt med det.

Nu är du bara dryg. Feeedbacker har redan förklarat.
Citera
2010-07-15, 02:27
  #9
Medlem
Fundamentalists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feeedbacker
Det kommer ju från början från genren hardcore punk. Man lade till ordet "hardcore" innan punk för att visa att det rörde sig om lite hårdare och tyngre musik än den vanliga punken. Alla andra genrer som slutar på core kommer därifrån, t.ex. är metalcore en blandning av hardcore punk och metal.

Nu ber jag om ursäkt om jag väcker tråden till liv efter ett år, men betyder detta att 'core' betyder att det är en hårdare verison?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback